Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Logutova E. V. The Perception of Psychological Time by Senior Pupils of Secondary Schools of Different Types . Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2012, vol. 1, iss. 3, pp. 62-67. DOI: 10.18500/2304-9790-2012-1-3-62-67

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 74)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.922.26

The Perception of Psychological Time by Senior Pupils of Secondary Schools of Different Types

Autors: 
Logutova Elena V., Orenburg State University
Abstract: 

The article examines the aspects of psychological time perception by the senior pupils of secondary town schools with advanced level of education in comparison with a secondary village school. The description of psychological time perception is applied alongside with the comparative results of time perspective of personal and future life plans of senior pupils both of town and village schools.

Reference: 
  1. См.: Кузнецова О. В. Молодые учёные – московскому образованию // Материалы IV городской научно-практической конференции молодых учёных и студентов учреждений высшего и среднего образования городского подчинения. М., 2005. С. 53.
  2. См.: Бизюк А. П. Основы нейропсихологии : учеб. пособие. СПб., 2005. С. 133.
  3. См.: Дёмина Л. Д., Ральникова И. А. Психическое время личности. [Электронный ресурс]. URL: http://irbiasu.ru/mmc/demina/1.2.12.ru.shtml. (дата обращения: 12.03.2010).
  4. См.: Фельдштейн Д. И. Социальное развитие в пространстве-времени Детства. М., 1997. 160 с.
  5. Москвин В. А., Попович В. В. Философско-психологические аспекты исследования категории времени. [Электронный ресурс]. URL: http://www.orenburg.ru/culture/credo/12/5.html. (дата обращения: 08.12.2009).
  6. Радугин А. А. Психология : учеб. пособие для высш. учеб. заведений. М., 2003. С. 146.
  7. Приводится по: Психология развития : учеб. для студ. высш. психол. и пед. учеб. заведений / отв. ред. Т. Д. Марциновская. М., 2001. С. 228.
  8. См.: Лец Ю. А. Особенности восприятия будущего в старшем школьном возрасте. [Электронный ресурс]. URL: http://ippd.univers.krasu.ru/bibl/pedagog_razvitie.html. (дата обращения: 08.12.2009).
  9. См.: Мухина В. С. Возрастная психология : феноменология развития, детство, отрочество : учеб. для студ. вузов. 4-е изд., стереотип. М., 1999. С. 456. Практическая психология образования : учеб. пособие. 4-е изд. / под ред. И. В. Дубровиной. СПб., 2009. С. 492.
  10. См.: Татко В. Л. Субъективное время : иллюзии и реальность // Пролегомены методологии современной психологии : IХ годичные науч. чтения Московского гос. соц. ун-та. М., 2003. С. 683.
  11. См.: Полетаева Н. А., Брадулова Т. Ю. Психологія у XXI столітті : перспективи розвитку  : Матеріали VI Костюківських читань (28–29 січня 2003 р.). Т. 2. Киев, 2003. С. 136–143.
  12. См.: Лец Ю. А. Указ. соч. См.: Дёмина Л. Д., Ральникова И. А. Психическое время личности. [Электронный ресурс]. URL: http://irbis.asu.ru/mmc/demina/1.2.12.ru.shtml (дата обращения: 12.03.2010).
  13. См.: Москвин В. А., Попович В. В. Философско-психологические аспекты исследования категории времени. [Электронный ресурс]. URL: http://www.orenburg.ru/culture/credo/12/5. html (дата обращения: 12.03.2010).
  14. См.: Асмолов А. Г. Психология личности : принципы общепсихологического анализа. М., 2001. С. 367.
Published: 
10.09.2012