Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Gilemkhanova E. N. The importance of basic values for the subjects of the educational environment as a condition of its security. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2021, vol. 10, iss. 4, pp. 295-305. DOI: 10.18500/2304-9790-2021-10-4-295-305

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 107)
Полный текст в формате PDF(En):
(downloads: 71)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.9.07

The importance of basic values for the subjects of the educational environment as a condition of its security

Autors: 
Gilemkhanova Elvira N., Kazan Federal University
Abstract: 

The increasing complexity of quantitative and qualitative characteristics of the educational environment prompts the research aimed at investigating the modern social and cultural landscape and identifying acmeological mechanisms of social and psychological aspects of the school safe climate. The theoretical framework of the study was based on the concept of "cultural traditions" proposed by D. B. Zilberman and devoted to normative and value types of attitudes to reality. The purpose of the study is to establish the correlation between the assessment of the social and psychological aspects of the school safe climate and the value and normative types of attitudes to reality. The latter are seen as the ways for the subjects of the educational process to express the attitude to the basic values. Research hypotheses: 1) Subjects of the educational environment who regard basic values as significant represent a value type; 2) The value type of the personality determines the educational environment as a safer one. The study sample includes: 1177 students aged 13 to 16 (60% of boys, 40% of girls, average age 14.9), 925 parents aged 28 to 57 (93% of females, 7% of males; average age 39.0), 136 teachers aged 23 to 74 (95% of females, 5% of males; average age 38.7) from Kazan. Research methodology: the test "Value Orientations" (by M. Rokich), the original questionnaire on the social and psychological aspects of the school safe climate (by E. N. Gilemkhanova). Evidently, the subjects of the educational environment who regard basic values as significant represent a value type as opposed to a normative type. The research shows that the value type of attitude determines the identification of the educational environment as a safer one. The scientific novelty of the study lies in the fact that the results obtained open up the possibility for interpreting D. B. Zilberman's concept in the context of acmeological determinants of social and psychological aspects of the school safe climate. The results of the study can be used to provide psychological and pedagogical support to the subjects of the educational process. Additionally, they are of importance for those implementing complex measures to organize a safe educational environment of the school. 

Reference: 
  1. Gilemkhanova E. N. Socio-Psychological Safety of Schools in the Context of the Settlement Type and SocioEconomic Status of the Region // Behavioral Sciences. 2019. Vol. 9, no. 12. P. 139. DOI: 10.3390/bs9120139.
  2. Gilemkhanova E. N. Sociocultural Risks of the Educational Environment as a Basis for the Classifi cation of Schools by Level of Socio-Psychological Safety // V International Forum on Teacher Education, Kazan Federal University, Russia. 29–31 May 2019. ARPHA Proceedings 1 / R. Valeeva, ed. P. 945–961. DOI:10.3897/ap.1.e0898
  3. Гилемханова Э. Н., Баянов Р. И. Комплексная модель оценки социокультурных рисков образовательной среды школы // Письма в Эмиссия. Оффлайн (The Emissia.Offl ine Letters): электронный научный журнал. 2020. № 7 (июль). ART 2861. URL: http://emissia.org/offl ine/2020/2861.htm (дата обращения: 31.03.2021).
  4. Еремеев Б. А. Психология безопасности, психологическая безопасность и уровни развития человека // Психологическая безопасность, устойчивость, психотравма / ред. И. А. Баева, Ш. Ионеску, Л. А. Регуш. СПб. : Книжный дом, 2006. С. 101–103.
  5. Шварц Ш. Культурные ценностные ориентации: природа и следствия национальных различий // Психология. ЖурналВысшей школыэкономики. 2008. Т. 5, № 2. С. 37–67.
  6. Баева И. А., Гаязова Л. А., Кондакова И. В., Лактионова Е. Б. Психологическая безопасность личности и ценности подростков и молодежи // Психологическая наука и образование. 2020. Т. 25, № 6. С. 5–18. DOI: 10.17759/pse.2020250601
  7. Отюцкий Г. П. Глобализация: ценности культуры и духовная безопасность // Система ценностей современного общества. 2011. № 18. С. 251–255. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/globalizatsiya-tsennosti-kulturyi-duho... (дата обращения: 06.04.2021). 8. Корчемный П. А., Зотова О. Ю. Восприятие ценности безопасности // Прикладная юридическая психология. 2010. № 3. С. 160–169.
  8. Авдеева И. А. Формирование ценностей как философская, социальная и культурологическая проблема // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2012. Вып. 3 (107). С. 257–268.
  9. Левицкая Т. Е., Тренькаева Н. А., Козлова Н. В., Богомаз С. А., Цехмейструк Е. А. Безопасность в структуре ценностей молодежи, проживающей в городской среде // Психология и право. 2018 (8). № 4. С. 20–33. DOI: 10.17759/psylaw.2018080403
  10. Леонтьев Д. А. Ценность как междисциплинарное понятие: опыт многомерной реконструкции // Современный социо-анализ. М. : Московское отделение Российского научного фонда, 1996. Вып. 6. С. 5–23.
  11. Зильберман Д. Б. Традиция как коммуникация: трансляция ценностей, письменность // Вопросы философии. 1996. № 4. С. 76–105.
  12. Кант И. Из лекций по этике // Этическая мысль : науч.-публицист. чтения / редкол.: А. А. Гусейнов и др. Москва : Политиздат, 1990. C. 297–323.
  13. Иванько Л. И. Ценностно-нормативные механизмы регуляции // Культурная деятельность: опыт социологического исследования / ред. Л. Н. Коган. М. : Наука, 1981. С. 149–187.
  14. Рокич М. Методика «Ценностные ориентации» // Большая энциклопедия психологических тестов / авт.-сост. А. А. Карелин. Москва : Эксмо, 2009. С. 26–28.
  15. Фрейджер Р., Фейдимен Дж. Теории личности и личностный рост. М. : Олма-пресс, 2004. 657 с.
  16. Анцыферова Л. И. Личность в трудных жизненных условиях: переосмысливание, преобразование и психологическая защита // Психологический журнал. 1994. Т. 15, № 1. С. 3–18.
  17. Волков А. А. Личность в ценностно-смысловой интерпретации // Гуманизация образования. 2013. № 1. С. 23–27.
  18. Асмолов А. Г. О предмете психологии личности // Вопросы психологии. 1983. № 3. С. 118–125.
  19. Анцыферова Л. И. Связь морального сознания с нравственным поведением человека (по материалам исследований Лоуренса Колберга и его школы) // Психологический журнал. 1999. Т. 20, № 3. С. 5–17.
  20. Бочарова Е. Е. Взаимосвязь субъективного благополучия и социальной активности личности: кросскультурный аспект // Социальная психология и общество. 2012. Т. 3, № 4. С. 53–63.
  21. Suyatno S., Pambudi D. I., Mardati A., Wantini W., Nuraini E., Yoyo Y. The Education Values of Indonesian Teachers: Origin, Importance, and Its Impact on Their Teaching. International Journal of Instruction. 2019. Vol. 12, no. 3. P. 633–650. DOI: 10.29333/iji.2019.12338a
  22. Khanolainen D., Semenova E., Magnuson P. ‘Teachers see nothing’: exploring students’ and teachers’ perspectives on school bullying with a new arts-based methodology // Pedagogy, Culture & Society. 2020. Vol. 29, iss. 3. P. 1–23. DOI: 10.1080/14681366.2020.1751249
Received: 
11.05.2021
Accepted: 
09.09.2021
Published: 
24.12.2021
Short text (in English):
(downloads: 60)