For citation:
Malyshev I. V., Drozhalkina O. Y. Social-Psychological and Individual Characteristics of a Personality of Burning-Out Personal of Preschool Educational Institutions. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2012, vol. 1, iss. 3, pp. 28-32. DOI: 10.18500/2304-9790-2012-1-3-28-32
This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 135)
Language:
Russian
Heading:
Article type:
Article
UDC:
316.6+159.923
Social-Psychological and Individual Characteristics of a Personality of Burning-Out Personal of Preschool Educational Institutions
Autors:
Malyshev Ivan V., Saratov State University
Drozhalkina Olga Yu., Saratov State University
Abstract:
In the paper the social-psychological and individual risk’s factors of emotional burn-out of a personality are considered. The results of analysis of social-psychological and individual characteristics of a personality of burning-out personal of preschool educational institutions are represented. An interconnection.
Key words:
Reference:
- См.: Бойко В. В. Энергия эмоций. СПб., 2004. 474 с. ; Водопьянова Н. Е., Старченкова Е. С. Синдром выгорания : диагностика и профилактика. СПб., 2008. 336 с.;
- См.: Орёл В. Е. Синдром психического выгорания личности. М., 2005. 330 с.
- См.: Maslach C. Burned‐out // Human Behavior. 1976. Vol. 5(9). P. 16–22 ; Maslach C., Jackson S. E. Patterns of burnout among a national sample of public contact workers // J. of Health and Human Resources Administration. 1984. Vol. 7. P. 189–212.
- См.: Maslach C., Schaufeli W. B., Marek T. Historical and conceptual development of burnout // Professional burnout : Recent developments in the theory and research, Washington DC, 1993. P. 1–16.
- См.: Григорьева М. В. Понятие «образовательная среда» и модели образовательных сред в современной отечественной педагогической психологии // Учен. зап. пед. ин‐та Сарат. гос. ун‐та им. Н. Г. Чернышевского. Сер. : Психология. Педагогика. 2010. Т. 3, No 4 (12). С. 3–11.
- См.: Черникова Т. В. Как управлять педагогическим коллективом развивающейся школы : практическое пособие для директора школы / отв. ред. М. А. Ушакова. М., 2004. 207 с. Реан А. А., Кудашев А. Р., Баранов А. А. Психология адаптации личности. Анализ. Теория. Практика. СПб., 2006. С. 168–169.
- См.: Форманюк Т. В. Синдром «эмоционального сгорания» учителя // Вопр. психологии. 1994. No 6. С. 54–67.
- См.: Дубиницкая К. А. Социально-психологические факторы формирования и проявления синдрома эмоционального выгорания у педагогов и воспитателей дошкольных образовательных учреждений : автореф. дис. ... канд. психол. наук. Москва, 2011. 27 с.
- См.: Малышев И. В. Взаимосвязь синдрома эмоционального выгорания и социально-психологических характеристик личности в экстремальных условиях профессиональной социализации : дис. ... канд. психол. наук. Саратов, 2009. 176 с.
Published:
10.09.2012