Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Malyshev I. V., Drozhalkina O. Y. Social-Psychological and Individual Characteristics of a Personality of Burning-Out Personal of Preschool Educational Institutions. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2012, vol. 1, iss. 3, pp. 28-32. DOI: 10.18500/2304-9790-2012-1-3-28-32

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 73)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.6+159.923

Social-Psychological and Individual Characteristics of a Personality of Burning-Out Personal of Preschool Educational Institutions

Autors: 
Malyshev Ivan V., Saratov State University
Drozhalkina Olga Yu., Saratov State University
Abstract: 

In the paper the social-psychological and individual risk’s factors of emotional burn-out of a personality are considered. The results of analysis of social-psychological and individual characteristics of a personality of burning-out personal of preschool educational institutions are represented. An interconnection.

Reference: 
  1. См.: Бойко В. В. Энергия эмоций. СПб., 2004. 474 с. ; Водопьянова  Н.  Е., Старченкова  Е.  С.  Синдром выгорания  : диагностика и профилактика. СПб.,  2008. 336 с.;
  2. См.: Орёл В. Е. Синдром психического выгорания личности. М., 2005. 330 с.
  3. См.: Maslach  C.  Burned‐out  //  Human Behavior. 1976. Vol. 5(9). P. 16–22 ; Maslach C., Jackson S. E. Patterns of burnout among a national sample of public contact workers // J. of Health and Human Resources Administration. 1984. Vol. 7. P. 189–212.
  4. См.: Maslach C., Schaufeli W. B., Marek T. Historical and conceptual development of burnout // Professional burnout : Recent developments in the theory and research, Washington DC, 1993. P. 1–16.
  5. См.: Григорьева  М.  В.  Понятие «образовательная среда» и модели образовательных сред в современной отечественной педагогической психологии // Учен. зап. пед. ин‐та Сарат. гос. ун‐та им. Н. Г. Чернышевского. Сер.  : Психология. Педагогика. 2010. Т.  3, No  4 (12). С. 3–11.
  6. См.: Черникова Т. В. Как управлять педагогическим коллективом развивающейся школы : практическое пособие для директора школы / отв. ред. М. А. Ушакова. М., 2004. 207 с. Реан А. А., Кудашев А. Р., Баранов А. А. Психология адаптации личности. Анализ. Теория. Практика. СПб., 2006. С. 168–169.
  7. См.: Форманюк Т. В. Синдром «эмоционального сгорания» учителя // Вопр. психологии. 1994. No 6. С. 54–67.
  8. См.: Дубиницкая  К.  А.  Социально-психологические факторы формирования и проявления синдрома эмоционального выгорания у педагогов и воспитателей дошкольных образовательных учреждений : автореф. дис. ... канд. психол. наук. Москва, 2011. 27 с.
  9. См.: Малышев  И.  В.  Взаимосвязь синдрома эмоционального выгорания и социально-психологических характеристик личности в экстремальных условиях профессиональной социализации : дис. ... канд. психол. наук. Саратов, 2009. 176 с.
Published: 
10.09.2012