For citation:
Saenko A. Y. Social and psychological determinants of an individual’s attitude to unmanned transport. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2023, vol. 12, iss. 4, pp. 315-323. DOI: 10.18500/2304-9790-2023-12-4-315-323, EDN: MNGWUK
Social and psychological determinants of an individual’s attitude to unmanned transport
The relevance of the study is due to the fact that the technology of unmanned transport is being tested more and more actively and is gradually introduced into our lives promising various advantages. Meanwhile, it is stated that an unmanned vehicle causes distrust, unlike a driver-driven vehicle. The purpose of the study is to conduct a theoretical review of Russian and foreign literature in the fi eld of studying people’s attitudes to innovative technologies and to identify the social and psychological determinants of the individual’s attitude to unmanned vehicles. The research methods: theoretical analysis of domestic and foreign literature studying attitudes to innovative technologies, artifi cial intelligence, as well as unmanned motor transport. Results. The study has considered the formation of the concept of diff usion of innovations. Modern models of technology adoption have been studied. The article highlights a number of social and psychological determinants of a person’s attitude to an unmanned vehicle. The main conclusions. The conducted theoretical research allows us to conclude that the attitude of an individual to the unmanned transport technologies is a multifactorial phenomenon that is formed under the infl uence of various psychosocial factors. It is concluded that it is necessary to structure the process of introducing the unmanned vehicle technology from the standpoint of the socio-psychological attitude of an individual to such a technology.
- Об утверждении Концепции развития регулирования отношений в сфере технологий искусственного интеллекта и робототехники до 2024 года: распоряжение Правительства РФ от 19.08.2020 № 2129-р // Консультант Плюс. 2023. URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_360681/ (дата обращения: 11.05.2023).
- Пишняк А., Халина Н. Восприятие новых технологий населением как показатель открытости к инновациям // Форсайт. 2021. Т. 15, № 1. С. 39–54. https://doi.org/10.17323/2500-2597.2021.1.39.54
- Малышев К. Жители Сан-Франциско начали борьбу с роботакси ‒ их обездвиживают с помощью конусов. URL: https://auto.ru/mag/article/vsanfrancisko-opolchilis-na-robotaksi-i-prid... (дата обращения: 08.07.2023).
- Buckley L., Kaye S.-A., Pradhan A. K. A qualitative examination of drivers’ responses to partially automated vehicles // Transportation Research Part F: Traffi c Psychology and Behaviour. 2018. Vol. 56. P. 167–175. https://doi.org/10.1016/j.trf.2018.04.012
- Нестик Т. А., Журавлев А. Л. Психология глобальных рисков. М. : Институт психологии РАН, 2018. 402 с. EDN: YNOGIH
- Сунгуров А. Ю. Нововведение и среда: на пути к политическим инновациям : учеб. пособие. СПб. : Отдел оперативной полиграфии НИУ ВШЭ – СанктПетербург, 2012. 186 с.
- Алексеева Е. В. Глава 12. Фактор диффузии инноваций // Теория и методология истории : учебник для вузов / отв. ред. В. В. Алексеев, Н. Н. Крадин, А. В. Коротаев, Л. Е. Гринин. Волгоград : Учитель, 2014. С. 234–249. EDN: SLVEFP
- Фирсова Н. Ю. Предвестник исследований диффузии инноваций Габриэль Тард: «Общество ‒ это подражание» // Социология власти. 2012. № 6-7. С. 298‒313. EDN: RNIFJR
- Шумпетер Й. А. Теория экономического развития. Капитализм, социализм и демократия. М. : Эксмо, 2008. 864 с.
- Hägerstrand T. Innovation Diffusion as a Spatial Process. Chicago : University of Chicago Press, 1967. 334 р.
- Rogers E. M. Diffusion of Innovations. 3rd ed. New York : Free Press a Division of Macmillan Publishing Co., Inc., 1983. 453 р.
- Fishbein M., Ajzen I. Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research. London ; Amsterdam : Addison-Wesley Publishing Company, 1975. 578 р.
- Ajzen I. The theory of planned behavior // Organizational Behavior and Human Decision Processes. 1991. Vol. 50, iss. 2. Р. 179–211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
- Sohn K., Kwon O. Technology acceptance theories and factors influencing artificial intelligence-based intelligent products // Telematics and Informatics. 2019. Vol. 47. Article number 101324. https://doi.org/10.1016/j.tele.2019.101324
- Davis F. D., Bagozzi R. P., Warshaw P. R. User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models // Management Science. 1989. Vol. 35, iss. 8. P. 982–1003. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
- Venkatesh V., Morris M. G., Davis G. B., Davis F. D. User acceptance of information technology: Toward a unifi ed view // MIS Quarterly. 2003. Vol. 27, iss. 3. P. 425–478. https://doi.org/10.2307/30036540
- Акимова А. Ю. Доверие и недоверие человека технике: Социально-психологический подход. М. : Институт психологии РАН, 2020. 287 с. EDN: KCUUCG 1
- Обознов А. А., Акимова А. Ю. Условия проявления доверия и недоверия человека технике // Человеческий фактор в сложных технических системах и средах: труды Второй международной научно-практической конференции, Санкт-Петербург, 06–09 июля 2016 г. СПб. : Межрегиональная эргономическая ассоциация, 2016. С. 434–439. EDN: WLMXLF
- Ou C. X., Sia C. L. Consumer trust and distrust: An issue of website design // International Journal of HumanComputer Studies. 2010. Vol. 68, iss. 12. P. 913–934. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2010.08.003
- Нестик Т. А. Социально-психологические предикторы отношения личности к новым технологиям // Информационное общество: образование, наука, культура и технологии будущего. 2018. Вып. 2. С. 309–319. EDN: YZEVOH
- Кондаурова К. И., Овчарук Е. Р. Технооптимизм и технопессимизм в эпоху цифровых технологий. М. : Научная библиотека, 2019. С. 333–334. EDN: MRADOZ
- Li Y., Yu M., Li S. Technology or content: Which factor is more important in people’s evaluation of artifi cial intelligence news? // Telematics and Informatics Reports. 2022. Vol. 8, iss.1. Article number 100031. https://doi. org/10.1016/j.teler.2022.100031
- Солдатова Г. У., Нестик Т. А., Рассказова Е. И., Дорохов Е. А. Психодиагностика технофобии и технофилии: разработка и апробация опросника отношения к технологиям для подростков и родителей // Социальная психология и общество. 2021. Т. 12, № 4. C. 170–188. https://doi.org/10.17759/sps.2021120410
- Martínez-Córcoles M., Teichmann M., Murdvee M. Assessing technophobia and technophilia: Development and validation of a questionnaire // Technology in Society. 2017. Vol. 51, iss. 3. P. 183–188. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2017.09.007
- Шевченко В. Н. Инновационная личность как социальный тип // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Философия. Социология. Право. 2010. Вып. 11, № 2 (73). С. 37–51. EDN: MVMDHT
- Пантелеева В. В. Мотивационные механизмы, опосредствующие гармоничную самореализацию личности в профессиональной деятельности // Концепт: научно-методический электронный журнал. 2019. № 4. С. 93–101. URL: http://e-koncept.ru/2019/192013. htm, https://doi:10.24411/2304-120X-2019-12013
- Краснорядцева О. М., Баланев Д. Ю., Щеглова Э. А. Диагностические возможности опросника «Психологическая готовность к инновационной деятельности» // СПЖ. 2011. № 40. С. 164–175. EDN: OFFWAD
- Venkatesh V., Thong J. Y. L., Xu X. Consumer acceptance and use of information technology: Extending the unifi ed theory of acceptance and use of technology // MIS Quarterly. 2012. Vol. 36, iss. 1. P. 157–178. https://doi.org/10.2307/41410412
- Cabrera-Sanchez J. P., Villarejo-Ramos A. F., LiebanaCabanillas F., Shaikh A. A. Identifying relevant segments of AI applications adopters – expanding the UTAUT2’s variables // Telematics and Informatics. 2021. Vol. 58, iss. 2. Article number 101529. https://doi.org/10.1016/j.tele.2020.101529
- Schuitema G., Anable J., Skippon S., Kinnear N. The role of instrumental, hedonic and symbolic attributes in the intention to adopt electric vehicles // Transportation Research Part A: Policy and Practice. 2013. Vol. 48. P. 39–49. https://doi.org/10.1016/j.tra.2012.10.004
- Fleischmann C., Cardon P., Aritz J. Smart collaboration in global virtual teams: The infl uence of culture on technology acceptance and communication effectiveness // Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences. 2020. P. 363–372. https://doi.org/10.24251/HICSS.2020.045
- Мальцева О. Е. Ценностные основания учебной мотивации личности на разных этапах непрерывного образования // Теория и методика профессионального образования. 2017. Вып. 4, ч. 1. С. 232–238. EDN: ZIYADB
- Vu H. T., Lim J. Effects of country and individual factors on public acceptance of artifi cial intelligence and robotics technologies: A multilevel SEM analysis of 28-country survey data // Behaviour & Information Technology. 2021. Vol. 41, iss. 7. P. 1515–1528. https://doi.org/10.1080/0144929X.2021.1884288
- Atwal G., Bryson D., Williams A. An exploratory study of the adoption of artifi cial intelligence in Burgundy’s wine industry // Strategic Change-Brief. Entrepreneurial Finance. 2021. Vol. 30, iss. 3. P. 299–306. https://doi.org/10.1002/jsc.2413
- Tran K., Nguyen T., Kimura T. Preliminary research on the social attitudes toward AI’s involvement in Christian education in Vietnam: Promoting AI technology for religious education // Religions. 2021. Vol. 12, iss. 3. Article number 208. https://doi.org/10.3390/rel12030208
- Журавлев А. Л., Нестик Т. А. Психологические факторынегативного отношения россиян к новым технологиям // Психологические исследования глобальных процессов: предпосылки, тенденции, перспективы / ред. А. Л. Журавлев, Д. А. Китова. М. : Институт психологии РАН, 2018. С. 36–48. EDN: ZWWRYJ
- Shariff A., Bonnefon J.-F., Rahwan I. Psychological roadblocks to the adoption of self-driving vehicles // Nature Human Behaviour. 2017. Vol. 1. P. 694–696. https://doi.org/10.1038/s41562-017-0202-6
- Upadhyay N., Upadhyay S., Dwivedi Y. K. Theorizing artifi cial intelligence acceptance and digital entrepreneurship model // International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. 2021. Vol. 28, iss. 5. P. 1138–1166. https://doi.org/10.1108/IJEBR-01-2021-0052
- Сычев А. С., Почебут Л. Г. Отношение к новым технологиям людей с технической и гуманитарной специальностью // Психология XXI века: психология как наука, искусство и призвание: в 2 т. / под ред. А. В. Шаболтас, С. Д. Гуриевой. СПб. : Издательство ВВМ, 2018. Т. 2. С. 95–102. EDN: YRHDUL
- Karami H., Karami A., Mehdizadeh M. The role of psychological factors on the choice of different driving controls: On manual, partial, and highly automated controls // Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. 2022. Vol. 86. P. 316–332. https://doi.org/10.1016/j.trf.2022.03.005
- Hudson J., Orviska M., Hunady J. People’s attitudes to autonomous vehicles // Transportation Research Part A: Policy and Practice. 2019. Vol. 121. P. 164–176. https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.08.018