Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Saenko A. Y. Social and psychological determinants of an individual’s attitude to unmanned transport. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2023, vol. 12, iss. 4, pp. 315-323. DOI: 10.18500/2304-9790-2023-12-4-315-323, EDN: MNGWUK

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 55)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.99
EDN: 
MNGWUK

Social and psychological determinants of an individual’s attitude to unmanned transport

Autors: 
Saenko Alexsey Yu., Russian State Social University
Abstract: 

The relevance of the study is due to the fact that the technology of unmanned transport is being tested more and more actively and is gradually introduced into our lives promising various advantages. Meanwhile, it is stated that an unmanned vehicle causes distrust, unlike a driver-driven vehicle. The purpose of the study is to conduct a theoretical review of Russian and foreign literature in the fi eld of studying people’s attitudes to innovative technologies and to identify the social and psychological determinants of the individual’s attitude to unmanned vehicles. The research methods: theoretical analysis of domestic and foreign literature studying attitudes to innovative technologies, artifi cial intelligence, as well as unmanned motor transport. Results. The study has considered the formation of the concept of diff usion of innovations. Modern models of technology adoption have been studied. The article highlights a number of social and psychological determinants of a person’s attitude to an unmanned vehicle. The main conclusions. The conducted theoretical research allows us to conclude that the attitude of an individual to the unmanned transport technologies is a multifactorial phenomenon that is formed under the infl uence of various psychosocial factors. It is concluded that it is necessary to structure the process of introducing the unmanned vehicle technology from the standpoint of the socio-psychological attitude of an individual to such a technology.

Reference: 
  1. Об утверждении Концепции развития регулирования отношений в сфере технологий искусственного интеллекта и робототехники до 2024 года: распоряжение Правительства РФ от 19.08.2020 № 2129-р // Консультант Плюс. 2023. URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_360681/ (дата обращения: 11.05.2023).
  2. Пишняк А., Халина Н. Восприятие новых технологий населением как показатель открытости к инновациям // Форсайт. 2021. Т. 15, № 1. С. 39–54. https://doi.org/10.17323/2500-2597.2021.1.39.54
  3. Малышев К. Жители Сан-Франциско начали борьбу с роботакси ‒ их обездвиживают с помощью конусов. URL: https://auto.ru/mag/article/vsanfrancisko-opolchilis-na-robotaksi-i-prid... (дата обращения: 08.07.2023).
  4. Buckley L., Kaye S.-A., Pradhan A. K. A qualitative examination of drivers’ responses to partially automated vehicles // Transportation Research Part F: Traffi c Psychology and Behaviour. 2018. Vol. 56. P. 167–175. https://doi.org/10.1016/j.trf.2018.04.012
  5. Нестик Т. А., Журавлев А. Л. Психология глобальных рисков. М. : Институт психологии РАН, 2018. 402 с. EDN: YNOGIH
  6. Сунгуров А. Ю. Нововведение и среда: на пути к политическим инновациям : учеб. пособие. СПб. : Отдел оперативной полиграфии НИУ ВШЭ – СанктПетербург, 2012. 186 с.
  7. Алексеева Е. В. Глава 12. Фактор диффузии инноваций // Теория и методология истории : учебник для вузов / отв. ред. В. В. Алексеев, Н. Н. Крадин, А. В. Коротаев, Л. Е. Гринин. Волгоград : Учитель, 2014. С. 234–249. EDN: SLVEFP
  8. Фирсова Н. Ю. Предвестник исследований диффузии инноваций Габриэль Тард: «Общество ‒ это подражание» // Социология власти. 2012. № 6-7. С. 298‒313. EDN: RNIFJR
  9. Шумпетер Й. А. Теория экономического развития. Капитализм, социализм и демократия. М. : Эксмо, 2008. 864 с.
  10. Hägerstrand T. Innovation Diffusion as a Spatial Process. Chicago : University of Chicago Press, 1967. 334 р.
  11. Rogers E. M. Diffusion of Innovations. 3rd ed. New York : Free Press a Division of Macmillan Publishing Co., Inc., 1983. 453 р.
  12. Fishbein M., Ajzen I. Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research. London ; Amsterdam : Addison-Wesley Publishing Company, 1975. 578 р.
  13. Ajzen I. The theory of planned behavior // Organizational Behavior and Human Decision Processes. 1991. Vol. 50, iss. 2. Р. 179–211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
  14. Sohn K., Kwon O. Technology acceptance theories and factors influencing artificial intelligence-based intelligent products // Telematics and Informatics. 2019. Vol. 47. Article number 101324. https://doi.org/10.1016/j.tele.2019.101324
  15. Davis F. D., Bagozzi R. P., Warshaw P. R. User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models // Management Science. 1989. Vol. 35, iss. 8. P. 982–1003. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982 
  16. Venkatesh V., Morris M. G., Davis G. B., Davis F. D. User acceptance of information technology: Toward a unifi ed view // MIS Quarterly. 2003. Vol. 27, iss. 3. P. 425–478. https://doi.org/10.2307/30036540
  17. Акимова А. Ю. Доверие и недоверие человека технике: Социально-психологический подход. М. : Институт психологии РАН, 2020. 287 с. EDN: KCUUCG 1
  18. Обознов А. А., Акимова А. Ю. Условия проявления доверия и недоверия человека технике // Человеческий фактор в сложных технических системах и средах: труды Второй международной научно-практической конференции, Санкт-Петербург, 06–09 июля 2016 г. СПб. : Межрегиональная эргономическая ассоциация, 2016. С. 434–439. EDN: WLMXLF
  19. Ou C. X., Sia C. L. Consumer trust and distrust: An issue of website design // International Journal of HumanComputer Studies. 2010. Vol. 68, iss. 12. P. 913–934. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2010.08.003
  20. Нестик Т. А. Социально-психологические предикторы отношения личности к новым технологиям // Информационное общество: образование, наука, культура и технологии будущего. 2018. Вып. 2. С. 309–319. EDN: YZEVOH
  21. Кондаурова К. И., Овчарук Е. Р. Технооптимизм и технопессимизм в эпоху цифровых технологий. М. : Научная библиотека, 2019. С. 333–334. EDN: MRADOZ
  22. Li Y., Yu M., Li S. Technology or content: Which factor is more important in people’s evaluation of artifi cial intelligence news? // Telematics and Informatics Reports. 2022. Vol. 8, iss.1. Article number 100031. https://doi. org/10.1016/j.teler.2022.100031
  23. Солдатова Г. У., Нестик Т. А., Рассказова Е. И., Дорохов Е. А. Психодиагностика технофобии и технофилии: разработка и апробация опросника отношения к технологиям для подростков и родителей // Социальная психология и общество. 2021. Т. 12, № 4. C. 170–188. https://doi.org/10.17759/sps.2021120410
  24. Martínez-Córcoles M., Teichmann M., Murdvee M. Assessing technophobia and technophilia: Development and validation of a questionnaire // Technology in Society. 2017. Vol. 51, iss. 3. P. 183–188. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2017.09.007
  25. Шевченко В. Н. Инновационная личность как социальный тип // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Философия. Социология. Право. 2010. Вып. 11, № 2 (73). С. 37–51. EDN: MVMDHT
  26. Пантелеева В. В. Мотивационные механизмы, опосредствующие гармоничную самореализацию личности в профессиональной деятельности // Концепт: научно-методический электронный журнал. 2019. № 4. С. 93–101. URL: http://e-koncept.ru/2019/192013. htm, https://doi:10.24411/2304-120X-2019-12013
  27. Краснорядцева О. М., Баланев Д. Ю., Щеглова Э. А. Диагностические возможности опросника «Психологическая готовность к инновационной деятельности» // СПЖ. 2011. № 40. С. 164–175. EDN: OFFWAD 
  28. Venkatesh V., Thong J. Y. L., Xu X. Consumer acceptance and use of information technology: Extending the unifi ed theory of acceptance and use of technology // MIS Quarterly. 2012. Vol. 36, iss. 1. P. 157–178. https://doi.org/10.2307/41410412
  29. Cabrera-Sanchez J. P., Villarejo-Ramos A. F., LiebanaCabanillas F., Shaikh A. A. Identifying relevant segments of AI applications adopters – expanding the UTAUT2’s variables // Telematics and Informatics. 2021. Vol. 58, iss. 2. Article number 101529. https://doi.org/10.1016/j.tele.2020.101529
  30. Schuitema G., Anable J., Skippon S., Kinnear N. The role of instrumental, hedonic and symbolic attributes in the intention to adopt electric vehicles // Transportation Research Part A: Policy and Practice. 2013. Vol. 48. P. 39–49. https://doi.org/10.1016/j.tra.2012.10.004
  31. Fleischmann C., Cardon P., Aritz J. Smart collaboration in global virtual teams: The infl uence of culture on technology acceptance and communication effectiveness // Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences. 2020. P. 363–372. https://doi.org/10.24251/HICSS.2020.045
  32. Мальцева О. Е. Ценностные основания учебной мотивации личности на разных этапах непрерывного образования // Теория и методика профессионального образования. 2017. Вып. 4, ч. 1. С. 232–238. EDN: ZIYADB
  33. Vu H. T., Lim J. Effects of country and individual factors on public acceptance of artifi cial intelligence and robotics technologies: A multilevel SEM analysis of 28-country survey data // Behaviour & Information Technology. 2021. Vol. 41, iss. 7. P. 1515–1528. https://doi.org/10.1080/0144929X.2021.1884288
  34. Atwal G., Bryson D., Williams A. An exploratory study of the adoption of artifi cial intelligence in Burgundy’s wine industry // Strategic Change-Brief. Entrepreneurial Finance. 2021. Vol. 30, iss. 3. P. 299–306. https://doi.org/10.1002/jsc.2413
  35. Tran K., Nguyen T., Kimura T. Preliminary research on the social attitudes toward AI’s involvement in Christian education in Vietnam: Promoting AI technology for religious education // Religions. 2021. Vol. 12, iss. 3. Article number 208. https://doi.org/10.3390/rel12030208
  36. Журавлев А. Л., Нестик Т. А. Психологические факторынегативного отношения россиян к новым технологиям // Психологические исследования глобальных процессов: предпосылки, тенденции, перспективы / ред. А. Л. Журавлев, Д. А. Китова. М. : Институт психологии РАН, 2018. С. 36–48. EDN: ZWWRYJ
  37. Shariff A., Bonnefon J.-F., Rahwan I. Psychological roadblocks to the adoption of self-driving vehicles // Nature Human Behaviour. 2017. Vol. 1. P. 694–696. https://doi.org/10.1038/s41562-017-0202-6
  38. Upadhyay N., Upadhyay S., Dwivedi Y. K. Theorizing artifi cial intelligence acceptance and digital entrepreneurship model // International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. 2021. Vol. 28, iss. 5. P. 1138–1166. https://doi.org/10.1108/IJEBR-01-2021-0052
  39. Сычев А. С., Почебут Л. Г. Отношение к новым технологиям людей с технической и гуманитарной специальностью // Психология XXI века: психология как наука, искусство и призвание: в 2 т. / под ред. А. В. Шаболтас, С. Д. Гуриевой. СПб. : Издательство ВВМ, 2018. Т. 2. С. 95–102. EDN: YRHDUL
  40. Karami H., Karami A., Mehdizadeh M. The role of psychological factors on the choice of different driving controls: On manual, partial, and highly automated controls // Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. 2022. Vol. 86. P. 316–332. https://doi.org/10.1016/j.trf.2022.03.005
  41. Hudson J., Orviska M., Hunady J. People’s attitudes to autonomous vehicles // Transportation Research Part A: Policy and Practice. 2019. Vol. 121. P. 164–176. https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.08.018 
Received: 
09.07.2023
Accepted: 
15.09.2023
Published: 
25.12.2023
Short text (in English):
(downloads: 43)