For citation:
Irgaliev A. S. Psychological-Pedagogical Aspects of Successful Socialization of StudentsTeenagers in the Family Type Children’s Village. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2012, vol. 1, iss. 3, pp. 81-85. DOI: 10.18500/2304-9790-2012-1-3-81-85
Psychological-Pedagogical Aspects of Successful Socialization of StudentsTeenagers in the Family Type Children’s Village
The analysis of the results of research of the features and conditions of socialization of children-orphans of students-teenagers in the family type children’s village is carried out. Author’s definitions of concepts «socialization», «successful socialization», «the result of socialization», «social suitability» and «personality isolation» are resulted. The contents of the level of psychological diagnosis socialization of orphaned children are described. The author’s program «Successful socialization of adolescent students» are described. Pedagogical conditions of successful socialization of pupils of child care centres replacing a family are allocated.
- См.: Государственный общеобязательный стандарт образования Республики Казахстан. Среднее общее образование. Основные положения. Астана, 2007. 76 с.
- Перспективы программ работы с воспитанниками детских домов. Алматы, 2011. С. 3.
- См.: Байсерке Л., Мусабекова Г. Пути выявления и учет эффективности воспитательного процесса по формированию нравственных отношений между воспитателями и воспитанниками детского дома // Поиск. 2006. No 3. С. 256–257.
- См.: Макина Л. Особенности межличностного отношения учащихся 9-х классов в условиях проживания в детском доме // Поиск. 1999. No 4. С. 101–102.