Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Sayapin N. V. Professional self-development of future domestic science teachers as a relevant problem in the process of their training. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2022, vol. 11, iss. 3, pp. 271-276. DOI: 10.18500/2304-9790-2022-11-3-271-276

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 145)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378

Professional self-development of future domestic science teachers as a relevant problem in the process of their training

Autors: 
Sayapin Nicholas V., Saratov State University
Abstract: 

 The problem of professional self-development of future domestic science teachers in the process of their training is relevant due to the fact that modern educational institutions need teachers who are able to quickly adapt to sweeping changes and are able to develop independently in the professional fi eld. University training of future domestic science teachers is one of the stages of their professional self-development. The objective of the study is to determine to what extent university training of future domestic science teachers is important for their professional self-development. The objective is achieved through the analysis of regulatory documents, the analysis of scientifi c research and the results of student questionnaires. The presence or absence of aspects aff ecting the professional self-development of future domestic science teachers were determined while conducting the analysis of the federal regulatory documents that govern the training process of future domestic science teachers at the university. The analysis was carried out in accordance with the Federal State Educational Standard of Higher Education and the “Teacher” Professional Standard. The Federal State Educational Standard for Bachelor’s and Master’s degrees includes a directive to develop a competence closely related to the professional development of future domestic science teachers – Universal Competence-6 (UC-6). The analysis of the professional standard of a teacher allows us to distinguish two fundamental roles teachers perform at work. These roles indicate those actions, skills and knowledge that are collectively associated with the professional self-development of teachers. The empirical research was carried out on a sample of students (N = 52, aged 18 to 30 years, women = 60%), majoring in pedagogy (44.03.01 Pedagogical Education with the major in “Domestic Science”) at Saratov State University (the city of Saratov). A questionnaire (prepared by N. V. Sayapin) was used to determine to what extent professional self-development is signifi cant. The posi tive dynamics of the parameters of time spent on professional self-development for senior courses has been revealed. There is a consensus among respondents that professional self-development is an integral component of professional growth and part of competitiveness in the profession. The presented empirical materials can be used in creating pedagogical conditions for the implementation of eff ective training aimed at professional self-development of students.

Reference: 
  1. Указ Президента Российской Федерации от 7 мая 2018 года № 204 «О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года». URL: http://www.kremlin. ru/acts/bank/43027 (дата обращения: 15.05.2022).
  2. Национальный проект «Образование». URL: https://edu.gov.ru/national-project (дата обращения: 15.05.2022).
  3. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования. Уровень высшего образования. Бакалавриат. Направление подготовки 44.03.01 Педагогическое образование. URL: http:// fgosvo.ru/uploadfi les/fgosvob/440301.pdf (дата обращения: 15.05.2022).
  4. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования. Уровень высшего образования. Магистратура. Направление подготовки 44.04.01 Педагогическое образование. URL: https://fgosvo.ru/fgosvo/downloads?f=%2Fuploadfi les %2Ffgosvom%2F440401.pdf&id=228 (дата обращения: 13.05.2022)
  5. Профессиональный стандарт Педагог (педагогическая деятельность в сфере дошкольного, начального общего, основного общего, среднего общего образования) (воспитатель, учитель). URL: https://base. garant.ru/70535556/ (дата обращения: 15.05.2022). 
  6. Гущина И. Н. Воспитательная деятельность будущего педагога в формировании у него готовности к профессиональному саморазвитию // Научное мнение. 2020. № 12. С. 172‒178. https://doi.org/10.25807/ PBH.22224378.2020.12.172.178
  7. Столяренко Л. Д. Психология и педагогика. М. : Юрайт, 2019. 574 c.
  8. Везетиу Е. В. Личностное самосовершенствование как средство осознанного саморазвития будущего педагога в процессе его профессиональной подготовки в высшей школе // Проблемы современного педагогического образования. 2017. № 54, ч. 2. С. 83‒89.
  9. Сюнина А. С. Проблема саморазвития будущего учителя // Современный ученый. 2019. № 1. С. 151‒154.
  10. Грушевский С. П., Иванова О. В. Основные направления профессионально-личностного саморазвития будущих педагогов в вузе // Политематический сетевой электронный научный журнал Кубанского государственного аграрного университета. 2017. № 131 (07). С. 1015‒1024. https://doi.org/10.21515/1990- 4665-131-083
  11. Никитина Е. Ю., Федорова Е. Е. Прикладные аспекты профессионально-личностного развития будущих педагогов // Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2018. № 5. С. 139‒148. https://doi. org/10.25588/CSPU.2018.17..5..011
  12. Хазыкова Т. С. Принципы проектирования будущими учителями авторской системы профессионально-личностного саморазвития // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. Т. 8, № 1 (26). С. 275‒279. https://doi.org/10.26140/ anip-2019-0801-0068
  13. Скопа В. А. Профессионально-личностное саморазвитие будущего учителя в контексте компетентного подхода // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2021. № 8. С. 104‒107. https://doi.org/10.37882/2223- 2982.2021.08.35
  14. Бажук О. В., Берестовская Л. П., Мерецкая Т. В. Формирование готовности студентов педагогического вуза к профессиональному самообразованию // Перспективы науки и образования. 2022. № 1 (55). С. 111‒129. https://doi.org/10.32744/pse.2022.1.7
  15. Козилова Л. В. Профессиональное саморазвитие преподавателя педагогического вуза в условиях трансформации образовательной среды // Педагогика и просвещение. 2020. № 4. С. 106‒121. https:// doi.org/10.7256/2454-0676.2020.4.34752
  16. Чудина Е. Е. Профессиональное саморазвитие как условие самоопределения будущего учителя // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2022. № 2 (165). С. 99‒105.
  17. Ивасева О. В. Готовность к педагогическому самообразованию студентов педвуза как ориентация на педагогическую профессию // Современное среднее профессиональное образование. 2021. № 1. С. 31‒36. 
  18. Донина И. А., Воднева С. Н., Смирнова Е. А. Самообразовательная компетенция как фактор готовности будущего педагога к профессиональной деятельности // Психолого-педагогический поиск. 2021. № 2 (58). С. 46‒57. https://doi.org/10.37724/ RSU.2021.58.2.004
  19. Романовский А. Г. Сущность профессионально-личностного саморазвития будущих специалистов и их механизмы управления. М., 1993. 73 с.
  20. Маркова О. И. Профессиональное саморазвитие педагога. Киев : Вища школа, 2004. 172 с.
  21. Заикина Е. С. Педагогические условия самообразования и саморазвития будущих педагогов // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 3 (76). С. 225‒227
Received: 
25.06.2022
Accepted: 
25.06.2022
Published: 
30.09.2022