Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Sunnatova R. I. Personal and Communicative Qualities of Teachers, Defining the Subject-Subject Interaction with Students. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2020, vol. 9, iss. 3, pp. 215-224. DOI: 10.18500/2304-9790-2020-9-3-215-224

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 137)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.9.07

Personal and Communicative Qualities of Teachers, Defining the Subject-Subject Interaction with Students

Autors: 
Sunnatova Rano I., Psychological Institute of Russian Academy of Education
Abstract: 

The relevance of the topic under study is conditioned by the dissatisfaction of both teachers and students with their relations with each other, which primarily blocks the formation of subjectness, student activity, including that in educational activities. The purpose of the study presented in the article is to study the possibility of predetermining constructiveness of interaction between teachers and students through personal and communicative qualities of teachers. Presumably, the constructive characteristics of teachers’ self-attitude can predetermine formation of professionally significant communicative characteristics: accepting personality of others as they are (lack of personality evaluation); building trust with students; creation the feeling of confidence in one’s capabilities in another person; teacher’s ability to stop him/herself from putting pressure on another person and rejection of manipulation, which, in turn, acts as a condition that predetermines the subject-subject interaction with students. The study was carried out on a sample of teachers (n = 72) of the middle and high school level of a Moscow general education school and students in grades 7–11 (n = 402) of the same school using the author’s methodology called “Features of self-attitude”, which includes the following scales: “faith in oneself” – allowing to study the constructiveness/destructiveness of self-attitude; mindfulness; autosympathy; self-esteem; selfmanagement, and the technique called “Communicative qualities of teachers.” The results of correlation analysis using the Spearman’s coefficient confirmed the hypotheses. The obtained empirical data on the influence of the emotional component of the teacher’s self-attitude on the type of interaction with students allows us to state that there is a need for introduction of psychological support into the practice of supporting teachers’ activities. Traditionally, psychological service has been more focused on students and their parents, while personality of a teacher, who is definitely one of the most important subjects in education, does not get any proper psychological support

Reference: 

1.  Митина Л. М. Система «наука – образование – профессия» как стратегический ресурс и инновационная реализация развития человеческого капитала в обществе ХХ1 века // Наука – образование – профессия : системный личностно-развивающий подход / под общ. ред. Л. М. Митиной. М. : Изд-во «Перо», 2019. С. 5–12.

2.  Бердникова Д. В., Печеркина А. А., Сыманюк Э. Э. Модель профессиональной активности педагога // Наука – образование – профессия : системный личностноразвивающий подход / под общ. ред. Л. М. Митиной. М. : Изд-во «Перо», 2019. С. 423–426.

3.  Федоров А. А., Илалтдинова Е. Ю., Фролова С. В. Педагогическая одаренность : психолого-педагогические решения выявления, отбора и сопровождения // Перспективы науки и образования : междунар. электрон. науч. журнал. 2019. № 1. С. 262–274. URL: pnojournal. wordpress.com/archive19/19-01/. DOI: 10.32744/ pse.2019.1.19

4.  Фокина И. В., Щеголева Е. В. Рефлексия как условие формирования психологической компетентности у студентов – будущих педагогов // Перспективы науки и образования : междунар. электрон. науч. журнал. 2015. № 1 (13). С. 101–106. URL: pnojournal.wordpress. com/archive15/15-01

5.  Панов В. И. Экопсихология. Парадигмальный поиск. М. : Психологический институт РАО ; СПб. : НесторИстория, 2014. 304 с.

6.   Panov V. From Environmental Psychology to SubjectEnvironment Interactions // Proceedings of the 2017 2nd International Conference on Contemporary Education, Social Sciences and Humanities (ICCESSH 2017). Part of the series ASSEHR. Moscow, 2017. Vol. 124. P. 1135– 1139. DOI: https://doi.org/10.2991/iccessh-17.2017.265

7.   Субъект-средовые взаимодействия : экопсихологический подход к развитию психики / под ред. М. О. Мдивани. М. : Изд-во «Перо», 2017. 160 с.

8.   Панов В. И., Плаксина И. В. Характеристики педагогической субъектности // Вестн. Владимирского государственного университета имени Александра Григорьевича и Николая Григорьевича Столетовых.  Серия: Педагогические и психологические науки. 2016. № 25. С. 86–97.

9.   Селезнева М. В. Экопсихологическая модель субъектности как психодидактическое условие становления профессиональной компетенции преподавателя //
Личность профессионала : развитие, образование, здоровье : сб. науч. ст. / отв. ред. Е. С. Асмаковец. Омск : БОУДПО «ИРООО», 2017. Вып. 2. С. 42–51.

10. Капцов А. В., Панов В. И. Типология межиндивидных взаимодействий с позиции экопсихологического подхода // Экопсихологические исследования-4 / под ред. В. И. Панова. М. : Психологический институт РАО ; СПб. : Нестор- История, 2016. С. 141–156.

11.  Panov V. I., Kaptsov A. V., Kolesnikova E. I. Diagnosis of stages of agency formation // The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences. International Conference on Psychology and Education (ICPE 2018) [Электронный ресурс]. P. 515–523. DOI: https://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2018.11.02.57

12. Мясищев В. Н. Психология отношений / под ред. А. А. Бодалева. М. : Изд-во «Институт практической психологии» ; Воронеж : НПО МОДЭК, 1995. 356 с.

13. Бодалев А. А., Столин В. В. Общая психодиагностика. СПб. : Речь, 2000. 440 с.

14. Чеснокова И. И. Проблема самосознания в психологии. М. : Наука, 1977. 144 с.

15. Мохова Ю. А. К вопросу о структуре самосознания личности // Омский научный вестн. Серия Общество. История. Современность. 2012, № 1. С. 157–160.

16. Белова И. М., Парфенов Ю. А., Сологуб Д. В., Нехвядович Э. А. Структурные и динамические характеристики компонентов самосознания : системный подход // Фундаментальные исследования. 2014, № 3-3. С. 620–628.

17. Хватова М. В. Самоотношение в структуре психологически здоровой личности // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус. 2015. № 1 (25). С. 9–17.

18. Столин В. В. Самосознание личности. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1983. 252 с.

19. Моросанова В. И. Осознанная саморегуляция как метасистема психологических ресурсов достижения целей и саморазвития человека // Фундаментальные и прикладные исследования современной психологии : результаты и перспективы развития / отв. ред. А. Л. Журавлев, В. А. Кольцова. М. : Институт психологии РАН, 2017. С. 501–509.

20. Личностный потенциал : структура и диагностика / под ред. Д. А. Леонтьева. М. : Смысл, 2011. 680 с.

21. Суннатова Р. И. Индивидуально-типологические особенности мыслительной деятельности : автореф. дис. … д-ра психол. наук. Ташкент, 2001. 47 с.

22. Суннатова Р. И. Субъектность педагога как субъекта универсальных учебных действий // Перспективы науки и образования : междунар. электрон. науч. журнал. 2020. № 1 (43). С. 312–328. URL: pnojournal.wordpress.com/2020/02/2001pno.pdf. DOI: https://dx.doi.org/10.32744/pse.2020.1.22

Published: 
30.09.2020