For citation:
Tolochek V. A., Onishchenko O. V., PaleY V. I. Outwardlysubject, Internallysubject and not Referring to the Subject Resources of Professional Success of the: Question Statement . Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2008, vol. 1, iss. 1, pp. 11-19.
Outwardlysubject, Internallysubject and not Referring to the Subject Resources of Professional Success of the: Question Statement
There is the problem of factors of success of activity of the subject. The critical analysis of a condition of a question in psychology is carried out. The set of the developed approaches are paralleled and not connected among themselves is understood as presence of «system crisis». Possibility of its overcoming sees in a reformulation of a problem and its conditions. As new «initial parcels» the concept of «resource», more the general, than its private displays (is offered to ability, professionally important qualities, etc.). Three types of resources (outwardlysubject, internallysubject, and not referring to the subject), each of which has specific qualitative features and degree of a level of scrutiny in psychology. The hypothesis is put forward: success of activity of the subject in defining degree is defined by cumulative effect of interaction of different resources, than a measure of expressiveness of some of them.
- Дружинин В.Н. Психология общих способностей. СПб., 2002.
- Дружинин В.Н. Экспериментальная психология. СПб., 2005.
- Дружинин В.Н. Психология способностей. М., 2007.
- Завалишина Д.Н. Практическое мышление: Специфика и проблемы развития. М., 2005.
- Стернберг Р.Дж. Практический интеллект. СПб., 2002.
- Шадриков В.Д. Ментальное развитие человека. М., 2007.
- Толочек В.А. Профессиональная пригодность субъекта: ретроспектива и перспектива оценки // Акмеология. 2006. № 1. С. 70–82.
- Толочек В.А., Винокуров Л.В., Видонов М.Л. Профессиональная пригодность субъекта: исторические аспекты проблемы // Социология и управление персоналом. 2007. № 1. С. 103–106.
- Пономаренко В.А. Психология духовности профессионала. М., 2004.
- Бодров В.А. Психология профессиональной деятельности. Теоретические и прикладные проблемы. М., 2006. С. 623.
- Марков В.Н. Личностно-профессиональный потенциал управленца и его оценка. М., 2001.
- Дуракова И.Б. Управление персоналом: отбор и найм. Исследование зарубежного опыта. М., 1998.
- Купер Д., Робертсон И., Тинглай Г. Отбор и найм персонала: технологии тестирования и оценки. М., 2005.
- Маничев С.А. Методы диагностики ПВК менеджеров // Психология менеджмента / Под ред. Г.С. Никифорова. СПб., 2000. С. 243–280.
- Ильин Е.П. Психофизиология физического воспитания (факторы, влияющие на эффективность деятельности). М., 1983.
- Маркова А.К. Психология профессионализма. М., 1996.
- Родина О.Н. О понятии «успешность труда в деятельности» // Вест. Моск. ун-та. Сер.14. 1996. № 3. С. 60–67.
- Якунина Ю.Я. Субъективные критерии эффективности профессиональной деятельности в профессиях типа «человек – человек»: Автореф. … канд. психол. наук. М., 2004.
- www.smssport.ru.
- Толочек В.А. Адаптация субъекта к социальной среде: парадоксы, парадигмы, психологические механизмы // Мир психологии. 2006. № 3. С. 131–146.
- Толочек В.А. Профессиональная успешность субъекта: психологические и социальные аспекты // Методы исследования психологических структур и их динамики. Вып. 4. М., 2007. С. 69–81.
- Большой толковый словарь русского языка / Под ред. Д.Н.Ушакова. М., 2004.
- Фулер С.Р., Хьюбер В.Л. Набор и отбор персонала // Управление человеческими ресурсами / Под ред. М. Пула, М. Уорнера. СПб. С. 846–861.
- Холодная М.А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. М., 1997.