Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Loskutova M. E. Motivational and Volitional Characteristics of Students of Secondary Professional Education Institutions. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2019, vol. 8, iss. 4, pp. 379-384. DOI: 10.18500/2304-9790-2019-8-4-379-384

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 141)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.9

Motivational and Volitional Characteristics of Students of Secondary Professional Education Institutions

Autors: 
Loskutova Maria E., Yaroslavl State University. PG Demidov
Abstract: 

The article presents the results of an empirical study, the purpose of which is to determine motivational and volitional characteristics of secondary professional education institutions’ students. Presumably, personal motivational and volitional spheres in students at the stage of secondary professional education differ from those of higher education students. The research involved students (N = 158) of secondary (n = 81) and higher (n = 77) professional education institutions, aged from 16 to 22, among whom 45% were girls. We identified and analysed the distinctive features of motivational and volitional personal characteristics in students of secondary professional education institutions compared with students of higher education institutions: level of aspiration, personality orientation, dominant general motives, level of internality, degree of development of the basic volitional qualities and their self-assessment. It has been found out that students of these levels of professional education are characterized by personal orientation, but at the same time, students of secondary professional education institutions are less internal in the areas of achievements and failures, productive and interpersonal relationships, health and illness areas. Students at the level of secondary professional education put more value on social esteem, active life, and intolerance of the drawbacks in themselves and others. Students of secondary professional education institutions are inferior to students of higher education institutions by the level of alertness development, perseverance, independence, determination, initiativity, responsibility and moderation. The results of the study can be used in the development of corrective and developmental psychological and pedagogical programs in the field of professional education.

Reference: 
  1. Об образовании в Российской Федерации : федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ [Электронный ресурс] URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 03.04.2019).
  2. Об утверждении государственной программы Российской Федерации «Развитие образования на 2013–2020 годы» : постановление Правительства РФ от 15 апреля 2014 г. № 295 [Электронный ресурс] URL: http://base.garant.ru/70643472/ (дата обращения: 03.04.2019).
  3. Батышев С. Я., Новиков А. М. Профессиональная педагогика. 3‑е изд. М. : ЭГВЕС, 2010. 456 с.
  4. Волович Л. А., Гильмеева Р. Х., Мухаметзянова Л. Ю., Тихонова Л. П. Компетентностный подход в преподавании гуманитарных дисциплин в учреждениях среднего профессионального образования в контексте глобализации образования / науч. ред. Г. В. Мухаметзянова. Казань : Данис, 2009. 158 с.
  5. Климов Е. А. Введение в психологию труда. М. : Культура и спорт ; ЮНИТИ, 1998. 350 с.
  6. Гериш Т. В., Самойленко П. И. Формирование необходимых условий повышения эффективности НПО/СПО // Специалист. 2011. № 4. С. 28–31.
  7. Модульно-компетентностный подход и его реализация в среднем профессиональном образовании / под общ. ред. А. А. Скамницкого. М., 2006. 276 с.
  8. Samokhval O. The trends of current vocational education and training reforms in luxembourg: review and analysis// Eureka : social and humanities. 2018. Iss. 2. Pp. 59–67. DOI: http://dx.doi.org/10.21303/2504-5571.2018.00575
  9. Психология труда : учебник для вузов / под ред. А. В. Карпова. М. : ВЛАДОС-пресс, 2004. 352 с.
  10. Маркова А. К. Психология профессионализма. М. : Международный гуманитарный фонд «Знание», 1996. 312 с.
  11. ПоваренковЮ. П. Психологическая характеристика содержания профессионального развития и его основных видов // Ярославский психологический вестник. 2009. № 25. С. 61–69.
  12. Шадриков В. Д. Психология деятельности человека. М. : Изд‑во «Институт психологии РАН», 2013. 464 с.
  13. Мильман В. Э. Метод изучения мотивационной сферы личности / Практикум по психодиагностике. Психодиагностика мотивации и саморегуляции. М. : Изд-во МГУ, 1990. С. 23–43.
  14. Верещагина Л. А. Определение направленности «на себя» – «на дело» – «на взаимодействие» // Практикум по психологии менеджмента и профессиональной деятельности: учеб. пособие / ред. Г. С. Никифоров, М. А. Дмитриева, В. М. Снетков. СПб. : Речь, 2003. С. 181–186.
  15. Емельянов С. М. Практикум по конфликтологии. СПб. : Питер, 2009. 384 с.
  16. Карелин А. А. Большая энциклопедия психологических тестов. М. : Эксмо, 2007. 416 с.
  17. Реан А. А. Практическая психодиагностика личности: учеб. пособие. СПб. : Изд-во СПб. ун-та, 2001. 224 с.
  18. Чумаков М. В. Диагностика волевых особенностей личности // Вопр. психологии. 2006. № 1. С. 169–178.
  19. Ильин Е. П. Психология воли: учеб. пособие. СПб. : Питер, 2011. 368 с.
Published: 
02.12.2019