Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Bochkareva T. A., Koshcheeva O. V. Life and research trajectories. Devoted to the 70th anniversary of V. P. Kryuchkov. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 2, pp. 192-199. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-2-192-199, EDN: YKBJNY

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 118)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378
EDN: 
YKBJNY

Life and research trajectories. Devoted to the 70th anniversary of V. P. Kryuchkov

Autors: 
Bochkareva Tatiana A., Saratov State University
Koshcheeva Olga V., Saratov State University
Abstract: 

The paper is dedicated to the anniversary of the famous philologist, literary scholar, methodologist, high school teacher, head of the Department of Speech Therapy and Psycholinguistics of Saratov State University, Vladimir Petrovich Kryuchkov. The relevance of the research is due to the necessity to provide a comprehensive review of the researcher’s scientifi c achievements and works in the fi eld of literary studies, pedagogy, speech therapy, and to understand their role in shaping the content and scientifi c foundations of professional training methods. The purpose of the research is to study the main stages in the development of V. P. Kryuchkov’s professional activity, to make a review of the researcher’s scientifi c and methodological works, to analyze the specifi cs of his interdisciplinary approach to the content of teaching methods which are aimed at professional training of speech therapists in higher education. Methods (tools): analysis of scientifi c and bibliographic sources, including dissertations, monographs, articles, programs and educational materials of the researcher, as well as conference proceedings. Results. The study identifi es the main directions of the scientifi c research, methodological, and teaching activity of the scientist, touches upon their infl uence on the subject-matter of the methods used in professional teacher-training of speech therapists and on the development of the idiosyncrasy of the Department of Speech Therapy and Psycholinguistics of Saratov State University, headed by V. P. Kryuchkov. Practical significance: the results of the research contribute to understanding the sphere of scientifi c interests of V. P. Kryuchkov, his contribution to literary, pedagogical, and special (defectological) areas of humanitarian knowledge, to the development of the training methods content and the interdisciplinary approach in the system of higher education.

Reference: 
  1. Крючков В. П. Проза Б. А. Пильняка 1920-х годов: мотивы в функциональном и интертекстуальном аспектах : автореф. дис. … д-ра филол. наук. Саратов, 2006. 51 с. EDN: ZNQXUH  
  2. Крючков В. П. Проза Б. А. Пильняка 1920-х годов: мотивы в семантическом, функциональном и интертекстуальном аспектах. Lambert Academic Publisching (Germany), 2011. 479 с.  
  3. Крючков В. П. «Повесть Петербургская» Б. Пильняка и «Петербургский текст русской литературы». Саратов : Научая книга, 2005. 121 с. EDN: QRQJRJ  
  4. Крючков В. П. Нравственные искания и стилевое многообразие русской прозы ХХ века. М. : Перо, 2023. 290 с.  
  5. Крючков B. П. А. Малышкин и Б. Пильняк (К проблеме «прецедентного текста») // Известия Российской академии наук. Серия литературы и языка. 2005. Т. 64, № 4. С. 37–45. EDN: HSABWB  
  6. Крючков B. П. Почему луна «непогашенная»? (о символике «Повести непогашенной луны» Б. Пильняка) // Русская литература. 1993. № 3. С. 121–127. EDN: WPNPVF  
  7. Крючков B. П. «Мастер и Маргарита» и «Божественная комедия»: к интерпретации Эпилога романа М. Булгакова // Русская литература. 1995. № 3. С. 225–229. EDN: AQWVEN  
  8. Крючков В. П. «Щелкунчик» О. Э. Мандельштама как динамическая интертекстема // Русская литература. 2002. № 4. С. 195–196. EDN: YJGWQF  
  9. Крючков B. П. «Лермонтовский штосе» в повести «Штосе в жизнь» Б. Пильняка // Русская литература. 2006. № 3. С. 229–238. EDN: HUGZGF  
  10. Крючков B. П. О «праздной мозговой игре» в «Санкт-Питер-Бурхе» Б. А. Пильняка // Вопросы литературы. 2005. № 2. C. 66–110. EDN: HSXCRH  
  11. Крючков В. П. Повесть Б. Пильняка «Третья столица» как «самая серьезная и самая шуточная вещь» // Вопросы литературы. 2014. № 2. С. 105–121. EDN: TXTCMJ  
  12. Крючков В. П., Якунина О. В. Возможности и ограничения жанра психологического эссе, или Опыт медленного чтения статьи Л. С. Выготского о «Легком дыхании» И. А. Бунина // Жанры речи. 2022. Т. 17, вып. 4 (36). С. 293–301. https://doi.org/10.18500/2311-0740-2022-17-4-36-293-301, EDN: EOBRQK  
  13. Крючков В. П. «Он не заслужил света, он заслужил покой» Комментарий к «Мастеру и Маргарите» М. А. Булгакова // Литература в школе. 1998. № 2. С. 54–61. EDN: EBJNSH  
  14. Крючков В. П. Вощев и его поиски вещества существования. О символике имени главного героя повести А. Платонова «Котлован» // Литература в школе. 1998. № 7. С. 63–66. EDN: LSTARA  
  15. Крючков В. П. И вновь о текстах // Литература в школе. 2003. № 1. С. 25–26. EDN: ENVDIZ  
  16. Крючков В. П. «Повесть непогашенной луны» Б. Пильняка // Литература в школе. 2006. № 4. С. 14–16. EDN: HTPCFL  
  17. Крючков В. П. Зарубежная литература: основные этапы, стили, классические произведения / 2-е изд., дораб. и доп. М. : Перо, 2022. 409 с. EDN: DVYYFE  
  18. Крючков В. П. Русская поэзия XX века: Очерки поэтики. Анализ текстов литературной классики. Саратов : Лицей, 2002. 272 с. EDN: CWDQJP  
  19. Крючков В. П. «Еретики» в литературе: Л. Андреев, Е. Замятин, Б. Пильняк, М. Булгаков. Саратов : Лицей, 2003. 288 с. EDN: HADCBR  
  20. Крючков В. П. Рассказы и пьесы А. П. Чехова: ситуации и персонажи. Саратов : Лицей, 2002. 96 с. EDN: UONNES  
  21. Крючков В. П., Константинова О. А., Есипова Т. В. Саратовская логопедическая школа: истоки и современные направления исследований // Сибирский педагогический журнал. 2023. № 6. С. 141–152. https://doi.org/10.15293/1813-4718.2306.13, EDN: WIMFVZ  
  22. Крючков В. П., Якунина О. В. Язык литературного произведения в системе филологической подготовки учителей-логопедов // Наука и школа. 2022. № 2. С. 134–145. https://doi.org/10.31862/1819-463X-2022-2-134-145, EDN: LNZBOS  
  23. Крючков В. П. Кафедра логопедии и психолингвистики Саратовского университета: коммуникативно-речевые исследования // Специальное образование и социокультурная интеграция – 2019: формирование коммуникативно-речевой компетенции в условиях инклюзии : сб. науч. ст. по материалам Междунар. конф. (Саратов, 11‒12 октября 2019 г.) / под ред. О. В. Кощеева, Т. А. Бочкарева. Саратов : Саратовский источник, 2019. С. 229‒237. EDN: MKOSGT  
  24. Koshcheyeva O., Kryuchkov V., Maltseva N., Yakunina O. Professional psycholinguistic training of speech therapists in higher education // SHS Web of Conferences : The conference proceedings (Rostov-on-Don, 22–23 November 2019 g.); Don State Technical University. Rostov-on-Don : EDP Sciences, 2019. Vol. 70. Art. 10004. https://doi.org/10.1051/shsconf/20197010004  
  25. Крючков В. П. Теория и методика обучения чтению в специальной и общеобразовательной школе. Саратов : ИЦ Наука, 2012. 83 с. EDN: UJQPEX  
  26. Крючков В. П., Пушкарева Н. А. Система дополнительного образования учителей-логопедов в Саратовской области. Саратов : Саратовский источник, 2017. 79 с. EDN: VTCSTB  
  27. Крючков В. П., Константинова О. А., Ментюкова Е. С. Логопедическая практика магистрантов. М. : Перо, 2023. 199 с.
Received: 
18.12.2024
Accepted: 
14.02.2025
Published: 
30.06.2025
Short text (in English):
(downloads: 76)