For citation:
Arendachuk I. V. Individually-psychological Factors of Success of the Person in Scientific and Pedagogical Activity. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2010, vol. 3, iss. 1, pp. 29-34. DOI: 10.18500/2304-9790-2010-3-1-29-34
Individually-psychological Factors of Success of the Person in Scientific and Pedagogical Activity
Success of the person in scientific and pedagogical activity is considered from a position of expressiveness at it individually-mental properties, as factors of subject level of professionalism. The results of empirical research showing presence of authentic distinctions in specific features of the person of «successful» and «unsuccessful» teachers of the higher school are analyzed, factors, the most significant for their professional success are allocated.
1. |
Аллахвердян А.Г., Мошкова Г.Ю., Юревич А.В., Ярошевский М.Г. Психология науки. М., 1998. С. 11. EDN: RODJKV |
2. |
Ломов Б.Ф. Системность в психологии. М., Воронеж, 1996. С. 84. EDN: RXNCCH |
3. |
Болотин И., Березовский А. Кадры современной высшей школы.// Высшее образование в России. 1998. № 2. С. 22. |
4. |
Зиновкина М. Н. Вузовский педагог XXI века.// Высшее образование в России. 1998. № 3. С. 13 - 15. |
5. |
Моросанова В.И. Опросник «Стиль саморегуляции поведения» (ССПМ): Руководство. М, 2004. 44 с. |
6. |
Собчик Л.Н. психология индивидуальности. Теория и практика психодиагностики. СПб., 2003. 624 с. |
7. |
Шостром Э. Опросник личностной ориентации (ЛиО). Практическое руководство. М., 2002. 96 с. |
8. |
Дубовицкая Т.Д. Методика диагностики ситуативной самоактуализации личности: контекстный подход. // Психологический журнал. 2005. Т. 26. № 5. С. 70 - 78. EDN: HRWFRB |