Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Arendachuk I. V. Individually-psychological Factors of Success of the Person in Scientific and Pedagogical Activity. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2010, vol. 3, iss. 1, pp. 29-34. DOI: 10.18500/2304-9790-2010-3-1-29-34

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 33)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.98 (076.5)

Individually-psychological Factors of Success of the Person in Scientific and Pedagogical Activity

Autors: 
Arendachuk Irina V., Saratov State University
Abstract: 

Success of the person in scientific and pedagogical activity is considered from a position of expressiveness at it individually-mental properties, as factors of subject level of professionalism. The results of empirical research showing presence of authentic distinctions in specific features of the person of «successful» and «unsuccessful» teachers of the higher school are analyzed, factors, the most significant for their professional success are allocated.  

Reference: 

1. 

Аллахвердян А.Г.Мошкова Г.Ю.Юревич А.В.Ярошевский М.Г. Психология науки. М., 1998. С. 11.  EDN: RODJKV

2. 

Ломов Б.Ф. Системность в психологии. М., Воронеж, 1996. С. 84.  EDN: RXNCCH

3. 

Болотин И.Березовский А. Кадры современной высшей школы.// Высшее образование в России. 1998. № 2. С. 22.

4. 

Зиновкина М. Н. Вузовский педагог XXI века.// Высшее образование в России. 1998. № 3. С. 13 - 15.

5. 

Моросанова В.И. Опросник «Стиль саморегуляции поведения» (ССПМ): Руководство. М, 2004. 44 с.

6. 

Собчик Л.Н. психология индивидуальности. Теория и практика психодиагностики. СПб., 2003. 624 с.

7. 

Шостром Э. Опросник личностной ориентации (ЛиО). Практическое руководство. М., 2002. 96 с.

8. 

Дубовицкая Т.Д. Методика диагностики ситуативной самоактуализации личности: контекстный подход. // Психологический журнал. 2005. Т. 26. № 5. С. 70 - 78.  EDN: HRWFRB

Received: 
07.11.2009
Accepted: 
03.01.2010
Published: 
14.03.2010
Short text (in English):
(downloads: 21)