Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Bochkareva T. A., Koshcheeva O. V. Implementation and development of K. F. Sedov’s scientifi c ideas in the content of the technology of professional training of speech therapists . Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2024, vol. 13, iss. 2, pp. 104-115. DOI: 10.18500/2304-9790-2024-13-2-104-115, EDN: UJBNHW

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 61)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378 .14
EDN: 
UJBNHW

Implementation and development of K. F. Sedov’s scientifi c ideas in the content of the technology of professional training of speech therapists

Autors: 
Bochkareva Tatiana A., Saratov State University
Koshcheeva Olga V., Saratov State University
Abstract: 

The relevance of the research is due to the necessity to generalize the scientifi c research of K. F. Sedov in the context of formation of ontolinguistic, psycholinguistic and other areas of development of the Department of Speech Therapy and Psycholinguistics of Saratov State University, as well as in the aspect of implementing the research in the content of the technology of speech therapists’ professional training. Purpose: to summarize the scientifi c and methodological heritage of K. F. Sedov and the experience of its practical application in training the students majoring in ‘Speech Therapy’ qualifi cation at Saratov State University and in the research of teachers of the Department of Speech Therapy and Psycholinguistics. Methods (tools): comparative analysis of the data from scientifi c and bibliographic sources such as dissertations, monographs, articles, programs and educational materials of the Department of Speech Therapy and Psycholinguistics. Results. For the fi rst time, the analysis of the scientifi c heritage of K. F. Sedov was carried out from the point of view of its implementation and development in the content of the technology of professional training of speech therapists at the Department of Speech Therapy and Psycholinguistics, particularly, in the courses taught by the Department, in the works of teachers, and in the topics of graduation papers. The study has revealed the continuity of the conceptual approaches of Prof. K. F. Sedov in the methodological and practical activities of the Department, in the content of the technology of professional training of bachelors and masters majoring in Speech therapy. The study also presents the development of K. F. Sedov’s ideas in the scientifi c activities of teachers and students of the Department of Speech Therapy and Psycholinguistics in psycholinguistic, ontogenetic, speech genre and pragmasemiotic directions. The prospects for the development of scientifi c directions of the Department of Speech Therapy and Psycholinguistics in this perspective are outlined. They include further study of the peculiarities of speech and thinking activity of children with severe speech disorders (TNR), of the psycholinguistic foundations of speech therapy, of the peculiar use of psycholinguistic experiment in teaching speech therapy disciplines, as well as of the active inclusion of a speech genre approach in developing the professional competencies of speech therapists. Practical significance. The practical signifi cance of the research lies in the possibility of using the results of analytics in the development of the content of the technology of professional training of speech therapists in other universities.

Reference: 
  1. Седов К. Ф. О природе художественного текста // АРТ. Альманах исследований по поэтике. Саратов : Изд-во Сарат. пед. ин-та, 1993. Вып. 1. С. 5‒15.
  2. Седов К. Ф. Онтопсихолингвистика: становление коммуникативной компетенции человека. М. : Лабиринт, 2008. 320 с.
  3. Горелов И. Н., Седов К. Ф. Основы психолингвистики. М. : Лабиринт, 2005. 304 с.
  4. Седов К. Ф. Принципы построения современной отечественной психолингвистики // Вопросы психолингвистики. 2007. № 5. C. 105–110. EDN: LAUKUX
  5. Седов К. Ф. Дискурс и личность: эволюция коммуникативной компетенции. М. : Лабиринт, 2004. 320 c.
  6. Седов К. Ф. Дискурс как суггестия: иррациональное воздействие в межличностном общении. М. : Лабиринт, 2011. 336 c.
  7. Седов К. Ф. Языкознание. Речеведение. Генристика // Жанры речи. 2009. № 6. С. 23–40. EDN: VMVLUU
  8. Седов К. Ф. Человек в жанровом пространстве современной коммуникации // Антология речевых жанров: Повседневная коммуникация / под общ. ред. К. Ф. Седова. М. : Лабиринт, 2007. С. 7–38.
  9. Седов К. Ф. О жанровой природе дискурсивного мышления языковой личности // Жанры речи. Саратов : ГУНЦ «Колледж», 1999. Вып. 2. С. 13–26. EDN: YNQGPJ
  10. Седов К. Ф. Жанр и коммуникативная компетенция // Хорошая речь / под ред. М. А. Кормилицыной, О. Б. Сиротиной. Саратов : Изд-во Сарат. ун-та, 2001. С. 107–118.
  11. Седов К. Ф. Общая и антропоцентрическая лингвистика. М. : Издательский дом «ЯСК», 2016. 438 с.
  12. Общая психолингвистика : хрестоматия / сост. К. Ф. Седов. М. : Лабиринт, 2004. 320 с.
  13. Седов К. Ф. Становление структуры устного дискурса как выражение эволюции языковой личности : дис. ... д-ра филол. наук. Саратов, 1999. 436 с.
  14. Константинова О. А. Гендерный подход к обучению школьников : дис. … канд. пед. наук. Саратов, 2005. 174 с.
  15. Тельтевская Н. В., Константинова О. А. Гендерный подход к обучению школьников. Саратов : Наука, 2009. 122 с. EDN: QXFYEH
  16. Седов К. Ф. Структура устного дискурса и становление языковой личности: грамматический и прагмалингвистический аспекты. Саратов : Изд-во Сарат. пед. ин-та, 1998. 112 с.
  17. Георгица Е. А. Организация речемыслительной деятельности младших школьников в личностноразвивающем обучении : дис. … канд. пед. наук. Саратов, 2004. 198 с. EDN: NMTPOL
  18. Георгица Е. А. Организация речемыслительной деятельности младших школьников в личностно-развивающем обучении. Саратов : Изд-во Сарат. ун-та, 2013. 119 с. EDN: THAHAL
  19. Кощеева О. В. Речежанровый аспект становления коммуникативной компетенции в онтогенезе : автореф. дис. … канд. филол. наук. Саратов, 2012. 19 с. EDN: QHVOPV
  20. Кощеева О. В. Жанры детской речи. Саратов : Изд-во Сарат. ун-та, 2013. 147 с. EDN: THBFEN
  21. Кощеева О. В. Речежанровая компетенция: возрастной аспект (на материале гипержанра «разговор») // Жанры речи. 2011. № 7. С. 279–287. EDN: VMKGEZ
  22. Кощеева О. В. Становление речежанровой компетенции: возрастная динамика // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2011. № 2 (56). С. 58–60. EDN: NUAHDV
  23. Крючков В. П., Константинова О. А., Есипова Т. В. Саратовская логопедическая школа: истоки и современные направления исследований // Сибирский педагогическийжурнал. 2023. № 6. С. 141–152. https:// doi.org/10.15293/1813-4718.2306.13
  24. Возрастная психолингвистика : хрестоматия / сост. К. Ф. Седов. М. : Лабиринт, 2004. 330 с.
  25. Седов К. Ф. Нейропсихолингвистика. М. : Лабиринт, 2009. 250 с.
  26. Седов К. Ф. Становление дискурсивного мышления языковой личности: психо- и социолингвистические аспекты. Саратов : Изд-во Сарат. ун-та, 1999. 179 с.
  27. Koshcheyeva O., Kryuchkov V., Maltseva N., Yakunina O. Professional psycholinguistic training of speech therapists in higher education // SHS Web of Conferences : The conference proceedings, Rostov-on-Don, 22–23 November 2019 / Don State Technical Universyty. Vol. 70. Rostov-on-Don : EDP Sciences, 2019. P. 6. https:// doi.org/10.1051/shsconf/20197010004
  28. Константинова О. А. Изучение понимания смысла текстов младшими школьниками с тяжелыми нарушениями речи // Проблемы речевого онтогенеза и дизонтогенеза : сб. науч. ст. по материалам Всерос. науч.-практ. конф., Саратов, 29 сентября 2017 г. / ред.-сост. Т. А. Бочкарева, О. В. Кощеева. Саратов : Саратовский источник, 2017. С. 142–152. EDN: ZTZAZP
  29. Константинова О. А. Психолингвистический подход к анализу дисграфических и дизорфографических ошибок у младших школьников // Актуальные проблемы логопедии : сб. науч. и науч.-метод. тр. / науч. ред. В. П. Крючков. Саратов : Саратовский источник, 2018. Вып. IV. С. 74–80. EDN: YQCNED
  30. Георгица Е. А. Основные подходы к организации речемыслительной деятельности младших школьников в личностно-развивающем обучении // Научное обозрение: гуманитарные исследования. 2013. № 5. С. 40–45. EDN: UCQTMF
  31. Качурина Е. В., Георгица Е. А. Основные направления коррекционной работы по формированию связной речи у младших школьников с интеллектуальной недостаточностью // Актуальные проблемы логопедии : сб. науч. тр. Саратов : Наука образования, 2013. С. 74–80. EDN: DZNXBX
  32. Гусева Н. В. Организация обучения жанру коллективного творческого портрета студентов-филологов // Речевые жанры в профессиональной риторике: теория и практика использования : сб. ст. Ч. 3 / ред. Т. И. Бочарова, Т. А. Налимова, Т. А. Федосеева. Новокузнецк : КузГПА, 2002. С. 48–70.
  33. Бочкарева Т. А. К вопросу о подходах к оценке качества состояния связной монологической речи дошкольников с тяжелыми нарушениями речи: проблема единиц и диагностических критериев // Дефектология. 2023. № 3. С. 25–36. https://doi.org/ 10.47639/0130-3074_2023_3_25, EDN: LWXGEG
  34. Бочкарева Т. А, Максимова Ю. В. Трансформации текста дошкольниками без речевых нарушений и с общим недоразвитием речи III уровня (на материале пересказа сказки «Теремок») // Проблемы онтолингвистики ‒ 2016 : материалы ежегод. междунар. науч. конф., С.-Петербург, 23–26 марта 2016 года / ред. Т. А. Круглякова, М. А. Еливанова. СПб. : Листос, 2016. С. 409–414. EDN: XAULCD
  35. МаштаковаК. А., Бочкарева Т. А. Роль фонетической, морфологической и синтаксической оформленности в восприятии текста нонсенса // Вестник научного сообщества: Актуальные проблемы психологопедагогического и специального образования : cб. ст. молодых исследователей / ред. Т. Ф. Рудзинская. М. : Перо, 2015. С. 223–241. EDN: VBAXLN
  36. Якунина О. В. Особенности устных пересказов текстов разного вида старшими дошкольниками с разным уровнем речевого развития // Коммуникация. Мышление. Личность : материалы Междунар. науч. конф., посвящ. памяти проф. И. Н. Горелова и К. Ф. Седова, Саратов, 12–14 ноября 2012 года. Саратов : ИЦ «Наука», 2012. С. 634–640. EDN: SFQSLL
  37. Кощеева О. В. Субъектно-аналитическая стратегия в рассказах детей 7‒8 и 12‒13 лет // Коммуникация. Мышление. Личность : материалы Междунар. науч. конф., посвящ. памяти проф. И. Н. Горелова и К. Ф. Седова, Саратов, 12‒14 ноября 2012 года. Саратов : ИЦ «Наука», 2012. С. 592–596. EDN: SFQSPH
  38. Ключевская О. М., Маштакова К. А., Бочкарева Т. А. Жаргонизмы в речи студентов-первокурсников // Актуальные проблемы логопедии : сб. науч. и науч.-метод. ст. Вып. II. Саратов : Буква, 2014. С. 71‒76. EDN: RDGVYW
  39. Бочкарева Т. А. Билингвизм как комплексная научная проблема // Научное обозрение: гуманитарные исследования. 2015. № 12. С. 190–194. EDN: VOFGWB
  40. Порошина А. М., Рудзинская Т. Ф. Комплексный подход к проблеме эмоционального выгорания матерей, воспитывающих детей с ОВЗ // Week of Russian science (WeRuS-2023) : сб. материалов ХII Всерос. недели науки с междунар. участием, посвящ. Году педагога и наставника. Саратов, 18‒21 апреля 2023 г. / редкол. : Н. А. Наволокин, А. М. Мыльников, А. С. Федонников. Саратов : Саратовский государственный медицинский университет имени В. И. Разумовского, 2023. С. 665–667. EDN: PVWLWC
  41. Рудзинская Т. Ф. Материнство как социокультурный и социально-психологический феномен в свете гуманизации образования // Гуманизация образовательного пространства : материалы междунар. науч. конф. Саратов, 20–21 октября 2016 г. М. : Перо, 2016. С. 889–897. EDN: XSEEKF
  42. Якунина О. В., Кузнецова Э. В. Диагностика уровня развития русской речи детей с русско-китайским билингвизмом // Специальное образование и социокультурная интеграция – 2018 : сб. науч. ст. Междунар. науч.-практ. конф. Саратов, 25–26 мая 2018 г. / под ред. О. Е. Нестеровой, Р. М. Шамионова, Е. С. Пяткиной, Ю. В. Селивановой, М. Д. Коноваловой. М. : Перо, 2018. С. 522–533. EDN: TRYCNI
  43. Носова Р. М., Якунина О. В. Темперамент как фактор влияния на языковую личность // Актуальные проблемы логопедии : сб. науч. тр. Саратов : Наука образования, 2013. С. 144–148. EDN: ZYNHDS
  44. Кощеева О. В. Речежанровая составляющая в общей системе логопедической работы // Актуальные проблемы логопедии : сб. науч. и науч.- метод. тр. / Саратовский национальный исследовательский государственный университет имени Н. Г. Чернышевского. Вып. V. Саратов : Саратовский источник, 2020. С. 72–76. EDN: TUAQKJ
  45. Кощеева О. В. Конструктивно-убеждающая и превентивно-убеждающая стратегии логопеда в работе с родителями детей дошкольного и младшего школьного возраста // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2013. Т. 2, вып. 3. С. 319–323. EDN: RSFENH
  46. Крючков В. П., Якунина О. В. Возможности и ограничения жанра психологического эссе, или Опыт медленного чтения статьи Л. С. Выготского о «Легком дыхании» И. А. Бунина // Жанры речи. 2022. Т. 17, № 4 (36). С. 293–301. https://doi. org/10.18500/2311-0740-2022-17-4-36-293-301, EDN: EOBRQK
  47. Белянская А. Ю., Крючков В. П. Семиотика и педагогика молчания: прагма-коммуникативный и логопедический // Актуальные проблемылогопедии : сб. науч. и науч.-метод. тр. / науч. ред. В. П. Крючков. Вып. IV. Саратов : Саратовский источник, 2018. С. 23–31. EDN: YQCMZV
  48. Крючков В. П., Богатырева У. А. Дискурс русского православного юродства: коммуникативно-речевая стратегия и тактика // XXV Страховские чтения : Материалы Всероссийской научной конференции в рамках Международного научного симпозиума, посвященного 100-летию гуманитарного образования в СГУ, Саратов, 02–03 ноября 2017 года / под ред. М. С. Ткачевой. М. : Перо, 2017. С. 124‒130. EDN: UTMHJW
  49. Бочкарева Т. А. Жизненное и творческое кредо Ю. Нагибина: к проблеме реализации языковой личности в художественном тексте // Русская языковая личность в современном коммуникативном пространстве : материалы Междунар. науч. конф. Бийск, 22–23 ноября 2012 г. Бийск : Алтайская государственная академия образования имени В. М. Шукшина, 2012. С. 102‒108. EDN: BVHQAR
  50. Крючков В. П. Кафедра логопедии и психолингвистикиСаратовского университета: коммуникативноречевые исследования // Специальное образование и социокультурная интеграция – 2019: формирование коммуникативно-речевой компетенции в условиях инклюзии : сб. науч. ст. по материалам междунар. конф. (Саратов, 11‒12 октября 2019 г.) / ред. О. В. Кощеева, Т. А. Бочкарева. Саратов : Саратовский источник, 2019. С. 229‒237.
Received: 
12.01.2024
Accepted: 
15.03.2024
Published: 
28.06.2024
Short text (in English):
(downloads: 37)