Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Demakova I. D. Humanistic Paradigm of Modern Education: the Theory and Practice. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2010, vol. 3, iss. 4, pp. 66-70. DOI: 10.18500/2304-9790-2010-3-4-66-70

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 32)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
373

Humanistic Paradigm of Modern Education: the Theory and Practice

Autors: 
Demakova Irina D., Moscow State Psychological and Pedagogical University
Abstract: 

In article the humanistic paradigm of modern education is submitted: the theory and practice, problems and prospects. Realization of the concept of transition from the fact educational activity of the teacher to from sense can be considered as a strategic direction of development of educational activity of the teacher.

Reference: 

1. 

В поисках гуманистической реальности: сб. науч. тр. / науч. ред. В.П. Бедерханова. Краснодар, 2007. С. 5-8.

2. 

Демакова И.Д. Гуманизация пространства детства: теория и практика. М., 2003.

3. 

Богуславский М.В.Корнетов Г.Б. О педагогических парадигмах // Магистр. 1992. Май. С. 10-16.  EDN: YMMLTV

4. 

Попов Е.Б. Социально-педагогические аспекты гуманизации школьного образования. СПб., 1995.

5. 

Корнетов Г.Б. Цивилизационный подход к изучению всемирного историко-педагогического процесса. М., 1994.

6. 

Шиянов Е.Н. Теоретические основы гуманизации педагогического образования. М., 1991. С. 6.

7. 

Гусинский Э.Н, Турчанинова Ю.И. Соверменные образовательные теории. М., 2006.

8. 

Поляков С.Д. Педагогическая инноватика: от идеи до практики. М., 2007; Он же. Педагогические задачи. Реальные и мнимые // Первое сентября. 2008. 13 дек.

9. 

Братченко С.Л. Гуманистическая психология как одно из направлений движения за ненасилие. СПб., 1999.

10. 

Зырянова Т.В. Герменевтический метод как способ повышения качества филологического образования (на примере художественной литературы). М., 1998.

Received: 
02.04.2010
Accepted: 
25.08.2010
Published: 
25.12.2010
Short text (in English):
(downloads: 21)