Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Maksimova E. A. Education paradigm in information-oriented society. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2011, vol. 4, iss. 3, pp. 63-66. DOI: 10.18500/2304-9790-2011-4-3-4-63-66

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 92)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
371

Education paradigm in information-oriented society

Autors: 
Maksimova Elena A., Saratov State University
Abstract: 

The article covers the role of knowledge as a value in information-oriented society. The author defines implications of education system modernization, and characterizes personal-oriented education paradigm as most suitable for information-oriented society. The conclusion of development personal characteristics through obtaining universal knowledge is drawn.

Reference: 
  1. Возчиков В. А. Философия образования и медиакультура информационного общества [Текст]/ В. А. Возчиков: автореферат дисс…докт. философских наук специальности 09.00.11 – социальная философия. – СПб: ГОУ ВПО «Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена», 2007 – 28 с.
  2. Игнатьева Е. Ю. Менеджмент знаний в образовательном процессе высшей школы [Текст] / Е. Ю. Игнатьева: автореферат дисс…докт. педагогических наук специальности 13.00.08 – теория и методика профессионального образования. – Великий Новгород: ГОУ ВПО «Новгородский государственный университет имени Ярослава Мудрого», 2008. – 48 с.
  3. Бердяев Н. А. Человек и машина (Проблема социологии и метафизики техники) [Текст] / Н. А. Бердяев // Педагогическая публицистика Российского зарубежья / МГПИ им. М. Е. Евсеева; независимй ин-т амер. и европ. исследований; [сост.: Е. Г. Оссовский, В. П. Киржаева, О. Е. Оссовский]. – Саранск, 2006. – 560 с. С.30-54.
  4. Даутова О. Б. Социокультурная обусловленность современной учебно-познавательной деятельности [Текст] / О. Б. Даутова // Человек и образование. – № 4 (21) – 2009. – С. 47-51.
  5. Суртаева Н. Н. Обучающееся учреждение XXI века – вектор реформирования отечественного образования [Текст] / Н. Н. Суртаева // Человек и образование. – № 2 – 2009. – С. 12-15.
  6. Зеер Э. Ф., Павлова А. М., Сыманюк Э. Э. Модернизация профессионального образования: компетентностный подход [Текст] / Э. Ф. Зеер, А. М. Павлова, Э. Э. Сыманюк – М.: Московский психолого-социальный институт, 2005. – 216 с.
  7. Видт И. Е. Культурологические основы образования [Текст] / И. Е. Видт – Тюмень: Изд-во Тюменского государственного университета, 2002. – 164 с.
Published: 
01.08.2011