Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Konstantinov V. V., Putilova N. V. Correlation of social frustration and basic beliefs, the personality traits, subjective control of servicemen of the National Guard of Russia. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2024, vol. 13, iss. 2, pp. 151-159. DOI: 10.18500/2304-9790-2024-13-2-151-159, EDN: ASSDNA

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 18)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.99
EDN: 
ASSDNA

Correlation of social frustration and basic beliefs, the personality traits, subjective control of servicemen of the National Guard of Russia

Autors: 
Konstantinov Vsevolod V., Penza State University
Putilova Natalya V., Penza State University
Abstract: 

The study of the transformation of foreign students’ personal and social identity under conditions of adaptation to university education is relevant due to the expansion of educational migration policy in Russia. It is determined by the necessity to accompany the process of foreign students’ adaptation to a new socio-cultural environment. Purpose: to study the transformation of the identity characteristics of foreign students. Hypothesis: there is a transformation of the identity characteristics of foreign students who are included in the multicultural environment of the university. Participants: international students (n = 620) (Bachelor’s degree, majoring in engineering, Penza State University: zero measurement (n = 620), subsequent academic years (n = 406), males n = 285, females n = 121; aged 18 to 26 (M = 20.3, SD = 2.9); Tajiks – n = 217, males n = 128, females n = 89; Kyrgyz n = 189, males n = 159, females n = 32. Methods (tools): the Aspects of Identity Questionnaire (AIQ-IV) (J. M. Cheek) was used to fi x the identity characteristics; Berzonsky’s Identity Style Inventory (as adapted by E. P. Belinskaya, I. D. Bronina) was used to measure the dynamics of identity styles. Results: as foreign students are getting adapted, there is a gradual transition from the dominance of social types of identity to personal identity; there is also the formation of sustainable ways and means to achieve the identity of foreign students in the conditions of personal self-determination and social integration of the individual. Main conclusions: the stage of the migration cycle aff ects the ratio of the identity characteristics of foreign students. Practical signifi cance: the results can be taken into account when developing adaptation programs for international students.

Reference: 
  1. Roccas S., Brewer M. B. Social Identity Complexity // Personality & Social Psychology Review. 2002. Vol. 6, iss. 2. P. 88‒106. https://doi.org/10.1207/S15327957PSPR0602_01
  2. Lacan J. Le stade du miroir comme formateur de la fonction du Je // Lacan J. Ecrits I. Paris : Le Seuil, 1966. P. 89–97
  3. Kuhn M. H., McPartland T. S. An empirical iinvestigation of self-attitudes // American Sociological Review. 1954. Vol. 19, № 1. P. 68‒76. https://doi.org/10.2307/2088175
  4. Иванова Н. Л. Социальное и профессиональное самоопределение личности. М. : Аспект Пресс, 2008. 429 с.
  5. Tajfel H., Turner J. C. The social identity theory of intergroup behavior // Psychology of Intergroup Relations / S. Worchel, W. G. Austin, eds. Chicago: Nelson-Hall, 1986. P. 7–24. https://doi.org/10.4324/9780203505984-16 
  6. Marcia J. E. Development and validation of ego-identity status // Journal of Personality and Social Psychology. 1966. Vol. 3, № 5. P. 551–558. https://doi.org/10.1037/ H0023281
  7. Meeus W. The study of adolescent identity formation 2000–2010: A review of longitudinal research // Journal of Research on Adolescence. 2011. Vol. 21, iss. 1. Р. 75–94. https://doi.org/10.1111/j.15327795.2010.00716.x
  8. Кохут Х. Восстановление самости / пер. с англ. и ред. А. М. Боковиков. М. : Когито-Центр, 2017. 316 c.
  9. Солдатова Е. Л., Шляпникова И. А. Эго-идентичность как системообразующий фактор формирования личностной зрелости // Вестник ЮУрГУ. Серия: Психология. 2010. № 27. С. 66‒74. EDN: MWJYHF
  10. Лепшокова З. Х. Инклюзивные и эксклюзивные идентичности и контакты: роль ценностей и статуса этнической группы // Национальный психологический журнал. 2021. № 2 (42). С. 61‒75. https://doi.org/10.11621/npj.2021.0206, EDN: LBWJRT
  11. Сидоренков А. В., Горбатенко Н. С. Модель проявления идентификации и идентичности вмалой группе // Северо-Кавказский психологический вестник. 2008. Т. 6, № 1. С. 54‒58. EDN: SIVZUH
  12. Жичкина А. Е., Белинская Е. П. Самопрезентация в виртуальной коммуникации и особенности идентичности подростков ‒ пользователей Интернета // Образование и информационная культура. Социологические аспекты. Т. V, вып. VII / под ред. В. С. Собкина. М. : Центр социологии образования РАО, 2000. С. 431–460. EDN: TANQMT
  13. Белинская Е. П. Современные исследования идентичности: от структурной определенности к процессуальности и незавершенности // Вестник СПбГУ. Психология. Педагогика. 2018. Т. 6, вып. 1. С. 6‒15. https://doi.org/10.21638/11701/spbu16.2018.101, EDN: UPCPCC
  14. Войскунский А. Е., Евдокименко А. С., Федунина Н. Ю. Cетевая и реальная идентичность: сравнительное исследование // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2013. Т. 10, № 2. С. 98–121. EDN: QZBPEX
  15. Berzonsky M., Soenens B., Luyckx K., Smits I., Papini D., Goossens L. Development and validation of the vevised vdentity vtyle vnventory (ISI-5): Factor structure, reliability, and validity // Psychological Assessment. 2013. Vol. 25, iss. 3. P. 893–904. https://doi.org/10.1037/ a0032642
  16. Константинов В. В., Дьяков В. В. Характеристики идентичности личности и процесс социальнопсихологической адаптации // Теория и практика общественного развития. 2015. № 12. С. 482‒486. EDN: ZFEDXV
  17. Константинов В. В., Осин Р. В. Социальная и этническая идентичность подростков-мигрантов // Институт психологии Российской академии наук. Социальная и экономическая психология. 2023. Т. 8, № 2 (30). С. 36‒56. https://doi.org/10.38098/ipran.sep_2023_30_2_03, EDN: XGRYLG
  18. Cheek J., Briggs S. Self-consciousness and aspects of identity // Journal of Research in Personality. 1982. Vol. 16, iss. 8. P. 401‒408. https://doi.org/10.1016/0092- 6566(82)90001-0
  19. Белинская Е. П., Бронин И. Д. Адаптация русскоязычной версии опросника стилей идентичности М. Берзонски // Психологические исследования. 2014. Т. 7, № 34. С. 12. https://doi.org/10.54359/ps.v7i34.630
  20.  Чернов А. Ю. Особенности личностной идентичности «постоянных» и «временных» мигрантов // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Познание. 2021. № 05. С. 118‒122. https://doi.org/10.37882/2500-3682.2021.05.31
  21. Браун О. А., Билан М. А., Аркузин М. Г., Аршинова Е. В. Динамические аспекты трансформации системы идентичностей студентов вузов в процессе обучения // Вестник Кемеровского государственного университета. 2021. Т. 23, № 4. С. 929–938. https:// doi.org/10.21603/2078-8975-2021-23-4-929-938
  22. Roccas S., Brewer M. B. Social identity complexity // Personality & Social Psychology Review. 2002. Vol. 6, iss. 2. P. 88‒106. https://doi.org/10.1207/S15327957PSPR0602_01
  23. Zhang Sh., Verkuyten M., Weesie J. Dual identity and psychological adjustment: A study among immigrantorigin members // Journal of Research in Personality. 2018. Vol. 74. P. 66‒77. https://doi.org/10.1016/j. jrp.2018. 02.008
  24. Солдатова Г. У., Шайгерова Л. А. Рефлексия множественности выбора в психологии межкультурных коммуникаций // Психологические исследования. 2015. Т. 8, № 40. С. 10. https://doi.org/10.54359/ ps.v8i40.561
  25. Syed M. Advancing the cultural study of personality and identity: Models, methods, and outcomes // Current Issues in Personality Psychology. 2017. Vol. 5, iss. 1. P. 65‒72. https://doi.org/10.5114/cipp.2017.66604
Received: 
27.01.2024
Accepted: 
15.03.2024
Published: 
28.06.2024
Short text (in English):
(downloads: 12)