For citation:
Larionov I. V., Drobysheva T. V., Полунина А. А. Correlation between academic motivation and career orientations of employed and unemployed students. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 3, pp. 250-260. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-3-250-260, EDN: RVJRZA
Correlation between academic motivation and career orientations of employed and unemployed students
Relevance: university graduates are expected to meet permanently changing requirements of the modern labor market in connection with their competency, which includes both professional and personal skills. Such context actualizes the research issue, devoted to academic motivation as a predictor of career orientations in diff erent groups of university students, namely in groups of students with diff erent job involvement, i.e. those who have real work experience and those who do not have such experience. The objective of the study isto analyze the correlation between scales of academic motivation, indicators of professional time temporal prospects, and career orientations in groups of employed and unemployed students. The study hypothesizes that the correlation between motivation and indicators of career orientations will diff er in groups of working and non-working students. Participants: N=200 aged 18 to 25 (M = 21.48, SD = 1.7; 42 males, 158 females), including 147 students combining work and study, 53 students just studying (Moscow). Methods (tools): The Academic Motivation Scale (T. O. Gordeeva) was used to identify the level of academic motivation; the questionnaire “Career Anchors” (Edgar Schein, adaptation by V. A. Chiker and V. E. Vinokurova) was used to analyze career orientations; the technique “Occupational Future Time Perspective” (by H. Zacher and M. Frese, adaptation by T. Y. Bazarov, A.V. Paramuzov) was used to assess the professional time temporal perspective of the future. Results: the study has revealed a set of correlations between academic motivation and career planning in the two groups of university students who diff er in the criterion of combining study and work, which confi rms the hypothesis of the study. Main conclusions: diff erences in the structure of the correlation between academic motivation and career planning indicators in groups of employed and unemployed students have been revealed. The results show that working students tend to have a broader career planning horizon due to their real work experience, while non-working respondents are not confi dent about their own competence and the compliance of their own knowledge with the real job requirements. Practical significance: the results obtained can be used in the development of psychological support programs for university students.
- Римская О. Н., Кранбихлер В. С. Уровень безработицы как триггер угрозы национальной безопасности стран (на примере России и стран Европы) // Стратегические решения и риск-менеджмент. 2024. Т. 14, № 3. С. 246–255. https://doi.org/10.17747/2618-947X-2023-3-246-255, EDN: TFLGLA
- Камарова Т. А. Необходимые компетенции студентов и выпускников вузов для успешного трудоустройства // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Экономика и управление. 2021. № 4. С. 25–35. https://doi.org/10.18323/2221-5689-2021-4-25-35, EDN: HFKVOP
- Гизамова А. Г., Сайфуллин И. И., Кузяшев А. Н. Планирование карьеры как процесс личностного и профессионального самоопределения // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2020. № 5–1 (44). С. 205–208. https://doi.org/10.24411/2500-1000-2020-1048, EDN: QDDROZ
- Герасимова О. Я. Ценностно-мотивационные ориентации аспирантов и их карьерные траектории // Экономика труда. 2022. Т. 9, № 10. С. 1631–1644. https://doi.org/10.18334/et.9.10.116357, EDN: FEIHUF
- Мантурова Н. М. Мотивация обучения и карьерные ориентации студентов // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 5 (72). C. 344–348. EDN: YOBOSL
- Егорова У. Г. Карьерные ориентации в студенческом возрасте // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки. 2017. Т. 19, № 6. С. 26–30. EDN: OSPHNH
- Ефремкина И. Н. Исследование динамики карьерных ориентаций, учебной мотивации, их взаимосвязи у студентов-бакалавров как условия формирования готовности к профессиональной мобильности // Перспективы науки и образования. 2018. № 2 (32). С. 175–180. EDN: YXOCIC
- Казакова Л. П., Данилов С. И. Особенности карьерных ориентаций студентов медицинского вуза и их связь с академической успеваемостью, переживаниями в деятельности и учебным выгоранием // Человеческий капитал. 2024. № 7 (187). С. 250–266. https://doi.org/10.25629/HC.2024.07.24, EDN: IFZORA
- Сычев О. А., Гурьянова Т. А. Роль академической мотивации, жизненных стремлений и самоконгруэнтности в профессиональных намерениях студентов педагогического вуза // Психологическая наука и образование 2025. Т. 30, № 1. С. 105–117. https://doi.org/10.17759/pse.2025300108, EDN: OZCIEQ
- Горская Г. Б., Бушуева Л. Д. Особенности взаимосвязи карьерных ориентаций и мотивации у студентов физкультурных вузов // Вестник науки. 2023. Т. 4, № 5 (62). URL: https://www.вестник-науки.рф/article/8455 (дата обращения: 18.04.2025). EDN: QYZRIY
- Харланова Т. Н. Развитие карьерных ориентаций студенческой молодежи в процессе профессиональной подготовки: дис. ... канд. психол. наук. М., 2015. 169 с. EDN: DTZBKO
- Елисеева А. П., Головина С. Г., Анжиганова О. Р. Сравнительный анализ карьерных ориентаций студентов, обучающихся на разных уровнях подготовки // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2022. № 9 (211). С. 535–538. https://doi.org/10.34835/issn.2308-1961.2022.9.p535-538, EDN: OSJQKY
- Шипилина Л. А. Особенности карьерных ориентаций магистрантов в контексте теории поколений: результаты эмпирического исследования // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2022. № 10 (173). С. 96–102. EDN: BUTELE
- Цветкова Н. А., Петрова Е. А., Савченко Д. В. Социально-психологические особенности работающих студентов: личностная направленность, жизненная позиция, поликоммуникативная эмпатия // Перспективы науки и образования. 2022. № 1 (55). С. 444–462. https://doi.org/10.32744/pse.2022.1.28, EDN: WQQRCM
- Цветкова Н. А., Лагвилава К. Е. Ценности и базисные убеждения работающих и неработающих студентов // Вестник университета. 2022. № 8. С. 203–211. https://doi.org/10.26425/1816-4277-2022-8-203-211, EDN: TLDVNN
- Якиманская И. С. Социальные представления о деньгах у работающих и неработающих студентов // Мир науки. Педагогика и психология. 2025. Т. 13, № 2. URL: https://mir-nauki.com/PDF/30PDMN225.pdf (дата обращения: 18.04.2025).
- Михайлова О. Б., Лобанова Ю. К. Современный студент: особенности самоорганизации и удовлетворённости жизнью // Человеческий капитал. 2024. № 4 (184). С. 156–165 https://doi.org/10.25629/HC.2024.04.16, EDN: DQFOFM
- Гордеева Т. О., Сычев О. А., Осин Е. Н. Опросник «Шкалы академической мотивации» // Психологический журнал. 2014. Т. 35, № 4. C. 96–107, EDN: SJVWLN
- Почебут Л. Г., Чикер В. А. Организационная социальная психология. М. : ООО «Проспект», 2025. 552 с. EDN: CWTEXA
- Базаров Т. Ю., Парамузов А. В. Психометрический анализ русскоязычной версии опросника Х. Цахера и М. Фрезе «Профессиональная временная перспектива будущего» // Организационная психология. 2019. Т. 9, № 1. С. 57–80. EDN: FCIVMY
- Hobfoll S. Conservation of resources theory: its implication for stress, health, and resilience // The Oxford Handbook of Stress / ed. S. Folkman. Health and Coping. New York, N.Y. : Oxford University Press, 2011. P. 127–147. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195375343.013.0007
- Henry H., Zacher H. Desmette D. Future Time Perspective in the Work Context: A Systematic Review of Quantitative Studies // Frontiers of Psychology. 2017. Vol. 8. March. Article 413. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00413
- Дробышева Т. В., Сарычев С. В., Мурзина Ю. С., Хохлова Н. И. Экономическая социализация учащейся молодежи с разным уровнем экономической мобильности: факторы и механизмы // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2019. Т. 8, вып. 4 (32). С. 341–347. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2019-8-4-341-347, EDN: AMKGCO