For citation:
Khutorian T. V. Component Analysis of Future Teachers’ Professional Training. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2013, vol. 2, iss. 2, pp. 232-235. DOI: 10.18500/2304-9790-2013-2-2-232-235
Component Analysis of Future Teachers’ Professional Training
The author presents the results of component analysis of professional training for future teachers. We analyze the component structure of professional training for teachers based on interdisciplinary research that allows to identify target, motivational, informative, operational and resultative components. Analysis and systematization of the collected material show the relation between components of professional training and emphasize the main feature of professional training for future teachers, which is integrity. The author concludes that professional training is a personally- and socially- oriented process, which includes purpose definition, formation of motivation, selection of its content and organization of various types of professional activities, the result of which is a full professional competence of future teachers.
1. Лебедева В. П., Орлова В. А., Панов В. И. Практико-ориентированные подходы к развивающему образованию // Педагогика. 1996. № 5. С. 24–26.
2. Гершунский Б. С. Стратегические приоритеты образования в России // Педагогика. 1996. № 5. С. 46–54.
3. Зимняя И. А. Педагогическая психология : учеб. для вузов. М., 2004. 384 с.
4. Маслоу А. Самоактуализация // Психология личности. Тексты. М., 1982. С. 106–117.
5. Андреев В. И. Педагогика : учеб. курс для творческого саморазвития. Казань, 2000. 608 с.
6. Приказ Минобрнауки России от 22 декабря 2009 г. № 788 «Об утверждении и введении в действие федерального государственного образовательного стандарта высшего профессионального образования по направлению подготовки 050100 Педагогическое образование». Зарегистрировано в Минюсте РФ от 5 февраля 2010 г. № 16277. М., 2009. URL: http://минобрнауки.рф/документы (дата обращения : 23.12.2012).
7. Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результатов образования // Высшее образование сегодня. 2003. № 5. С. 34–39.
8. Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы. Народное образование, 2003. № 2. С. 58–64.