жизненные ценности

Upbringing of Schoolchildren as an Effect of Friendly Communication with Children

The purpose of the research presented in the article was to connected with the definition of the role of the teacher’s communication with schoolchildren as a significant condition of upbringing. Education is interpreted by the author as a living process of interaction, the basis of which are real relationships, processes and phenomena as natural events surrounding the pupil of reality, capable of generating comprehension of cultural and vital meanings and values.

ВРЕМЕННАЯ ПЕРСПЕКТИВА И ЖИЗНЕННЫЕ ЦЕННОСТИ СТАРШЕКЛАССНИКОВ ГОРОДСКИХ И СЕЛЬСКИХ ШКОЛ

Представлены результаты эмпирического исследования особен- ностей временной перспективы, выполненного в сравнительном аспекте на выборке старшеклассников городских и сельских школ (N = 140). Применялись опросники «Мотивация к успеху» и «Мотивация к избеганию неудачи» Т. Элерса, «МТЖЦ» В. Ф. Сопо- ва, Л. В. Карпушиной, «Графический тест временных кругов и ли- ний» Т. Коттла, методика «Незаконченных предложений» Д. Сак- са, С. Леви, тест-опросник «Уровень субъективного контроля» УСК Дж. Роттера, методика исследования самооценки и уровня притязаний Т. В. Дембо, С. Я. Рубинштейн.