Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Kharitonova E. V. The psychological aspects of the historical events. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2024, vol. 13, iss. 4, pp. 311-321. DOI: 10.18500/2304-9790-2024-13-4-311-321, EDN: EPUXX

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 33)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.9
EDN: 
EPUXX

The psychological aspects of the historical events

Abstract: 

The relevance of the research in the field of historical psychology arises from two main factors. Firstly, there is some potential of this fi eld, which has not been suffi ciently explored but has a predictive function and is practically signifi cant in explaining modern reality. Secondly, a lack of theoretical and methodological development in historical psychology highlights the need for more research. Purpose: this paper aims to explore the psychological aspects of historical events within the framework of historical psychology. Historical psychology, as an interdisciplinary fi eld, can benefi t from incorporating psychological insights into historical analysis. The study shows that he concept of ‘event’ has diff erent meanings in history and psychology, however, their interrelationship and mutual infl uence is crucial for a comprehensive understanding of historical phenomena through the lens of historical psychology. The concept of ‘historical event’ is one of the major ones in historical science. For historical psychology, the task is to examine the psychological content of historical events. Results: the research has revealed the content of the concept of ‘historical event’ in the humanities and the concept of ‘event’ in psychology. Such analysis shows the mandatory involvement of a person in any historical event. Analysis of the behavioral motives, goals, values, and worldviews of people from a particular historical period can contribute to identifying the determinants of historical events. Moreover, the study of collective emotions about events can help describe the psychological state of society under the infl uence of specific historical events. Conclusions: several criteria for analyzing the psychological aspect of historical events in historical psychology have been identifi ed: analysis of the behavior of the event participants, their motives and goals, and methods of action; participation of historical fi gures in the event; the description of the historical event from the perspective of historical time; the event as an idea; feelings and collective emotions associated with the historical event. The practical signifi cance of the research lies in the refl ection of the infl uence of historical events on individuals and society as a whole. This infl uence manifests itself through the historical memory of people and determines a person’s sense of belonging to a particular historical community. It also contributes to the consolidation of society by creating shared collective experiences of historical events that are signifi cant for that society and are passed down from generation to generation.

Reference: 
  1. Харитонова Е. В. Понятие «историческое время» в исторической психологии // История, современность и перспективы развития психологии в системе Российской Академии наук : материалы Международной юбилейной научной конференции, посвященной 50-летию создания Института психологии РАН / отв. ред. Д. В. Ушаков, А. Л. Журавлев, А. В. Махнач, Н. Е. Харламенкова, А. В. Юревич, И. И. Ветрова. М. : Изд-во Института психологии РАН, 2022. С. 178–180. https://doi.org/10.38098/conf_22_0451, EDN: MVYYDD
  2. Харитонова Е. В., Холондович Е. Н. Трансляция семейных ценностей как основы российского менталитета // Ярославский педагогический вестник. 2022. № 5 (128). С. 120–131. https://doi. org/10.20323/1813-145X-2022-5-128-120-131, EDN: ONSQMH
  3. Делез Ж., Гваттари Ф. Что такое философия? М. : Академический проект, 2009. 261 с. EDN: QXAEFV
  4. Витгенштейн Л. Избранные работы. М. : Территория будущего, 2005. 440 с.
  5. Хайдеггер М. К философии (О событии) М. : Издательство института Гайдара, 2020. 640 с.
  6. Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка. М. : Азбуковник, 1998. 944 с. EDN: SIQETJ
  7. Хайдеггер М. Время и бытие: Статьи и выступления / пер. с нем. М. : Республика, 1993. 447 с. EDN: PEUSOI
  8. Савельева И. М, Полетаев А. В. Знание о прошлом: теория и история : в 2 т. Т. 1 : Конструирование прошлого. СПб. : Наука, 2003. 631 с. EDN: QOUUNB
  9. Февр Л. Бои за историю / пер. с фр. М. : Наука, 1991. 632 с.
  10. Бродель Ф. История и общественные науки. Историческая длительность [1958] // Философия и методология истории : сборник переводов / ред. И. С. Кон. М. : Прогресс, 1977. С. 114–142.
  11. Барг М. А. Категории и методы исторической науки. М. : Наука, 1984. 342 с. EDN: SFIGHZ
  12. Коллингвуд Р. Дж. Идея истории. Автобиография / пер. с англ. М. : Наука, 1980. 485 с. EDN: SZGSLV
  13. Collingwood R. G. The principles of history and other writings in philosophy of history. Oxford : Oxford University Press, 1999. 384 p.
  14. Филиппов А. Ф. «К теории социальных событий» // Философско-литературный журнал «Логос». 2004. № 5 (44). С. 3–28. EDN: XHSOGL
  15. Talmy L. Path to realization: A typology of event integration // Buffalo Papers in Linguistics. Buffalo (N.Y.) : University of New York Press, 1991. № 1. P. 480–519. https://doi.org/10.3765/bls.v17i0.1620
  16. Степанова М. А. Событийные имена: организация и профилирование дискурса (на материале английского языка). Нижневартовск : Издательство НВГУ, 2018. 128 с. EDN: YMGAGD
  17. Ирисханова О. К. Социальное искажение при конструировании событий и объектов природы: галантные вороны и самоотверженные моллюски // Вопросы когнитивной лингвистики. 2016. № 1 (46). С. 5–12. https://doi.org/10.20916/1812-3228- 2016-1-5-12, EDN: VQXWLV
  18. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии : в 2 т. М. : Педагогика, 1989. Т. 2. 328 с. EDN: YWVSOJ
  19. Ананьев Б. Г. Избранные труды по психологии. СПб. : Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2007. 546 с. EDN: QXSOCL
  20. Ломов Б. Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. М. : Наука, 1984. 444 с. EDN: RVMASB
  21. Попова Р. Р. Проблема определения понятия «событие» в психологии // Филология и культура. 2011. № 3 (25). C. 287–293. EDN: OWGCJV
  22. Гришина Н. В. Жизненное событие: сила обстоятельств и авторство личности // Вестник Московского государственного областного университета. 2020. № 4. С. 164–182. https://doi.org/10.18384/2224-0209-2020-4-1045, EDN: CZGGKM 
  23. Киселева Н. А. Место исторического события в социальном развитии (социально-философский аспект). Чита : ЗабГУ, 2014. 129 с.
  24. Боброва Е. Ю. Основы исторической психологии. СПб. : С.-Петерб. ун-т, 1997. 235 с.
  25. Юревич А. В. Межличностные отношения в СССР // Психологическийжурнал. 2022. Т. 43, № 3. С. 122–130. https://doi.org/10.31857/S020595920020502-8, EDN: KLUVZE
  26. Юревич А. В. Советский человек как социокульурный тип // Психологический журнал. 2021. Т. 42, № 5. С. 59–68. https://doi.org/10.31857/S020595920016047-7, EDN: IVBVNY
  27. Харитонова Е. В. Трансформация менталитета: семья и историческое время // Ананьевские чтения-2021 : материалы Международной научной конференции / под общ. ред. А. В. Шаболтас ; отв. ред. В. И. Прусаков. СПб. : Скифия-принт, 2021. 893 с. EDN: BHWYUW
  28. Кадничанская М. И. Трансформация социального поведения населения России в условиях пандемии СOVID-19: анализ регионального опыта // Вестник Тюменского государственного университета. Социально-экономические и правовые исследования. 2022. Т. 8, № 3 (31). С. 6–20. https://doi. org/10.21684/2411-7897-2022-8-3-6-20
  29. Влияние пандемии на личность и общество: психологические механизмы и последствия / отв. ред. Т. А. Нестик, А. Л. Журавлев. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2021. 570 с. https://doi. org/10.38098/fund_21_0442, EDN: WNMMKB
  30. Нестик Т. А. Социально-психологические предпосылки и типы долгосрочной ориентации: результаты эмпирического исследования // Психологический журнал. 2021. Т. 42, № 4. С. 28–39. https://doi. org/10.31857/S020595920016008-4, EDN: KZPPZF
  31. Алтунина И. Р., Немов Р. С. Мотивация социального поведения в научных трудах по психологии и этике // Мир психологии. 2022. № 1 (112). С. 3–16. https://doi.org/10.51944/2073-8528.2022.-1.3-16, EDN: ZEAYXI
  32. Китова Д. А., Журавлев А. Л. Экономический менталитет россиян в контексте психолого-исторического анализа // Психологический журнал. 2023. Т. 44, № 5. С. 25–36. https://doi.org/10.31857/ S020595920027722-0, EDN: NGGKUB
  33. Репина Л. П. Практики историописания в пространстве межкультурного взаимодействия // Studia Slavica et Balcanica Petropolitana. 2022. № 2 (32). С. 114–129. https://doi.org/10.21638/spbu19.2022.208
  34. Репина Л. П. Между фактом и символом: исторические события в макроструктуре национальногосударственного нарратива // Учен. зап. Казан. ун-та. Сер. Гуманит. науки. 2019. Т. 161, № 2-3. С. 9–23. https://doi.org/10.26907/2541-7738.2019.2-3.9- 23, EDN: SHQBWF
  35. Каменская Ю. В. Историческое событие в структуре диалектного текста // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Филология. Журналистика. 2021. Т. 21, вып. 4. С. 372–376. https://doi.org/ 10.18500/1817-7115-2021-21-4-372-376, EDN: QSEEUA 
  36. Малышева М. С. Историческое событие как точка пересечения дискурсивных формаций // Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология. 2019. Т. 25, № 2. С. 116–123. https://doi. org/10.18287/2547-0445-2019-25-2-116-123, EDN: WKJAEP
  37. Китова Д. А., Журавлев А. Л. Мировоззрение как психологический феномен в обыденном представлении россиян // Психологический журнал. 2021. Т. 42, № 4. С. 106–117. https://doi.org/10.31857/S020595920016045-5, EDN: JMZDXD
  38. Емельянова Т. П., Дробышева Т. В. Комплексное исследование коллективных переживаний социальных проблем: количественные и качественноколичественные методы // Социальная психология и общество. 2018. Т. 9, № 3. С. 166–175. https://doi. org/10.17759/sps.2018090316, EDN: YQSMYX
  39. Емельянова Т. П., Мишарина А. В. Различия в коллективной памяти поколений: социально-психологический подход // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2019. Т. 8, вып. 4 (32). С. 334–340. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2019-8-4-334-340, EDN: YVHTOR
  40. Емельянова Т. П. Функции коллективных чувств в общественной жизни // Человек, субъект, личность: перспективы психологических исследований : материалы Всероссийской научной конференции, посвященной 90-летию А. В. Брушлинского и 300-летию основания Российской академии наук. М. : Изд-во Института психологии РАН, 2023. С. 477– 480. EDN: CYHDK 
Received: 
10.07.2024
Accepted: 
01.09.2024
Published: 
25.12.2024
Short text (in English):
(downloads: 20)