Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Arendachuk I. V. The Problem of the Psychological Analysis of Person’s Professional Development. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2009, vol. 2, iss. 2, pp. 22-27. DOI: 10.18500/2304-9790-2009-2-2-22-27

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 106)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.98 (076.5)

The Problem of the Psychological Analysis of Person’s Professional Development

Autors: 
Arendachuk Irina V., Saratov State University
Abstract: 

The problem of the psychological analysis of person’s professional development reveals through concept professionalization persons, which is considered at several levels in conformity: as a stage of a way of life, as the specific form of activity, as means of development of the person, as one of socialization directions. Revealing of individually-psychological peculiarities of the person causing process of professional development.

Reference: 
  1. Поваренков Ю.П. Основы психологической концепции профессионализации // Психология сегодня: Ежегодник Рос. психол. о-ва. 1996. Т. 2. Вып. 2. С. 152-153.  
  2. Абульханова К.А., Березина Т.Н. Время личности и время жизни. СПб., 2001. С. 17.  
  3. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб., 1998. С. 345.  
  4. Рубинштейн С.Л. Указ. соч. С. 361.  
  5. Абульханова-Славская К.А. Проблема личности в психологии // Психологическая наука ХХ столетия: проблемы теории и истории. М., 1997. С. 17.  
  6. Бодалев А.А., Рудкевич Л.А. Как становятся великими или выдающимися? М., 2003. С. 176.  
  7. Климов Е.А. Психология профессионала: Избранные психологические труды. М.; Воронеж, 2003. С. 8.  
  8. Климов Е.А. Пути в профессионализм (Психологический анализ). М., 2003. С. 220.  
  9. Абульханова-Славская К.А. Указ. соч. С. 270-374.  
  10. Пряжников Н.С., Пряжникова Е.Ю. Психология труда и человеческого достоинства. М., 2001. С. 103.  
  11. Акмеологические основы профессионального самосознания. Астрахань, 2000.  
  12. Брушлинский А.В. Психология субъекта. М.; СПб., 2003. С. 69.  
  13. Пряжников Н.С., Пряжникова Е.Ю. Указ. соч. С. 205.  
  14. Завалишина Д.Н. Субъектно-динамический аспект профессиональной деятельности // Психол. журн. 2003. Т. 24, № 6. С. 5-15.  
  15. Корнилов Ю.К., Панкратов А.В. Теоретические предпосылки изучения профессиональной деятельности с выраженным мыслительным компонентом // Проблемы психологического анализа трудовой деятельности: Сб. науч. тр. Ярославль, 1986. С. 64.  
  16. Павлова А.М. Психологические особенности профессионально-личностного потенциала субъекта трудовой деятельности: Автореф. дис. ... канд. психол. наук. Казань, 2004.  
  17. Славнов С.В. Структурно-динамические характеристики образа успешного профессионала налоговой полиции // Психол. журн. 2003. Т. 24, № 1. С. 89.  
  18. Бодров В.А. Психология профессиональной пригодности. М., 2001. С. 91.  
  19. Шураева Н.В. Мотивы выбора профессии // Социально-психологические проблемы ментальности. Смоленск, 2002. С. 451-459.  
  20. Бодалев А.А., Рудкевич Л.А. Указ. соч. С. 234.  
  21. Пряжников Н.С. Психологический смысл труда. М.; Воронеж, 1997. С. 78.  
  22. Бодров В.А. Указ. соч. С. 158.  
  23. Поваренков Ю.П. Психологическая концепция профессионального становления личности // Звезды ярославской психологии. Ярославль, 2000. С. 195-218.  
  24. Глуханюк Н.С. Психологические особенности и критерии профессионализации специалистов // Психология сегодня: Ежегодник Рос. психол. о-ва. 1996. Т. 2. Вып. 2. С. 168.  
  25. Шамионов Р.М. Некоторые теоретические аспекты профессиональной социализации личности в условиях педагогической деятельности // Проблемы психологической науки в ХХI веке. Саратов, 2006. С. 160-163.
Published: 
10.04.2009
Short text (in English):
(downloads: 65)