Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Akimenko A. K. Strategies of Adaptation Behavior of Students Youth and Their Characteristic. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2014, vol. 3, iss. 1, pp. 63-74. DOI: 10.18500/2304-9790-2014-3-1-63-74

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 86)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.6

Strategies of Adaptation Behavior of Students Youth and Their Characteristic

Autors: 
Akimenko Anastasiyа K., Saratov State University
Abstract: 

The article presents peculiarities of understanding and usage of lie in adaptation behavior of modern students youth. We discoverd the content of main theoretical approaches to study of strategies of adaptation behavior. We showed the results of empirical study of strategies of adaptation behavior, which was based on student selectionof student (n = 230; 18–23 years old). Applied tools: The usage of adaptation questionnaire by X. Bell, multiple-factor personal questionnaire by R. Cattel (16PF – form C), interpersonal questionnaire by T. Leary (Diagnostics of Interpersonal Relations), Mac-questionnaire by V. V. Znakov, the questionnaire of empathic tendencies by I. M. Yusupov, methods of study the level of pretensions and self-acceptance by T. V. Dembo, S. Ia. Rubinstein (in the modification of A. M. Prihozhan), «Personal differential», authorial originalquestionnaire, focused on detection of special aspects of understanding the category of lie – let us to define interdependence between the idea of students about lie, the character of their adaptation, preferential strategies of behavior in interpersonal relations and also the degree of development of empathic and Machiavellian tendencies. We defined the differences in character and direction of lie usage in particular strategies of social behavior. The obtained results let to definedefining possible determinant and basis of moral regulators of social behavior of students youth.

Reference: 
  1. История зарубежной психологии: тексты/ под ред. П. Я. Гальперина, А. Н. Ждан. М., 1986. 575 с.
  2. Bandura A. Social Learning theories of identificatory processes. Handbook of socialization theory and research // D. B. Gosselin Chicago, 1969. P. 213–262.
  3. Дикая Л. Г., Махнач А. В. Отношение человека к неблагоприятным жизненным событиям и факторы его формирования// Психологический журн. 19 96. Т. 17, №3. С. 137–148.
  4. Петунс О. В. Особенности адаптационных стратегий личности младших школьников в стрессовых ситуациях: дис. … канд. психол. наук. М., 2005. 252 с.
  5. Лазарус Р. Теория стресса и психофизиологические исследования// Эмоциональный стресс/ под ред. Л. Леви. Л., 1970. С. 178–208.
  6. Никольская И. М., Грановская Р. М. Психологическая защита у детей. СПб., 2006. 342 с.
  7. Lazarus R. S., Folkman S. Stress, Appraisal and Coping. N.Y., 1984. 486 p.
  8. Крюкова Т. Л. Психология совладающего поведения. Кострома, 2004. 343 с.
  9. Lazarus R. S.Patterns of adgustment. N.Y., 1976. 680 p.
  10. Муздыбаев К. Жизненные стратегии современной молодежи: межпоколенческий аспект// Журн. социологии и социальной антропологии. 2004. Т. 7, №1. С. 175–189.
  11. Анцыферова Л. И. Личность в трудных жизненных условиях: переосмысливание, преобразование жизненных ситуаций и психологическая защита// Психологический журнал. 1994. Т. 15, №1. С. 3–18.
  12. Березин Ф. Б. Психическая и психофизиологическая адаптация человека. Л., 1988. 270 с.
  13. Vitaliano P. P. [et al].Coping Profiles Associated With Psychiatric, Physical Health, Work and Family Problems // Health Psychology. 1990. №9(3). P. 348–376.
  14. Чехлатный Е. И., Веселова Н. В. Особенности отношения к здоровью и лечению, личностные конфликты и способы их разрешения(копингповедение) у больных неврозами// Интегративные аспекты современной психотерапии. СПб., 1992. С. 95–103.
  15. Kaan N. Coping and defending process of selfenvironment organization. N.Y., 1977. 347 p.
  16. Пиаже Ж. Избр. психологические тр. М., 1994. 680 с.
  17. Нартова-Бочавер С. К.«Coping behavior» в системе понятий психологии личности// Психологический журн. 1997. Т. 18, №5. С. 20–30.
  18. Lazarus R. S., Folkman S. Stress, Appraisal and Coping. N.Y., 1988. 463 p.
  19. Реан А. А., Кудашев А. Р., Баранов А. А. Психология адаптации личности. Анализ. Теория. Практика. СПб., 2006. 479 с.
  20. Ядов В. А. Личность как предмет изучения. СПб., 2000. 512 с.
  21. Дубровин Д. Н. Психологическая адаптация как фактор личностного самоопределения: дис. ... канд. психол. наук. М., 2005. 135 с.
  22. Селиванов В. В. Взаимоотношения в малой группе и волевая активность// МатериалыIII Всесоюзного съезда Общества психологов СССР: в5 т. М., 1968. Т. 3, вып. 1. С. 283–285.
  23. Мельникова Н. Н. Стратегии поведения в процессе социально-психологической адаптации: дис. … канд. психол. наук. СПб., 1999. 194 с.
  24. Акименко А. К. Взаимосвязь представлений о лжи и стратегий поведения в системе социально-психологической адаптации личности: дис. … канд. психол. наук. Саратов, 2008. 217 с.
  25. Акименко А. К. Понятие об адаптации, её критериях и механизмах адаптационного процесса// Адаптация 73 Психология социального развития личности в современном мире: межвуз. сб. науч. тр. Саратов, 2011. Вып. 3. С. 4–17.
  26. Знаков В. В. Классификация психологических признаков истинных и неистинных сообщений в коммуникативных ситуациях// Психологический журн. 1999. №2. С. 54–65.
  27. Шамионов Р. М. Психология субъективного благополучия личности. Саратов, 2004. 264 с.
  28. Бочарова Е. Е. Уровневые характеристики в структуре субъективного благополучия личности молодежи// Акмеология. 2012. №1 (41). С. 63–69.
Published: 
17.03.2014
Short text (in English):
(downloads: 37)