Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Abrosimova Y. A. Specific Motivation of Psychological Online Consultations Customers. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2012, vol. 1, iss. 2, pp. 25-28. DOI: 10.18500/2304-9790-2012-1-2-25-28

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 88)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.9:316.77

Specific Motivation of Psychological Online Consultations Customers

Autors: 
Abrosimova Yulia A., Saratov State Technical University named after Gagarin Yu. A.
Abstract: 

The article discusses the relationship of the motivational sphere of clients with specific requirements of the problems and requests in the format of Internet counseling. A number of problems associated with the motivation of the clients and possible solutions are identified. Recommendations are given on the modeling of psychologist speech activity in providing psychological assistance to them on the Internet.

Reference: 
  1. См.: Меновщиков В. Ю. Психологическая помощь в сети Интернет. М., 2007. 178 с.
  2. См.: Леонтьев А. Н. Потребности, мотивы и эмоции. М., 1971. 40 с.
  3. См.: Немов Р. С. Психология: в 3 кн. М., 2000. Кн. 1. 688 с.
  4. См.: Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность. М., 2003. 860 с.
  5. См.: Маслоу А. Мотивация и личность. СПб., 2011. 352 с.
  6. См.: Роджерс К. Р. Консультирование и психотерапия. Новейшие подходы в области практической работы. М., 1999. 464 с.
  7. См.: Абросимова Ю. А. Образ интегрированной личности в контексте коммуникативной компетентности психолога и клиента // Вестн. психиатрии и психологии Чувашии. Чебоксары, 2011. С. 35–59.
  8. См.: Столин В. В., Бодалев А. А. [и др.] Семья в психологической консультации : опыт и проблемы психологического консультирования / под ред. А. А. Бодалева, В. В. Столина; Науч.-исслед. ин-т общей и педагогической психологии Акад. пед. наук СССР. М., 1989. 208 с.
  9. См.: Кочюнас Р. Основы психологического консультирования. М., 1999. 240 с.
  10. См.: Шалак В. И. Современный контент-анализ. Приложения в области : политологии, психологии, социологии, культурологии, экономики, рекламы. М., 2004. 272 с.
  11. См.: Мэй Р. Искусство психологического консультирования. М., 1994. 144 с.
  12. См.: Barbutto J. E., Scholl R. W. Motivation Sources Inventory: Development and Validation of New Scales to Measure an Integrative Taxonomy of Motivation // Psychological Reports. 1998. V. 82. P. 1011–1022.
  13. См.: Братченко С. Л. Экзистенциальная психология глубинного общения. М., 2001. С. 93.
  14. См.: Бек А., Фримен А. Когнитивная психотерапия расстройств личности. Практикум по психотерапии. СПб., 2002. C. 86.
  15. См.: Леонтьев А. А. Основы психолингвистики. М., 2005. 288 с.
  16. См.: Целостные переживания в контексте описания образа интегрированной личности / Общество и человек в стратегиях инновационного развития. Саратов, 2010. С. 72–77.
  17. См.: Абакумова И. В. Обучение и смысл : смыслообразование в учебном процессе (психолого-дидактический подход). Ростов н/Д, 2003. 480 с.
Published: 
20.06.2012