Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Maksimova E. A. Specifi c features of forecasting in professional education. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2022, vol. 11, iss. 3, pp. 254-259. DOI: 10.18500/2304-9790-2022-11-3-254-259

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 108)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
37.01

Specifi c features of forecasting in professional education

Autors: 
Maksimova Elena A., Saratov State University
Abstract: 

The relevance of the study is determined by the need of pedagogical theory and practice in prognostic research in order to reveal the prospects and risks of the professional school development programmes. The purpose of the study is to determine the specifi c character of professional education as an object of forecasting. The author notes that professional education is a synergetic system, which is characterized by the following features: disequilibrium, nonlinearity, variability and probability of development. The provisions of the social forecasting methodology of A.S. Akhiezer are interpreted in the study. The article also shows that professional education has static, intensive and destructive types of reproduction. Diff erent approaches to forecasting are compared: the one based on mutually exclusive oppositions (such as optimistic and pessimistic development options) and the other based on complementary scenarios. The author shows that binary oppositions in making forecasts are unproductive, whereas considering the possibility of several potential scenarios, and determining their prospects and risks are expedient. Further, the study identifi es three potential growth points for the system determined by possible bifurcation situations in the development of professional education and three corresponding scenarios for further development: organizational, technological, and subjective. The organizational scenario implies the spread of regional educational associations and it is strategically aimed at reducing the diff erence in the level of socio-economic development of central and peripheral regions. The technological scenario is associated with the spread of digital educational platforms, virtual laboratories and simulators. It is aimed at individualizing students’ educational trajectories. The subjective scenario is characterised by the change in the axiology of professional education, by the consolidation of the environmental protection (in the broadest sense) of the professional activity. The author draws the conclusion that specifi c features of forecasting in professional education are determined by the characteristics of a synergetic system, its anthropocentric nature and the increasing role of the methodology of environmentally-centred professional activity

Reference: 
  1. Профессиональное образование: вызовы времени и перспективы развития: материалы междунар. науч.- практ. конф. / науч. ред. С. В. Тарасов. Гатчина, Государственный институт экономики, финансов, права и технологий, 2020. 270 с.
  2. Современные проблемыпрофессионального образования: тенденции и перспективы развития : материалы II Всерос. науч.-практ. конф. / ред. Н. А. Савотина, Е. А. Акимова, Н. В. Левченко. Калуга : КГУ, 2022. 492 с.
  3. Технологическое и профессиональное образование: проблемы и перспективы : материалы Всерос. науч.-практ. конф. / отв. ред. А. И. Тимошенко. Иркутск : Иркутский государственный университет, 2022. 109 с.
  4. Аминов Т. М., Асадуллин Р. М., Ефанов А. В., Келлер А. В. Теоретико-методологические основы исследования ремесленного образования в России // Педагогика. 2022. Т. 86, № 2. С. 106‒115.
  5. Ахиезер А. С. Россия: некоторые проблемы социокультурной динамики // Мир России. Социология. Этнология. 1995. Т. 4, № 1. С. 3‒57.
  6. Prigogine I. R. The End of Certainty: Time, Chaos, and the New Laws of Nature. New York : The Free Press, 1997. 248 p. URL: https://philpapers.org/rec/PRITEO-3 (дата обращения: 03.06.2022).
  7. Ashby W. R. An Introduction to Cybernetics. London : Chapman & Hall Ltd., 1957. 295 p. URL: http://pcp.vub.ac.be/ books/IntroCyb.pdf (дата обращения: 10.06.2022).
  8. Моисеев H. H. Универсум. Информация. Общество. М. : Устойчивый мир, 2001. 200 с. 
  9. Kurdyumov S. P. Evolution and self-organization laws in complex systems // International Journal of Modern Physics C. 1990. Vol. 1, no. 4. P. 299‒327. https://doi. org/10.1142/S0129183190000177
  10. Седов Е. А. Информационно-энтропийные свойства социальных систем // Общественные науки и современность. 1993. № 5. С. 92‒101.
  11. Арефьева Н. Т. Прогнозирование и его социокультурные цели // Информационный гуманитарный портал. Знание. Понимание. Умение. 2010. № 4. С. 1.
  12. Назаретян А. П. Воспитательный потенциал синергетики: гипотеза техно-гуманитарного баланса // Научный результат. Серия «Психология и педагогика». 2014. Т. 1, № 2. С. 98‒103.
  13. Благовещенский Ю. Н., Кречетова М. Ю., Сатаров Г. А. Сценарное прогнозирование политической ситуации в России ‒ 2012. Москва : Фонд «Либеральная миссия», 2012. 52 с.
  14. Матвеев Н. С. Сценарный подход в прогнозировании показателей национальной экономики // Современные научные исследования и инновации. 2012. № 6 (14). URL: https://web.snauka.ru/issues/ 2012/06/15630 (дата обращения: 11.06.2022).
  15. Цыгичко В. Н., Черешкин Д. С. Сценарный метод прогнозирования и оценки рисков возникновения негативных последствий стратегических решений в организационных системах // Труды ИСА РАН. 2018. Т. 68, № 4. С. 74‒83. https://doi.org/10.14357/20790279180407
  16. Феофанов К. А. О сценарном подходе к прогнозированию // Социологические исследования (Социс). 2008. № 5. С. 67‒74.
  17. Максимова Е. А. Риски развития образовательных объединений // Сибирский педагогический журнал. 2017. № 1. С. 49–54.
  18. Максимова Е. А. Государственно-частное партнерство как способ минимизации рисков в образовательном объединении // Риски в современном образовательном пространстве / ред. Н. В. Горбунова. Саратов : Саратовский социально-экономический ин-т (фил.) РЭУ им. Г. В. Плеханова, 2018. С. 113–121.
  19. Александрова Е. А., Максимова Е. А. Формирование экологически ориентированного сознания в профессиональном образовании // Этнокультурное образование в современном мире / науч. ред. Е. А. Александрова. М. : Перо, 2017. С. 17–23.
  20. Максимова Е. А. Перспективы развития образовательных объединений // Непрерывное профессиональное образование: теория и практика / ред. Скибицкий Э. Г. [и др.]. Новосибирск : САФБД, 2017. С. 214–217.
Received: 
10.05.2022
Accepted: 
13.06.2022
Published: 
30.09.2022