Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Sunnatova R. I. Socialization level of schoolchildren of the 7th–11th grades in digitalized educational environment. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2022, vol. 11, iss. 3, pp. 196-206. DOI: 10.18500/2304-9790-2022-11-3-196-206

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 148)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159 .9.075

Socialization level of schoolchildren of the 7th–11th grades in digitalized educational environment

Autors: 
Sunnatova Rano I., Psychological Institute of Russian Academy of Education
Abstract: 

The article presents the results of a study on characteristic features of the socialization level of adolescents studying at school. The relevance of studying the socialization level of teenagers in the epoch of digitalization of education is important both for understanding a number of scientifi c aspects and for completing the tasks of psychological support for students in the context of those changes that take place in modern school educational environment. The objective of the research is to study the correlation between non-normative forms of schoolchildren’s behavior (excessive use of digital devices, a tendency to violate norms and rules, suicidal mood) and the adolescents’ feeling of satisfaction with the attitude of signifi cant people to them (parents, teachers and classmates). These factors are considered as conditions that determine peculiarities of the socialization level of schoolchildren. Presumably, non-normative forms of behavior of schoolchildren: 1) may be connected with their dissatisfaction with the attitude of signifi cant people towards them; 2) indicate problems with socialization. The condu cted research was based on the positions of the eco-psychological approach to the psyche development study. It was carried out in a comprehensive school. 698 students of the 7th–11th grades took part in the study. The author’s methodology “Personal Resource of Schoolchildren” (R. I. Sunnatova) was applied. The results of descriptive statistics of the methodology allowed the author to solve the research tasks. The research results confi rm the hypothesis about the signifi cant correlation between dissatisfaction with the attitude of important people and excessive use of digital devices (teachers, 458; parents, 431), a tendency to violate norms (teachers, 422; parents, 417) and a tendency to suicidal mood (teachers, 434; parents, 692 and classmates, 452) at a signifi cance level of p <0.001 (Spearman). It has been revealed that satisfaction with the attitude of signifi cant relatives can be considered as one of the conditions that predetermines the socialization level of schoolchildren. The presented approach can contribute to reducing or leveling the occurrence of non-normative forms of behavior of schoolchildren, and the created methodology may be of interest to the psychological service of schools.

Reference: 
  1. Мудрик А. В. Социализация человека. 3-е изд., испр. и доп. М. : Изд-во Московского психолого-социального ин-та ; Воронеж : МОДЭК, 2011. 624 с.
  2. Дронова Т. А., Корнеева Я. А. Особенности социализированности несовершеннолетних из неблагополучных семей [Электронный ресурс] // Психология и право. 2021. Т. 11, № 3. С. 2–14. https://doi.org/10.17759/ psylaw.2021110301
  3. Коповая О. В. Новые формы девиантного поведения подростков в современном информационном обществе // Пензенский психологический вестник PSYCHOLOGY-NEWS.RU. 2016. № 1. С. 161–165. https://doi.org/10.17689/psy-2016.1.11
  4. Панов В. И., Патраков В. Э. Цифровизация информационной среды: риски, представления, взаимодействия. М. : Психологический институт РАО ; Курск : Университетская книга, 2020. 199 с. https://doi. org/10.47581/2020/02.Panov.001
  5. Li D., Zhou Y., Li X., Zhou Z. Perceived school climate and adolescent Internet addiction: The mediating role of deviant peer affi liation and the moderating role of effortful control // Computers in Human Behavior. 2016. Vol. 60. P. 54–61. https://doi.org/10.1016/j.chb
  6. Панов В. И., Борисенко Н. А., Капцов А. В., КолесниковаЕ. И., ПатраковЭ. В., ПлаксинаИ. В., СуннатоваР. И. Некоторые итоги цифровизации образования на примере вынужденного удаленного школьного обучения // Педагогика. 2020. Т. 84, № 9. С. 65–77.
  7. Kosaretsky S., Zair-Bek S., Kersha Yu., Zvyagintsev R. General Education in Russia During COVID-19: Readiness, Policy Response, and Lessons Learned // Primary and Secondary Education During Covid-19 / ed. F. M. Reimers. Iss. 1. Switzerlanl : Springer, 2022. Ch. 9. P. 227–261. https://doi.org/10.1007/978-3-030-81500-4_9
  8. Кон И. С. Ребенок и общество: учеб. пособие. М. : Академия, 2003. 336 с.
  9. Андреева Г. М. Социальная психология. М. : Аспект Пресс, 2002. 363 с.
  10. Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания / пер. Е. Руткевич. М. : Медиум, 1995. 323 с.
  11. Белинская Е. П., Тихомандрицкая О. А. Социальная психология личности. М. : Аспект Пресс, 2001. 300 с.
  12. Шнейдер Л. Б. Девиантное поведение детей и подростков. М. : Академический проект ; Гаудеамус, 2007. 336 с.
  13. Кравцов О. Г. Культурно-историческая методология исследования девиантного и преступного поведения // Вестник РГГУ. Серия «Психологические науки». 2012. № 15 (95). С. 207‒217.
  14. Богданович Н. В., Делибалт В. В. Специфика основных направлений деятельности психологов в системе профилактики правонарушений и защиты интересов детей // Итоги и перспективы реализации важнейших положений национальной стратегии действий в интересах детей на 2012‒2017 годы: сб. материалов конф. / под ред. З. Ф. Драгункиной, В. В. Рубцова, Г. В. Семьи, А. С. Дубовик, А. А. Шведовской. М. : ГБОУ ВПО МГППУ, 2015. С. 91‒92.
  15. Веракса А. Н., Бухаленкова Д. А., Чичинина Е. А., Алмазова О. В. Взаимосвязь использования цифровых устройств и эмоционально-личностного развития современных дошкольников // Психологическая наука и образование. 2021. Т. 26, № 1. С. 27‒40. https://doi. org/10.17759/pse.2021260101
  16. Антонова Н. В. Личностная идентичность современного педагога и особенности его общения // Вопросы психологии. 1997. № 6. С. 23-30.
  17. Чижов Е. Д., Алексеев К. И. Представление о смерти и суицидальном поведении в виртуальных сообществах молодежи // Вопросы психологии. 2019. № 1. С. 78–89.
  18. Jakšić I., Malinić D. Pre-service teachers’ perceptions of factors contributing to school failure and their relationship to prior personal experience of school success // Psihologija. 2019. Vol. 52, iss. 1. P. 1‒20. https://doi.org/10.2298/PSI160211024J 
  19. Падун М. А. Регуляция эмоций и психологическое благополучие: индивидуальные, межличностные и социокультурные факторы // Психологический журнал. 2019. Т. 40, № 3. С. 31‒44. https://doi.org/10.31857/ S020595920004052-3
  20. Панов В. И. Субъект и субъектность: от феномена к процессуальности // Психология человека как субъекта познания, общения и деятельности / отв. ред. В. В. Знаков, А. Л. Журавлёв. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2018. С. 349‒356.
  21. Панов В. И. Экопсихологические аспекты детства // Мир психологии. 1997. № 1. С. 55‒68.
  22. Панов В. И. Теоретическое обоснование экопсихологической (онтологической) модели становления субъектности // Становление субъектности учащегося и педагога: экопсихологическая модель / под ред. В. И. Панова. М. : ПИ РАО ; СПб. : Нестор-История, 2018. С. 61‒88
  23. Суннатова Р. И. Психологическая диагностика личностного ресурса как одно из условий психологопедагогической коррекции и предупреждения девиантного поведения подростков // Общество: социология, психология, педагогика. 2019. № 8 (64). С. 42‒46. https://doi.org/10.24158/spp.2019.8.6
  24. Eunbi Chang, Boyoung Kim. School and individual factors on game addiction: A multilevel analysis // International Journal of Psychology. 2019. Vol. 55, iss. 5. P. 822‒831. https://doi.org/10.1002/ijop.12645
  25. Hirschauer A.-K., Aufhammer F., Bode R., Chasiotis A., Künne T. Parental Empathy as a Source of Child’s Scholastic Performance: Linking Supportive Parental Empathy and School Grades by Particular Aspects of Children’s Self-Regulation // Why People Do the Things They Do / eds. N. Baumann, M. Kazén, M. Quirin, S. L. Koole. Göttingen : Hogrefe Publ., 2018. Ch. 21. P. 359‒374.
  26. Naviaux A. F., Janne P., Gourdin M. Parent-Child CoDependency’s: Co-Laziness, Co-Suicidality, Co-Obesity and Other Dependencies: Review and Impact in Pediatric Psychology // SL Pediatrics & Therapeutics. 2020. Vol. 3, iss. 1. P. 115‒119.
  27. Быстрова Н. В., Казначеева С. Н., Уракова Е. А., Госельбах О. И. Особенности психологического благополучия обучающихся в образовательной среде // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования. 2019. № 5 (39). С. 26–31.
  28. Emadian S. O., Pasha N. F. The relationship between attachment style, self-concept and academic procrastination // Humanities. 2016. Vol. 3, iss. 1. P. 32‒38.
  29. Рубцова О. В., Панфилова А. С., Артеменков С. Л. Исследование взаимосвязи личностных особенностей игроков подросткового и юношеского возраста с их поведением в виртуальном пространстве (на примере групповой компьютерной игры «Dota 2») // Психологическая наука и образование. 2018. Т. 23, № 1. С. 137–148. https://doi.org/10.17759/ pse.2018230112
  30. Зеньковский В. В. Психология детства. М. : Академия, 1996. 348 с. 
Received: 
03.05.2022
Accepted: 
13.06.2022
Published: 
30.09.2022