For citation:
Maksimova E. A. Signs of the anthropological paradigm in professional education. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2023, vol. 12, iss. 3, pp. 209-214. DOI: 10.18500/2304-9790-2023-12-3-209-214, EDN: NAVDFW
Signs of the anthropological paradigm in professional education
The paper is of importance due to the developing poly-paradigmatic approach in the pedagogical theory and practice. Diverse content of numerous paradigms infl uences both, the methodology of bringing up educational issues and solving every-day practical tasks of the educational process. The purpose of the article is to reveal certain signs of the anthropological paradigm and indicate whether it is possible to develop them in professional education. It is mentioned that the dominant educational paradigm is set in accordance with the pattern of the society. Diff ering approaches to defi ne the number and the content of paradigms in education are compared. It is shown that opposing classical paradigm (in all its variations) to the humanistic one is counter-productive. The idea of the anthropological paradigm having potential to bringing them together is expressed. Some signs of the anthropological paradigm are defi ned. They are the shift from information to knowledge, technology-advanced professional activity, and virtual occupation. It is shown that the signs mentioned are found in professional education. The conclusion is drawn that in accordance with the inner logic of the system development these spot changes, caused by the signs mentioned are to become the areas of the system’s growth.
- Колесникова И. А. Педагогическая реальность в зеркале межпарадигмальной рефлексии. СПб. : СПбГУПМ, 1999. 242 с.
- Lindgren C. E. The Evolution of the Educational Paradigm. URL: https://www.worldacademy.org/fi les/ UCB/The_Evolution_of_the_Educational_Paradigm_by_C.E.Lindgren.pdf (дата обращения: 08.01.2023)
- Taylor P. C. S., Medina M. N. Educational research paradigms: From positivism to multiparadigmatic // Journal for Meaning-Centered Education. 2013. Vol. 1. https://doi.org/10.13140/2.1.3542.0805
- Кубрушко П. Ф., Назарова Л. И. Методология высшего аграрного образования: полипарадигмальный подход // Вестник ФГОУ ВПО «МГАУ имени В. П. Горячкина». 2019. № 6 (94). С. 60‒65. https://doi.org/10.34677/1728-7936-2019-6-60-65
- Осмоловская И. М. О парадигмах в педагогике // Инновации в образовании. 2007. № 2. С. 20‒29. EDN: KTZHDZ
- Назаретян А. П. Воспитательный потенциал синергетики: гипотеза техно-гуманитарного баланса // Научный результат. Серия Психология и педагогика. 2014. № 2. С. 98‒103.
- Кун Т.Структура научных революций. М. : АСТ, 2015. 320 с.
- Парадигма // Педагогика: большая современная энциклопедия / авт.-сост. Е. С. Рапацевич. Минск : Современное слово, 2005. 719 с.
- Корнетов Г. Б. Антропологический фундамент образования // Инновационные проекты и программы в образовании. 2022. № 1 (79). С. 4‒9. EDN: FQTQFI
- Суртаев П. Б., Суртаева Н. Н. Парадигмальность инновационных процессов в пространстве педагогического образования // Вестник ТОГИРРО. 2013. № 1 (25). С. 88‒90. EDN: RWMRGF
- Ретивых М. В. Образование: культурологический аспект // Вестник Брянского государственного университета. Педагогика и психология. 2011. № 1. С. 72‒74.
- Чечева Н. А. Парадигма образования как методологический регулятив профессиональной деятельности педагога // Европейский журнал социальных наук. 2016. № 3. С. 293‒298. EDN: XALHWV
- Окушова Г. А. Смена педагогических парадигм как методологический резонанс изменения типов философского мышления // Вестник ТГПУ. Серия: Педагогика. 2005. Вып. 2 (46). С. 7‒11.
- Эмих Н. А. Специфика применения новой парадигмы в современном высшем российском образовании // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 1. С. 393. EDN: PWBCNB
- Дмитриева Е. Н. Смысловая парадигма в профессиональной педагогической подготовке учителя иностранного языка // Профессиональная подготовка учителя иностранного языка в России: реалии и перспективы: материалылы II Всерос. науч.-практ. конф. / отв. ред. А. С. Шимичев. Н. Новгород : Нижегородский государственный лингвистический университет им. Н. А. Добролюбова, 2021. С. 78‒83. EDN: RPVOEB
- Максимова Е. А. Антропологическая составляющая компетентностно ориентированного профессионального образования // Сибирский педагогический журнал. 2019. № 1. С. 63–69. http://dx.doi.org/10.15293/1813-4718.1901.08
- Максимова Е. А. Влияние научно-технологических укладов на развитие профессионального образования. М. : Экшн, 2021. 240 с.
- Черкасова О. В. Антропологический подход в воспитании – основа гуманистической педагогики // Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология. 2002. № 3 (25). С. 153‒158.
- Парахонский А. П. Взаимосвязь экологической сферы общества и медицины // Теоретический и практический потенциал современной науки: cб. науч. ст. / науч. ред. С. П. Акутина. М. : Перо, 2018. С. 30‒34.
- Чуринов Н. М. Философия образования как методология научного познания образовательной деятельности // Философия образования. 2012. № 6 (45). С. 4‒11. EDN: PHGCQD
- Елхова О. И. Интерактивность виртуального мира в образовании // Проблема обоснования знания: сб. науч. статей / отв. ред. А. Ф. Кудряшев. Уфа : БашГУ, 2022. С. 59‒63. EDN: DSZBOJ
- Ковалевская Е. В. ИКТ как основа новой образовательной парадигмы современного общества // Ценности и интересы современного общества: материалы междунар. науч.-практ. конф. М. : МЭСИ, 2015. С. 76–81. EDN: WECXCB
- Дружилов С. А. Информационное общество: социально-гигиенические аспекты трансформации института занятости и трудовой среды // Гигиена и санитария. 2020. Т. 99, № 7. С. 663‒668. http://dx.doi.org/10.47470/0016-9900-2020-99-7-663-668