For citation:
Enin V. V. Service to people as a valuable component of the self-image in the structure of social and psychological characteristics of future doctors. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 1, pp. 38-47. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-1-38-47, EDN: PYWYHA
Service to people as a valuable component of the self-image in the structure of social and psychological characteristics of future doctors
Relevance. The study examines how the career orientation “Service” relates to a number of social and psychological personality characteristics of medical university students, helping to reveal value components of their self-image in the structure of their professional self-concept. The aim of the research is to explore the relationship between social and psychological characteristics and the manifestation of the career orientation “Service” among medical university students. Hypothetically, there is a connection between the career orientation “Service” and a set of such social and psychological characteristics as interpersonal interaction management, self-regulation styles, professional value components, and ego actualization in the context of interpersonal interaction. Participants: undergraduate students (from the fi rst to fourth year) of Stavropol State Medical University (Stavropol) (N = 1540, 1,1200 women and 340 men; average age M = 20.36 years, SD = 6.72). Methods (tools): Career Anchors methodology (E. Schein adapted by V. A. Chiker) was used to capture value components of professional activity and to assess the manifestation of the career motivation “Service”; Action Control Scale (J. Kuhl adapted by S. A. Shapkin) was used to identify the peculiarities of volitional self-regulation while planning actions in cases of their implementation and failure; the Questionnaire “Self-Regulation Style” (V. I. Morosanova, N. G. Kondratyuk) was used to identify the styles of self-regulation and to assess its manifestation; Fundamental Interpersonal Relations Orientation-Behavior (FIRO-B) assessment tool (W. Schutz adapted by A. A. Rukavishnikova) was used to diagnose interactional peculiarities of a person; Test “Determination of role positions in interpersonal relationships” (E. Bern) was used to identify an individual’s role positions and the dominant ego state in interpersonal relationships. Results: the career orientation “Service” among medical students is linked to the peculiarities of interpersonal professional interaction, self-regulation, and career motivation. Main conclusions: Among medical students, the career orientation “Service” aligns with such value components of their self-image as compassion for people, empathy for their problems, group involvement, the ability to use multivariate strategies of interpersonal interaction and styles of self-regulation. Practical Significance. Professional socialization in medical education can be strategically directed to cultivate the value components of students’ professional self-image. This research contributes to understanding how value orientations shape career motivations in the medical fi eld, off ering insights for educational strategies in professional development.
- Волкова Н. В., Чикер В. А. Особенности карьерной мотивации в контексте теории поколений: результаты эмпирического исследования // Вестник Санкт-Петербургского университета. Сер. 8. Менеджмент. 2016. №4. С. 79–105. EDN: VLHYJT
- Волкова Н. В., Чикер В. А. Карьерные установки студентов стратегически перспективных направлений обучения // Социальная психология и общество. 2018. Т. 9, № 1. С. 90–107. https://doi.org/10.17759/sps.2018090107, EDN: YUMZNV
- Терновская О. П. Особенности карьерных ориентаций студентов на завершающем этапе вузовского обучения : автореф. дис. … канд. псхол. наук. М., 2006. 20 с.
- Голенкова Л. А., Черняева В. В. Специфика карьерных установок у студентов высших учебных заведений // Фундаментальные исследования. 2013. № 6-4. С. 1017–1021.
- Ложечкина А. Д., Бакунова И. В., Ткаченко А. В. Динамика карьерных сценариев студентов вуза с разной профессионализацией // Международный научно-исследовательский журнал. 2017. № 4, ч. 2. С. 156–161. https://doi.org/10.23670/IRJ.2017.58.134, EDN: YKMPSF
- Schein E. H. Career Anchors Revisited: Implications for Career Development in the 21st Century // NHRD Network Journal. 1996. Vol. 1, № 4. P. 27–33. https://doi.org/10.1177/0974173920070407
- Кучеренко С. В. Актуальные проблемы теории и практики психологических, психолого-педагогических и педагогических исследований : сборник трудов Международной научно-практической конференции «XV Левитовские чтения» : 3 т. (Москва, 15–16 апреля 2020 г.). М. : Перо, 2020. Т. 3. С. 795–801. EDN: IVWQKQ
- Князев Е. Б., Соловьева В. А., Сергеев А. С., Барсукова М. И., Рамазанова А. Я., Иноземцева Н. П., Долгова Л. В. Депрессивное настроение и якоря карьеры у российских студентов-медиков // Интеграция образования. 2023. Т. 27, № 2. С. 309–324. https://doi.org/10.15507/1991-9468.111.027.202302.309-324, EDN: FIUOWG
- Комолкина О. И. Исследование ведущих карьерных ориентаций студентов медицинского колледжа // Психологическая наука и практика: инновации в образовании: материалы Пятой конференции психологов образования Сибири (Иркутск, 20–22 июня 2018 г.) / ФГБОУ ВО «ИГУ» ; редкол. : З. В. Диянова [и др.]. Иркутск : Изд-во ИГУ, 2018. C. 330–335. EDN: FRYBLB
- Крячкова Л. В. Факторы, влияющие на карьерную ориентацию студентов-медиков // Актуальные проблемы медицины. 2019. Т. 1. С. 92–95.
- Урываев В. А., Тарасова А. А. Субъективное благополучие и структура защитных реакций личности студентов медицинского вуза // Сибирский психологический журнал. 2011. № 41. С. 58–63. EDN: OPWXWX
- Бирюкова Н. В. Самореализация и саморазвитие обучающихся в условиях медицинского профильного обучения // Современные проблемы науки и образования. 2022. № 5. С. 30. https://doi.org/10.17513/spno.32069, EDN: WNLEWZ
- Рощевская Е. В. Акмеологические особенности профессионального становления студентов-медиков : автореф. дис. … канд. психол. наук. Ростов н/Д, 2013. 23 с. EDN: SUZBVJ
- Сторожева Ю. А. Акмеологические аспекты профессионального самоопределения студентов-медиков // Вестник Уральского государственного медицинского университета. 2016. № 4. С. 105–109. EDN: LLEBMR
- Чумаков В. И., Чумаков И. В. Саморазвитие студента – будущего врача в условиях образовательной среды медицинского вуза // Кардиоваскулярная терапия и профилактика. 2022. Т. 21, № 5S. C. 23–29. https://doi.org/10.15829/1728-8800-2022-3500
- Майсак Н. В., Ильин В. А. Психолого-акмеологические девиации представителей социономических профессий // Психологический журнал. 2019. Т. 40, № 1. С. 59–70. https://doi.org/10.31857/S020595920002250-1, EDN: YZRDCH
- Декина Е. В., Шалагинова К. С. Социально-психологическая адаптация студентов-медиков к учебно-воспитательному процессу колледжа: диагностика и современные направления работы // Мир науки. Педагогика и психология. 2021. Т. 9, № 2. URL: https://mir-nauki.com/issue-2-2021.html (дата обращения: 01.04.2024). EDN: VARMTB
- Костина Л. А., Миляева Л. М. Социально-психологическая адаптация студентов к обучению в медицинском вузе // Фундаментальные исследования. 2014. № 112. С. 433–437. EDN: RRHCVH
- Костина Л. А., Кубекова А. С. Уровень невротизации и фрустрации как показатель социально-психологической адаптации студентов медицинского вуза // Казанский педагогический журнал. 2020. № 2 (139). С. 230–235. EDN: FSPPNV
- Доника А. Д. Профессиональный онтогенез: медико-социологические и психолого-этические проблемы врачебной деятельности. М. : Изд-во «Академия естествознания», 2009. 126 с. EDN: QLULXX
- Доника А. Д. Интериоризация профессиональной роли врача: социальные, психологические и соматические детерминанты : автореф. дис. … д-ра социол. наук. Волгоград, 2010. 48 с. EDN: QFDBOP
- Нукештаева К. Е., Кубекова А. С. Современные ценностные ориентации студентов-медиков // Медицина и экология. 2019. № 2 (91). С. 12–18. EDN: PQQBRA
- Лесин А. М., Кузнецова Л. М., Качанова Е. В. Ценностные ориентации студентов медицинского университета, обучавшихся в период пандемии COVID-19 // Психолого-педагогическое сопровождение образовательного процесса : сборник трудов III Всероссийской научно-практической конференции (Евпатория, 11–12 декабря 2020 г.). Симферополь : ООО «ИТ "Ариал"», 2021. С. 267–271. EDN: LYETTJ
- Смахтина Т. А., Кубекова А. С. Жизненные ценности у студентов медицинского вуза // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. 2021. Т. 10, № 1А. С. 99–104. https://doi.org/10.34670/AR.2021.13.26.012, EDN: AABEPH
- Пузанова Ж. В., Ларина Т. И. Влияние обучения в вузе на изменение ценностных ориентаций обучающихся // Высшее образование в России. 2021. Т. 30, № 4. С. 99–111. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2021-30-4-99-111, EDN: ECVEPI
- Марьин М. И., Никифорова Е. А. Трансформация мотивов и ценностей студентов высших образовательных организаций в условиях пандемии (по материалам зарубежных исследований) // Современная зарубежная психология. 2021. Т. 10, № 1. С. 92–101. https://doi.org/10.17759/jmfp.2021100109, EDN: DCILKH
- Аксютина З. А., Удалова Т. Ю., Мордык А. В. Профессиональные ценности будущих педагогов и медиков в университетском образовании // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2022. Т. 4, № 79. С. 9–23. https://doi.org/10.26105/SSPU.2022.79.4.001, EDN: LSQLPL
- Nasabi N. A., Bastani P., Yusefi A. R., Bordbar N. Career Development in Nursing: Identifying the Career Anchors of Nurses at Shiraz University of Medical Sciences // Quarterly Journal of Management Strategies in Health System. 2021. Vol. 6, № 3. P. 248–259. https://doi.org/10.18502/mshsj.v6i3.8042
- Самойленко Н. В., Дьяченко Е. В. Образ пациента как составляющая образа мира студентов при обучении в медицинском вузе // Психолого-педагогические исследования. 2020. Т. 12, № 1. С. 122–138. https://doi.org/10.17759/psyedu.2020120109, EDN: PWXOMY
- Решетников А. В. Социология медицины. М. : ГЭОТАР-Медиа, 2007. 256 с. EDN: QLPKDT
- Тарарышкина М. А. Формирование профессионально-личностной культуры студентов в образовательном процессе высшей медицинской школы : автореф. дис. … канд. пед. наук. М., 2007. 27 с. EDN: NIPOLD
- Чикер В. А. Психологическая диагностика организации и персонала. СПб. : Речь, 2004. 172 с. (Практикум по психодиагностике). EDN: QXKELP
- Шапкин С. А. Экспериментальное изучение волевых процессов. М. : Смысл, 1997. 140 с. EDN: YIKVFL
- Моросанова В. И., Кондратюк Н. Г. Опросник В. И. Моросановой «Стиль саморегуляции поведения – ССПМ 2020» // Вопросы психологии. 2020. № 4. С. 155–167. EDN: XLPKCR
- Рукавишников А. А. Опросник межличностных отношений. Ярославль : НПЦ «Психодиагностика», 1992. 47 с.
- Берн Э. Трансактный анализ в психотерапии. СПб. : Братство, 1992. 229 с. EDN: VRSHRT