Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Gritsenko V. V., Murashcenkova N. V., Efremenkova M. N. A retrospective study of the ethnic identity development in the childhood: Analysis of ethnic autobiographies of high school students. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2023, vol. 12, iss. 3, pp. 246-255. DOI: 10.18500/2304-9790-2023-12-3-246-255, EDN: JGVWPJ

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 72)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.923.2:159.922.4
EDN: 
JGVWPJ

A retrospective study of the ethnic identity development in the childhood: Analysis of ethnic autobiographies of high school students

Autors: 
Gritsenko Valentina V., Smolensk Humanitarian University
Efremenkova Maria N., Moscow State Psychological and Pedagogical University
Abstract: 

The contradiction between the necessity to identify the resource potential of ethnic identity in modern conditions, on the one hand, and the contradictory data on its development in persons whose socialization takes place in an ethnically homogeneous environment, on the other hand, makes the study issue relevant. The research purpose: a retrospective study of the ethnic identity development in high school students living in a mono-ethnic Russian region – the Smolensk region. Research questions: At what age do children living in a mono-ethnic environment acquire the fi rst information about their own and other ethnic groups? How do children feel about their ethnic group in the process of identifying with it? What is the role of the family in shaping the ethnic identity of children? The study participants are 185 secondary school students from Smolensk who identify themselves as Russians, aged from 15 to 18; the average age is 16.3 years old; 59.5% of them are females. The research methods (tools) used: the technique “Ethnic autobiography” (by P. V. Rumyantseva), aimed at studying the development of ethnic identity in the childhood. The processing of the research results was carried out with the help of frequency and content analysis methods. The research results: most of the students acquired their fi rst knowledge of Russian and other ethnic groups at preschool and primary school age and experienced positive feelings about their ethnicity. A third of the high school students showed an indiff erent attitude to their ethnicity. The contribution of the family to the ethnic identity development weakens in a situation where parents belong to diff erent nationalities or when the children do not know their parents’ nationality. The main conclusions. Development of the ethnic identity of the majority of high school students, who live in a mono-ethnic Russian environment, takes place in the process of family upbringing, it is smooth, without any shocks and changes, it is characterized by a positive attitude towards their belonging to the Russian ethnic group. The indiff erent attitude of some high school students to their ethnicity may, on the one hand, indicate its irrelevance and insignifi cance for children living in a mono–ethnic environment, and on the other hand, it can be considered as an indicator of a “hidden” identity that can be actualized under certain conditions. The research fi ndings should be taken into account in order to increase the eff ectiveness of intercultural interaction and to develop national civil Russian consolidation.

Reference: 
  1. Стефаненко Т. Г. Этническая идентичность: от этнологии к социальной психологии // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2009. № 2. С. 3–17. EDN: KZECMV
  2. Гриценко В. В., Остапенко Л. В., Субботина И. А. Значимость гражданской, этнической и региональной идентичности для жителей малых российских городов и ее детерминанты // Социальная психология и общество. 2020. Т. 11, № 4. C. 165–181. https://doi.org/10.17759/sps.2020110412
  3. Рыжова С. В. Этническая идентичность в контексте толерантности. М. : Альфа-М, 2011. 280 с. EDN: QPWNKN
  4. Дагбаева С. Б. Этническая идентичность младших школьников в изменяющихся социокультурных условиях // Вестник КРАУНЦ. Гуманитарные науки. 2013. № 1 (21). С. 20–26. EDN: RIDWXL
  5. Бражник Ю. В., Гриценко В. В., Ковалева Ю. В., Михайлов С. И., Михайлова Е. В., Молчанова Н. В., Муращенко Н. В., Орлова А. П., Туболец С. Г., Шабанова Н. Э. Русский и белорусский фольклор как фактор формирования этнической идентичности младших школьников. Смоленск : Смоленский гуманитарный университет, 2016. 362 с. EDN: XSGFXT
  6. Смолина Т. Л. К вопросу о формировании этнической идентичности // Психология образования в поликультурном пространстве. 2022. № 4 (60). С. 40–48. https://doi.org/10.24888/2073-8439-2022-60-4-40-48
  7. Фомина Ю. И. Особенности развития этнических представлений в дошкольном, младшем школьном и подростковом возрастах: автореф. дис. … канд. психол. наук. Тамбов, 2011. 24 с.
  8. Phinney J. S. A three-stage model of ethnic identity development in adolescence // Ethnic Identity: Formation and Transmission Among Hispanics and Other Minorities / ed. by M. E. Bernal, G. P. Knight. Albany : State University of New York Press, 1993. Р. 61–80.
  9. Бублик М. М. Психосемантическое пространство этнической идентичности молодежи: автореф. дис. ... канд. психол. наук. СПб., 2014. 28 с.
  10. Галкина Е. М. Этническая идентичность подростков из национально-смешанных семей (по материалам этносоциологического исследования в г. Москве): автореф. дис. ... канд. истор. наук. М., 1993. 21 с.
  11. Федулова Е. В., Фомина Ю. И. Этнические представления детей из многонациональных семей // Научные труды КубГТУ. 2018. № 10. С. 282–288. EDN: YPNZCX
  12. Lu C., Benet-Martines V., Robins R. W. The development of ethnic identity from late childhood to young adulthood: Findings from a 10-year longitudinal study of Mexican-Origin youth // Social Psychological and Personality Science. 2020. Vol. 11, iss. 5. P. 709–717. https://doi.org/10.1177/1948550619887699
  13. Tram T. T., Bifuh-Ambe E. Ethnic identity among secondgeneration Vietnamese American adolescents // Journal of Ethnic and Cultural Studies Copyright. 2021. Vol. 8, no. 2. Р. 167–186. https://doi.org/10.29333/ejecs/622
  14. Белинская Е. П., Стефаненко Т. Г. Этническая социализация подростка. М. ; Воронеж : МПСИ ; МОДЭК, 2000. 208 с.
  15. Мурсалыева Г. М. Структура этнической идентичности подростков в современном межкультурном пространстве // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2018. № 2. С. 102–113. https://doi.org/10.18384/2310-7235-2018-2-102-113
  16. Регионы России. Основные характеристики субъектов Российской Федерации. 2021: cтат. сб. / Росстат. М., 2021. 766 с.
  17. Психология / под ред. В. Н. Панферова. СПб. : Питер, 2013. 480 с. EDN: RVLCRV
  18. Tajfel H., Turner J. C. The social identity theory of intergroup behavior // Psychology of Intergroup Relations / eds. S. Worchel, W. G. Austin. 2nd ed. Chicago : Nelson-Hall Publishers, 1986. P. 7–24.
  19. Поршнев Б. Ф. Противопоставление как компонент этнического самосознания. М. : Наука, 1973. 88 c. EDN: SGSZTN
  20. Татарко А. Н., Лебедева Н. М. Методы этнической и кросскультурной психологии. М. : НИУ ВШЭ, 2011. 163 с. EDN: VRXNYL
  21. Арутюнян Ю. В., Дробижева Л. М., Сусоколов А. А. Этносоциология. М. : Аспект Пресс, 1999. 272 с. EDN: QBSMJD
  22. Князькова М. О. Этническая индифферентность как показатель внутриличностного конфликта в этнокультурной сфере // Научное мнение. 2021. № 1-2. С. 28–31. https://doi.org/10.25807/PBH. 22224378.2021.1.2.28.31
  23. Корнеева Т. В., Поддубный С. Е. Этнопсихологические и личностные детерминанты авторитарности молодежи // Институт психологии Российской академии наук. Социальная и экономическая психология. 2020. Т. 5, № 3 (19). С. 141–174. https://doi.org/10.38098/ipran.sep.2020.19.3.006
  24. Казаренков В. И., Карнелович М. М. Связь этнической идентичности и самопрезентации студентов разных культурных групп в межличностном взаимодействии // Психолого-педагогический поиск. 2020. № 2 (54). С. 133‒143. https://doi.org/10.37724/ RSU.2020.54.2.013
  25. Воловикова М. И., Тихомирова С. В., Борисова А. М. Психология и праздник. Праздник в жизни человека. М. : ПЕР СЭ, 2003. 143 с. EDN: RFUVTH
  26. Степанова Г. С. Особенности этнической идентичности русских: проблемы и перспективы исследования // Социальная психология и общество. 2012. Т. 3, № 4. С. 41–52. EDN: PLVARZ
Received: 
12.06.2023
Accepted: 
15.06.2023
Published: 
29.09.2023
Short text (in English):
(downloads: 40)