Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Pisareva S. A., Tryapitsina A. P. Research methodology for analyzing transformation of higher pedagogical education today . Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 1, pp. 77-89. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-1-77-89, EDN: VTFNKK

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 14)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378.12:378.14
EDN: 
VTFNKK

Research methodology for analyzing transformation of higher pedagogical education today

Autors: 
Pisareva Svetlana A., Herzen State Pedagogical University of Russia
Tryapitsina Alla P., A.I. Herzen Research Institute for Pedagogical Problems of Education
Abstract: 

Relevance. Systemic changes in education, driven by digital transformation, necessitate the development of a methodology for studying transformative processes within the post-non-classical scientifi c paradigm. This study aims to describe the methodological foundations for qualitative research of pedagogical reality, with a focus on the subsequent application of scenario forecasting. The research employs various methods , including theoretical and discursive analysis, ranking results from a survey of teachers (N = 800) working at universities and institutes implementing teacher training programs (Volgograd, Vologda, Moscow, Omsk, St. Petersburg, Saratov, Tobolsk, Ulyanovsk), and generalization techniques. The main results. The transformation of the education sector is viewed as a systemic renewal infl uenced by external factors. The study presents the methodological framework for analyzing transformation of education, tailored to the current stage of scientifi c development and highlighting the “new” role and responsibility of researchers. It emphasizes the importance of collaborative research experiences and situates transformative processes within various university contexts. Importantly, it argues that understanding the transformation of pedagogical education cannot occur in isolation from analyzing the transformation of school education. The study demonstrates that the phenomenological approach is eff ective for identifying both objective and subjective characteristics of pedagogical reality in the course of the analysis of the transformation of pedagogical education. Pedagogical education is conceptualized as a self-organizing social system characterized by instability and dynamism, which necessitates participation in the study of all stakeholders interested in making decisions aff ecting their fate. This approach also involves the use of humanitarian expertise and scenario forecasting. By examining transformation practices in a specifi c context, researchers can select appropriate scenarios (analog, adaptive, innovative) and develop prospective assessments. Conclusions. The research methodology for studying transformation of higher pedagogical education relies on phenomenological refl ection and primarily utilizes qualitative analysis methods. It emphasizes the research team’s responsibility for scientifi c outcomes and their integration into the scientifi c community’s activities. It should be adapted to specifi c university research conditions. Practical Significance. The methodology is relevant for fostering collaborative research initiatives and developing research programs aimed at transforming pedagogical education across various universities. 

Reference: 
  1. Лаптев В. В., Писарева С. А., Тряпицына А. П. Особенности модернизации системы и содержания педагогического образования на рубеже ХХ–XXI веков // Педагогическое образование в современной России: стратегические ориентиры развития. Ростов-н/Д ; Таганрог : Южный федеральный университет, 2020. С. 172–191. EDN: SIHMHS  
  2. Тряпицына А. П. Промежуточные результаты коллективного исследования персонификации образовательного процесса в контексте трансформации современной школы // Персонификация образовательного процесса в открытой образовательной среде современного образования : сборник докладов XIII научно-практической конференции (Санкт-Петербург, 06 июня 2023 г). СПб. : Астерион, 2023. С. 6–11. EDN: DQDGIX  
  3. Пономарев Р. Е. Цифровая трансформация образования как ключевое понятие концепции развития образовательных систем // Письма в Эмиссия. Оффлайн (The Emissia. Offline Letters) : электронный научный журнал. 2021. № 11 (ноябрь). Article 3001. URL: http://emissia.org/offline/2021/3001.htm. EDN: WJAYUF  
  4. Бочарова Ю. Ю. Методологические основания исследования педагогического образования в современных социокультурных условиях : дис. ... д-ра пед. наук. СПб., 2023. 353 с. EDN: HVXCVN  
  5. Петухов А. Ю. Моделирование социальных и политических процессов. Нижний Новгород : Национальный исследовательский Нижегородский государственный университет им. Н. И. Лобачевского, 2015. 141 с. EDN: VJRUBV  
  6. Король А. Д., Воротницкий Ю. И. Цифровая трансформация образования и вызовы XXI века // Высшее образование в России. 2022. Т. 31, № 6. С. 48–61. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2022-31-6-48-61, EDN: SXEPBK  
  7. Батракова И. С., Глубокова Е. Н., Писарева С. А., Тинкован Е. В. Трансформация подготовки педагога: экспертное мнение преподавателей вузов // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2023. № 207. С. 9–20. https://doi.org/10.33910/1992-6464-2023-207-9-20, EDN: XTTFGB  
  8. Батракова И. С., Бочарова Ю. Ю., Глубокова Е. Н., Готская И. Б., Писарева С. А., Романенко И. Б., Снегурова В. И., Тарасов С. В., Тинкован Е. В., Тряпицына А. П., Трубицина О. И. Трансформация университетского педагогического образования в современных условиях социокультурных изменений российского общества. СПб. : Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена, 2023. 216 с. EDN: GLPCMT  
  9. Огурцов А. П. Философия науки: двадцатый век: концепции и проблемы : в 3 ч. СПб. : МИР, 2011. Ч. 1. 501 с. EDN: PFELRB  
  10. Огурцов А. П., Платонов В. В. Образы образования: Западная философия образования. XX век. СПб. : Русский Христианский гуманитарный институт, 2004. 520 с. EDN: QWGTNN  
  11. Степин В. С., Аршинов В. И., Гусейнов А. А., Лекторский В. А., Пружинин Б. И., Федотова В. Г. Анализ структуры и динамики науки в социокультурном контексте. Материалы обсуждения избранных трудов В. С. Стёпина // Вопросы философии. 2017. № 12. С. 5–31. EDN: ZUCMUF  
  12. Дудина В. И. Социологический метод: от классической к постнеклассической точке зрения // Журнал социологии и социальной антропологии. 1999. Т. 2, № 3. С. 58–66. EDN: ONCFDH  
  13. Коротков А. М., Сахарчук Е. И., Сергеев Н. К. Непрерывное педагогическое образование в современных условиях: методология, теория, практика. Волгоград : Перемена, 2019. 196 с. EDN: LFNQVS  
  14. Алексеев С. Г., Алексеева Т. Ю., Антилогова Л. Н., Артамонова Н. Н., Асриев А. Ю., Вишняков И. А., Вишнякова Т. Н., Втюрина О. С., Диких Э. Р., Дроботенко Ю. Б., Кочеулова О. А., Кузьмина О. С., Лоренц В. В., Маврина И. А., Мурзина Н. П., Навойчик Е. Ю., Намсинк Е. В., Петрусевич А. А., Рассказова И. Н., Удалова Т. Ю. [и др]. Ценностно-смысловые ориентиры деятельности педагога в условиях цифрового общества. Омск : Омский государственный педагогический университет, 2022. 400 с. EDN: PJMXER  
  15. Андреева Н. Д., Аранова С. В., Лазукова Н. Н., Писарева С. А., Подходова Н. С., Примчук Н. В., Трубицина О. И., Тряпицына А. П. Педагогические стратегии обеспечения преемственности методических систем обучения в современной школе. СПб. : Астерион, 2019. 155 с. EDN: YPRLIT  
  16. Козырев В. А., Радионова Н. Ф., Тряпицына А. П., Батракова И. С., Баранова Е. В., Сморгунова В. Ю., Еремин Ю. В., Симонова И. В., Заир-Бек Е. С., Богданова Р. У., Баграмова Н. В., Власова Е. З., Акулова О. В., Барабанов В. В., Илюшин Л. С., Лазукова Н. Н., Писарева С. А., Пискунова Е. В., Тумалева Е. А., Мылова И. Б. [и др.]. Компетентностный подход в педагогическом образовании. 2-е изд., испр. и доп. СПб. : Издательство Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена, 2004. 392 с. EDN: QTMFNT  
  17. Лаптев В. В., Богословский В. И., Глубокова Е. Н., Даутова О. Б., Писарева С. А., Пискунова Е. В., Потачев С. А., Тряпицына А. П. Междисциплинарные научные исследования в инновационной системе подготовки специалистов в области гуманитарных технологий. СПб. : Академия Исследований Культуры, 2008. 173 с. EDN: RSVUXZ  
  18. Герлах И. В., Егизарьянц М. Н., Твелова И. А. Непрерывное педагогическое образование в условиях цифровой трансформации // Технолого-экономическое образование. 2021. № 16. С. 32–37. EDN: GNPYYV  
  19. Белозерова Л. А., Поляков С. Д. Трансформация когнитивной сферы детей «цифрового поколения»: опыт анализа // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2021. Т. 10, вып. 1 (37). С. 23–32. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2021-10-1-23-32, EDN: DSZQBM  
  20. Лоренц В. В., Чекалева Н. В. Трансформация школы как источник развития высшего педагогического образования // Вестник педагогических наук. 2022. № 6. С. 116–120. EDN: SNXGHM  
  21. Аксенова А. Ю., Гутник И. Ю., Егорова Ю. В., Ильина С. П., Мищурис А. В., Писарева С. А., Пискунова Е. В., Примчук Н. В., Ривкина С. В., Тинкован Е. В., Тряпицына А. П. Трансформация общего образования: персонифицированное обучение. СПб. : Издательство Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена, 2023. 176 с. EDN: PMNPRL  
  22. Уваров А. Ю. Модель цифровой школы и цифровая трансформация образования // Исследователь. 2019. № 1–2 (25–26). С. 22–37. EDN: GTOGGY  
  23. Болотов В. А., Левицкий М. Л., Реморенко И. М., Сериков В. В. Педагогическое образование в контексте вызовов и проблем XXI века: актуальность трансформации // Педагогическое образование в современной России: стратегические ориентиры развития. Ростов-н/Д ; Таганрог : Южный федеральный университет, 2020. С. 21–36. EDN: KZXQQB  
  24. Заховаева А. Г. Смысл «истории повседневности» и «философия повседневности» в контексте гуманистической парадигмы // Ценности и смыслы. 2023. № 3 (85). С. 102–111. https://doi.org/10.24412/2071-6427-2023-3-102-111, EDN: RBOLUM  
  25. Федоров О. Г. Социальные системы с обратной связью // Социальные отношения. 2012. № 1 (4). С. 24–28. EDN: ZSNQCP  
  26. Крежевских О. В. Нелинейное высшее образование: методология, закономерности и возможность внедрения в практику // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2020. № 1 (39). С. 48–56. https://doi.org/10.17238/issn1998-5320.2020.39.48, EDN: AFFYFV  
  27. Гаврилина Е. А. Эксперимент в социально-гуманитарном познании: становление и трансформация // Философия науки и техники. 2017. Т. 22, № 1. С. 30–45. EDN: ZBNHMV  
  28. Лаптев В. В., Писарева С. А., Тряпицына А. П. Фундаментальные исследования в сфере образования: ответы на вызовы современного мира // Научное мнение. 2015. № 12-2. С. 10–17. EDN: VJXWPT  
  29. Смирнов С. А. От идеи человека к университету человека институциональный проект // От идеи к практике: социогуманитарное знание в цифровой среде : сборник научных трудов II Всероссийской научной конференции (Новосибирск, 28–29 марта 2022 г.). Новосибирск : Новосибирский национальный исследовательский государственный университет, 2022. С. 154–167. EDN: HILVEK  
  30. Радионова Н. Ф., Ривкина С. В. Проблемы стандартизации высшего педагогического образования // Личность. Общество. Образование. Непрерывное образование как фактор развития личности в современном обществе : сборник статей ХХI Международной научно-практической конференции / научные редакторы О. В. Ковальчук, А. Е. Марон, В. И. Реброва. СПб. : Ленинградский областной институт развития образования, 2018. С. 15–25. EDN: XUNNIL  
  31. ФГОС 4.0 как пространство возможностей: дискуссия // Психологическая газета. 2020. 22 апреля. URL: https://psy.su/feed/8170/?ysclid=m5gl7wl lx8234680518 (дата обращения: 05.10.2024).  
  32. Данилов О. Е. Стадии цифровой трансформации образовательной организации // Наука и образование: актуальные исследования и разработки : материалы V Всероссийской научно-практической конференции : в 2 ч. / отв. ред. М. В. Кобылкин. Чита : Забайкальский государственный университет, 2022. Ч. 1. С. 138–142. EDN: PVLTDG  
  33. Уваров А. Ю. Три сценария развития образования и его цифровая трансформация // Continuum. Математика. Информатика. Образование. 2020. № 3 (19). С. 61–74. https://doi.org/10.24888/2500-1957-2020-3-61-74, EDN: HEVFJY  
  34. Батанов А. Не революция образования, а трансформация // Аккредитация в образовании. 2022. № 8 (140). С. 33–41. EDN: KGKITG  
  35. Дроботенко Ю. Б. Изменения профессиональной подготовки студентов педагогического вуза в условиях модернизации педагогического образования Российской Федерации : автореф. дис. ... д-ра пед. наук. Омск, 2016. 22 с. EDN: ZQHWDL  
  36. Матюшкина М. Д. Проспективная оценка качества постдипломного педагогического образования // Письма в Эмиссия. Оффлайн (The Emissia. Offline Letters) : электронный научный журнал. 2013. № 6 (июнь). Article 2016. URL: http://www.emissia.org/offline/2013/2016.htm (дата обращения: 05.10.2024). EDN: RPKIEZ  
  37. Бузский М. П. Современные концепции социальной синергетики // Сайт С. П. Курдюмова. URL: https://spkurdyumov.ru/globalization/sovremennyekoncepcii-socialnoj-sine... (дата обращения: 05.10.2024).
Received: 
10.11.2024
Accepted: 
15.12.2024
Published: 
31.03.2025
Short text (in English):
(downloads: 9)