Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Malyshev I. V. Peculiarities of Social and Psychological Adjustment and Stress of Personality High School Students in a Changing Society. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2016, vol. 5, iss. 2, pp. 157-163. DOI: 10.18500/2304-9790-2016-5-2-157-163

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 34)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.6

Peculiarities of Social and Psychological Adjustment and Stress of Personality High School Students in a Changing Society

Autors: 
Malyshev Ivan V., Saratov State University
Abstract: 

and psychological adjustment and stress the individual pupils of the senior classes of secondary schools in 2015, 2013 and 2011. The basic modern approaches to the understanding of social and – psychological adaptation of personality and phenomena associated with it. The application of the methodology «Social-psychological adaptation» by C. Rogers and R. Diamond, the Mini-Mult checklist (MMPI), the methods of the comparable analysis allowed to find the peculiarities of the adaptational potential of the personality of the senior pupils in the changing conditions of society. It is shown that on of the essential factors of the adaptational potential of a personality is the stress steadiness and and the characteristics of its social-psychological adaptation. The adaptational possibilities of the senior pupils investigated this time are better then before. At that the personal peculiarities that under complicated conditions low the adaptational possibilities are found. The applied aspect of the problem can be realized under the monitoring process of the adaptation of personality in the educational medium.

Reference: 

1. Каменева Г. Н. Особенности социально-психологической адаптации студентов // Вестник Российского университета дружбы народов. Сер. Психология и педагогика. 2015. № 1. С. 67–71.

2. Кудинов С. И., Кудинов С. С. Проблемы толерантности и адаптивности личности в поликультурном обществе // Вестник Российского университета дружбы народов. Сер. Психология и педагогика. 2014. № 1. С. 42–48.
3. Кудинов С. И., Хаммад С. М. Психологическая устойчивость личности как основа самореализации субъекта // Вестник Российского университета дружбы народов. Сер. Психология и педагогика. 2015. № 1. С. 26–31.
4. Реан А. А., Кудашев А. Р., Баранов А. А. Психология адаптации личности. Анализ. Теория. Практика. СПб., 2006. 479 с.
5. Журавлев А. Л., Соснин В. А., Красников М. О. Социальная психология : учеб. пособие. М., 2006. 416 с.
6. Варданян Б. Х. Механизмы регуляции эмоциональной устойчивости // Категории, принципы и методы психологии. Психические процессы. М., 1983. С. 542–543.
7. Шамионов Р. М. Формирование адаптационной готовности старшеклассников и студентов вузов // Психология обучения. 2013. № 9. С. 20–30.
8. Бочарова Е. Е. Адаптационная готовность личности к ситуациям социальных изменений // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2015. Т. 4, вып 1. С. 45–51.
9. Григорьева М. В., Локаткова О. Н. Структура психологической готовности выпускников школ к взаимодействию с образовательной средой вуза // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2014. Т. 3, вып. 2. С. 103–108.
10. Малышев И. В. Взаимосвязь социально-психологической адаптации личности и копинг-поведенческих стратегий учащихся и студентов // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Философия. Психология. Педагогика. 2012. Т. 12, вып. 3. С. 69–74.
11. Малышев И. В. Адаптационные возможности выпускников школ в условиях изменяющегося общества // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Акмеология образования. Психология развития. 2013. Т. 2, вып. 3. С. 267–273.

Published: 
25.06.2016
Short text (in English):
(downloads: 21)