Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Nosov A. G. Nosov А. G. Analysis of Component Structure of Healthy Lifestyle in Modern Pedagogical Literature. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2013, vol. 2, iss. 1, pp. 118-123. DOI: 10.18500/2304-9790-2013-2-1-118-123

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 89)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
[373+378] (082)

Nosov А. G. Analysis of Component Structure of Healthy Lifestyle in Modern Pedagogical Literature

Autors: 
Nosov Alexander G., Saratov State University
Abstract: 

This article noted the relevance of the study of healthy lifestyle concept, which is linked to its practical importance and value of health. In the work we discuss component composition of healthy lifestyle within the framework of axiological, systemic, cultural and personal activity approaches in detail. The author conducts extensive analysis of the interdisciplinary aspects of healthy lifestyle related to medicine, psychology, sociology, philosophy, and pedagogy. As a result general provisions, which allowed to determine the author’s version of the components of a healthy lifestyle were allocated and considered as a system of relations of a man with himself, nature and society, as well as active work aimed at the preservation and augmentation of health. Three components of a healthy lifestyle were singled out, namely: cognitive, value-motivation and activity components.

Reference: 

1. Киэлевяйнен Л. М. Ценностно-смысловое отношение к здоровому образу жизни в физкультурно-образовательном процессе педагогического вуза : дис. ... канд. пед. наук. Тверь, 2012. 173 с.

2. Куправа А. Д. Развитие ценностного отношения к здоровому образу жизни в воспитании учащейся молодежи : дис. ... канд. пед. наук. Краснодар, 2005. 186 с.

3. Абаскалова Н. П. Системный подход в формировании здорового образа жизни субъектов образовательного процесса «школа-вуз» : дис. ... д-ра. пед. наук. Ново- сибирск, 2001. 367 с.

4. Долинский Г. К. К понятийному аппарату валеопсихологии. Здоровье и образование // Педагогические проблемы валеологии : материалы 2-й Всерос. (с междунар. участием) науч.-практ. конф.(25–27 марта 1997). СПб., 1997. С. 54–56.

5. Морозов В. И. Спорт, общество, человек. Минск, 1996. 116 с.

6. Физическая культура студента : учеб. / под ред. В. И. Ильинича. М., 2000. 448 с.

7. Акимов В. А. Педагогические условия формирования основ здорового образа жизни детей 9–10 лет на занятиях по физической культуре : дис. … канд. пед. наук. Тула, 2003. 181 с.

8. Головченко О. П. Формирование физической активности человека : в 2 ч. : учеб. пособие. 2-е изд., испр. Ч. I. Здоровье и здоровый образ жизни. Омск, 2004. 268 с.

9. Голиков Н. А.Культура здоровья школьников: сущность проблемы, стратегия решения. URL: http://lib.sportedu. ru/press/fkvot/2002N4/p5-8.htm (дата обращения: 11.02.2013).

10. Малярчук Н. Н. Культура здоровья педагога. Тюмень, 2008. 190 с.

11. Магин В. А., Ахвердова О. А. К исследованию феномена «культура здоровья» в области профессионального физкультурного образования. URL: http://lib.sportedu.ru/press/TPFK/2002N9/p5-7.htm (дата обращения: 05.02.2013).

12. Мильман В. Э. Компоненты и уровни в функциональной структуре деятельности // Вопр. психологии. 1991. № 1. С. 71–80.

13. Мартыненко А. В., Валентик Ю. В., Полянский В. А. Формирование здорового образа жизни молодежи. М., 1988. 192 с.

14. Социальная гигиена (медицина) и организация здравоохранения : учеб. руководство / под ред. Ю. П. Ли- сицина. Казань, 1998. 698 с.

15. Маклаков А. Г. Общая психология : учеб. для вузов. СПб., 2008. 583 с.

16. Александрова Е. А. Педагогическое сопровождение развития индивидуальности у старшеклассников. М., 2009. 336 с.

Published: 
12.03.2013
Short text (in English):
(downloads: 43)