For citation:
Азбель А. А., Pekoun M. E. Marathon “Twelve Collegia”: Developing agency and university values. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 4, pp. 386-400. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-4-386-400, EDN: TBAFTY
Marathon “Twelve Collegia”: Developing agency and university values
The relevance of the study stems from the tension between society’s demand for specialists in secondary vocational education and the narrowing higher educational prospects for gifted middle school students (grades 5–8). Its objective is to describe a model engaging younger adolescents in the university context through an educational project for school teams, aimed at developing agency-based positions aligned with classical university values. Hypothesis: tasks of the Twelve Collegia marathon promote agency by projecting school changes and by creating a proto-university community, supporting conscious perception of the university as a path for the realization of a personally signifi cant trajectory. Participants: 50 teams (N = 350), consisting of students in grades 5-8, their parents, university students and teachers, mentors; N schools = 30 from diff erent regions (St. Petersburg, Leningrad Region, Republic of Karelia, Kaliningrad Region, Lipetsk Region, Krasnodar Krai and Transnistria). Methods (tools): case study, and quantitative and qualitative data analysis. Results confi rmed the marathon's potential to popularize university education and develop community and interaction skills. The hypothesis was partially supported: tasks enhanced group agency (self-determination, reflection, formation of educational identity) more than transformative agency. Conclusions: assignments serve as foundations of agency by cultivating subjective positions. The model is effective for fostering proto-university identity, evidenced by a shift from passive perception to intentional university choice. Practical significance: the developed model offers a replicable technology to advance agency practices and counter educational passivity among classical university applicants.
- Власова О. А. «Дискурс университета в работах К. Ясперса и его историко-биографический контекст» // Философия образования. 2015. № 6. С. 29–40. https://doi.org/10.15372/PHE20150603, EDN VKWRMR
- Антоновский А. Ю. Социальная философия науки: Немецкая версия. Фридрих Шлейермахер о реформе немецкого университета и роли философского факультета // Эпистемология и философия науки. 2018. Т. 55, № 1. С. 204–214. https://doi.org/10.5840/eps201855117, EDN: YUCEIS
- Аксенов Г. П. В. И. Вернадский: университет vs специальные школы // Ноосферные исследования. 2020. № 1. С. 8–18. https://doi.org/10.46724/NOOS.2020.1.08-18, EDN: NUIOXA
- Панькова Н. М. Миссия университета в современных концепциях высшего университетского образования // Известия Томского политехнического университета. 2008. Т. 312, № 6. С. 185–189. EDN: JUULGN
- Сабиров А. Г. Реальное и иллюзорное в проктопии Э. Тоффлера о будущем образования // Тенденции развития науки и образования. 2020. № 62, ч. 11. С. 79–82. https://doi.org/10.18411/lj-06-2020-246, EDN: IJIERY
- Пригожин И. Р. Конец определенности. Время, хаос и новые законы природы. Ижевск : НИЦ «Регулярная и хаотическая динамика». 2000. 208 c.
- Асмолов А. Г., Шехтер Е. Д., Черноризов А. М. Преадаптация к неопределенности как стратегия навигации развивающихся систем: маршруты эволюции // Вопросы психологии. 2017. № 4. С. 3–26. EDN: YMQFAE
- Малошонок Н. Г. Студенческая вовлеченность как инструмент оценки качества образования в российских университетах // Университетское управление: практика и анализ. 2023. Т. 27, № 2. С. 45–58. https://doi.org/10.15826/umpa.2023.02.012, EDN: ICKUEJ
- Фатенков А. Н., Ситникова И. В. Профессионально-образовательные ориентации студентов как индикатор субъектности в сфере высшего образования (на примере вузов Нижнего Новгорода) // Вестник Института социологии. 2024. Т. 15, № 2. C. 132–150. https://doi.org/10.19181/vis.2024.15.2.9, EDN: GDNIPL
- Шмелева Е. Д., Фрумин И. Д. Факторы отсева студентов инженерно-технического профиля в российских вузах // Вопросы образования. 2020. № 3. С. 110–136. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2020-3-110-136, EDN: PLGUIG
- Мироненко И. А., Сорокин П. С. Проблема проактивности личности во взаимодействии со средой в современном международном дискурсе // Психологический журнал. 2022. Т. 43, № 4. С. 79–89. https://doi.org/10.31857/S020595920021483-7, EDN: OVDDVF
- Кузьминов Я. И., Фрумин И. Д., Абанкина И. В., Алашкевич М. Ю., Болотов В. А., Добрякова М. С., Дудырев Ф. Ф., Зиньковский К. В., КорешниковаЮ. Н., Коршунов И. А., Косарецкий С. Г., Мерцалова Т. А., Овакимян А. Г., Одоевская Е. В., Платонова Д. П., Семенов А. Л., Семенов Д. С., Сергоманов П. А., Сорокин П.С., Уваров А. Ю. и др. Как сделать образование двигателем социально-экономического развития? М. : Издательский дом Высшей школы экономики, 2019. 288 с. https://doi.org/10.17323/978-5-7598-2444-2, EDN: YWBAJX
- Browning P. A new approach to pupil agency: A collaborative evaluation study // Special Educational Needs: The Current Landscape, Challenges and Opportunities. 2024. Vol. 39, iss. 4. P. 173–182. https://doi.org/10.1111/1467-9604.12507
- Поливанова К. Н., Бочавер А. А. Детство: парадоксы самостоятельности // Вопросы образования. 2024. № 1. С. 214–235. https://doi.org/10.17323/vo-2024-17304, EDN: DOGSHW
- Чернобай Е. В., Холманская М. В. Возможности воздействия на самостоятельность учащихся через организацию обратной связи // Педагогика и психология образования. 2023. № 2. С. 23–43. https://doi.org/10.31862/2500-297X-2023-2-23-43, EDN: JANSIP
- Карастелев В. Е., Данилова В. Л. Рефлексивная коммуникация как условие проявления и развития образовательной агентности студентов магистратуры // Вектор науки Тольяттинского гос. ун-та. Серия: Педагогика, психология. 2022. № 4 (51). С. 17–24. https://doi.org/10.18323/2221-5662-2022-4-17-24, EDN: OOTJUV
- Гошин М. Е., Сорокин П. С. Проявления и факторы проактивного поведения у детей, занимающихся в кружковом движении НТИ России» // Вопросы образования. 2024. № 1. С. 73– 99. https://doi.org/10.17323/vo-2024-19791, EDN: LWYNNC
- Vossen T. E., Henze I., Rippe R. C. A., Van Driel J. H., De Vries M. J. Attitudes of secondary school students towards doing research and design activities // International Journal of Science Education. 2018. Vol. 40. July. P. 1–24. https://doi.org/10.1080/09500693.2018.1494395
- Евсеева А. М., Поздеева С. И. Образовательная коммуникация, вовлеченность и агентность как педагогические феномены // Научно-педагогическое обозрение. 2024. Вып. 1 (53). С. 79–89. https://doi.org/10.23951/2307-6127-2024-1-79-89, EDN: AGBIWI
- Сорокин П. С., Редько Т. Д. Современные исследования агентности в сфере образования: систематизация ключевых понятий и разработок // Вопросы образования. 2024. № 1. С. 236–264. https://doi.org/10.17323/vo-2024-18131. EDN: VUHDOK
- D’Italia M., Okulicz-Kozaryn A. Constructing General Human Agency Indicators (GHAIs) and a General Personal Agency Scale (GPAS) // Social Indicators Research. 2024. Vol. 176. November. P. 337–411. https://doi.org/10.1007/s11205-024-03458-w
- Обухов А. С., Керша Ю. Д., Самодерженков А. Н. Шкала агентности: разработка, апробация, психометрический анализ качества и оценка валидности // Мир психологии. 2024. № 4 (119). С. 59–77. https://doi.org/10.51944/20738528_2024_4_59, EDN: XSNMHI
- Леонтьев Д. А. От феномена самостоятельности к механизмам самодетерминации // Вопросы образования. 2024. №. 1. С. 142–161. https://doi.org/10.17323/vo-2024-17626, EDN: PFHLDU
- Сорокин П. С., Поливанова К. Н., Бочавер А. А. Развитие самостоятельности и способности к созидательному действию через образование: теоретические подходы, полидисциплинарные дискуссии и практические решения. Вступительное слово редактора спецвыпуска // Вопросы образования. 2024. № 1. С. 8–10. https://vo.hse.ru/article/view/21496, EDN: DCVLCG
- Azbel A. A. Ilyushin L. S., Samoylova E. S. Values and meanings that the interior of a school conveys to a student // Education & Pedagogy Journal. 2022. № 2 (4). P. 42–52. https://doi.org/10.23951/2782-2575-2022-2-42-52
- Борисова Л. Г. Педагогика общей заботы (К 80-летию со дня рождения отечественного педагога-гуманиста И. П. Иванова) // Сибирский педагогический журнал. 2004. № 1. С. 228–238. EDN: PLTLML
- Ясвин В. А. Школьная среда как предмет измерения: экспертиза, проектирование, управление. М. : Народное образование, 2019. 448 с. EDN: BHGICT