Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Tolochek V. A. Manifest and latent social groups: Phenomenon, evolution, determinants. Part 1. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2022, vol. 11, iss. 3, pp. 220-231. DOI: 10.18500/2304-9790-2022-11-3-220-231

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 121)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.9:316.6

Manifest and latent social groups: Phenomenon, evolution, determinants. Part 1

Autors: 
Tolochek Vladimir A., Institute of Psychology RAS
Abstract: 

Objective: to study the features of the social micro- and meso-environment as potential conditions for the formation, functioning and evolution of latent social groups. Hypotheses: 1. Various conditions of the social environment are not regarded as equivalent by people (persons of diff erent genders, ages, working in diff erent fi elds of activity, having diff erent social experience, etc.). 2. The conditions of the social environment have diff erent subjective signifi cance for people and collectively represent relatively autonomous and closed social spaces. Methods: historical and theoretical analysis, empirical research (questionnaire), multidimensional methods of parametric statistics. According to the author’s methodology (questionnaire “Dynamics of professional life style” - DPLS), respondents assessed the role of social environment conditions as “factors of professionalism”, the dynamics of their professionalism from 20 to 65 years (retrospectively to the current age and prospectively – predicting the dynamics of subsequent evolution); their socio-demographic and offi cial characteristics were also recorded. 482 employees, men and women aged 30-50 were interviewed (132 civil servants, 129 engineers and heads of departments of industrial enterprises, 221 managers). The results of the empirical study confi rm the working hypotheses. Groups of conditions of diff erent social spaces, conventionally called “Relatives”, “Interpersonal relationships”, “Family environment”, “Work environment”, “Meso-environment”, act as dominant or subdominant spheres of human activity, predetermining many diff erences between them. In the process of socialization, people form peculiar stable and universal mechanisms of activating and translating social experience; the lack of such experience often contributes to a person’s being less open and receptive to other conditions of the social micro- and meso-environment, to their being less socially successful. Briefl y, the description and study of latent social groups is relevant since it helps to identify “subtle” mechanisms of self-organization of people into social communities. 

Reference: 
  1. Арендачук И. В. Деятельностные характеристики социальной активности молодежи разных возрастных групп // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2020. Т. 9, вып. 2 (34). С. 148–161. https:// doi.org/10.18500/2304-9790-2020-9-2-148-161.
  2. Бочарова Е. Е. Соотношение перфекционизма и форм социальной активности российской молодежи: на примере Саратовского региона // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2020. Т. 17, №. 4. С. 719–737. http://dx.doi.org/10.22363/2313-1683-2020-17-4-719-737
  3. Калугин А. Ю. Формально-динамические основания ценностно-смысловой сферы личности. Пермь : ПГГПУ, 2019. 160 с.
  4. Прокофьева Т. А., Колесникова Е. И. Восприятие в системе межличностных отношений студентов // Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия «Психология». 2008. № 1. С. 43‒49.
  5. Колесникова Е. И. Проявления коллективного субъекта учебной деятельности в студенческой группе // Вестник Самарской гуманитарной академии. Серия «Психология». 2011. № 1 (9). С. 113–121.
  6. Нестик Т. А. Отношение к времени в малых группах и организациях. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2011. 296 с.
  7. Почебут Л. Г. Кросс-культурная и этническая психология. СПб. : Питер, 2012. 336 с.
  8. Толочек В. А. «Психологические ниши»: топос и хронос в детерминации профессиональной специализации субъекта // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2019. № 1. С. 195–213. http:// dx.doi.org/10.11621/vsp.2019.01.195
  9. Толочек В. А. Психология труда. 3-е изд., доп. СПб. : Питер, 2020. 480 с.
  10. Шамионов Р. М., Бочарова Е. Е., Невский Е. В. Роль ценностей в приверженности молодежи различным видам социальной активности // Социальная психология и общество. 2022. Т. 13, вып. 1. C. 124‒141. https://doi.org/10.17759/sps.2022130108
  11. Обозов Н. Н. Межличностные отношения. Л. : Изд-во ЛГУ, 1979. 149 с.
  12. Парыгин Б. Д. Социальная психология. СПб. : СПбГУП, 2003. 616 с.
  13. Толочек В. А. Технологии профессионального отбора. 2-е изд., испр. и доп. М. : Юрайт, 2021. 253 с.
  14.  Толочек В. А., Денисова В. Г., Журавлева Н. И. Динамика и условия становления субъекта в социономических профессиях // Психологический журнал. 2011. Т. 32, № 6. С. 41–48.
  15. Толочек В. А., Денисова В. Г. Динамика профессионального становления в представлениях субъектов: самооценки как самодостаточные эмпирические данные // Психологический журнал. 2013. Т. 34, № 6. С. 45–58. 
  16. Демин А. Н. Психология прекарной занятости: становление предметной области, основные проблемы и подходы к их изучению // Организационная психология. 2021. Т. 11, № 2. С. 98–123.
  17. Benach J., Vives A., Amable M., Vanroelen C., Tarafa G., Muntaner C. Precarious employment: understanding an emerging social determinant of health // Annual Review of Public Health. 2014. Vol. 35. P. 229–253. https://doi.org/10.1146/annurev-publhealth-032013-182500
  18. Lewchuk W. Precarious jobs: where are they, and how do they affect well-being? // Economic and Labour Relations Review. 2017. Vol. 28, iss. 3. P. 402–419.
  19. Наследов А. Д. SPSS: Компьютерный анализ данных в психологии и социальных науках. СПб. : Питер, 2007. 416 с.
  20. Grunig J. E., Hunt N. Managing Pablic Relations. New York : Halt, Rinehart and Winston, 1984. 584 p.
  21. Мертон Р. Социальная теория и социальная структура / пер. с англ. Е. Егоровой. М. : ACT ; Хранитель, 2006. 873 с.
  22. Веблен Т. Теория праздного класса. М. : Прогресс, 1984. 194 с. 
Received: 
23.05.2022
Accepted: 
13.06.2022
Published: 
30.09.2022