For citation:
Vyushkina E. G., Shcherbakova O. V. Individual educational trajectory: Grounds for electives choice. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2022, vol. 11, iss. 2, pp. 112-119. DOI: 10.18500/2304-9790-2022-11-2-112-119
Individual educational trajectory: Grounds for electives choice
The fact that individual educational trajectory (IET) is one of key factors of modern Russian education development determines relevancy of studying issues of IET implementation into higher educational institutions teaching process. This research aims at rating students’ awareness of IET advantages and fi nding out factors infl uencing students’ choices. A survey covered fi rst-year students of Saratov State Law Academy (N = 1325, aged 16–18, male – 38,2%, female – 61,8%), pursuing Bachelor and Specialist Degrees. Authorial questionnaire is aimed at rating students’ awareness of IET advantages and fi nding out factors infl uencing students’ choices. The survey results analysis showed that a students’ IET awareness level is rather high but there is a need in additional measures for clarifying IET advantages and opportunities. Firstly, it is essential to broaden a list of IET information resources: a higher educational institution offi cial website, deans’ offi ces, curators, tutors, teachers, written sources. Secondly, it is necessary to structure an electives choice procedure. Thirdly, there is a need in working out a plan of events to be held during the fi rst term of the fi rst year of study to shape fi rst-year students’ skills of an informed choice. Constant monitoring of studying within IET (students’ and teachers’ surveys, observations, interviews) will provide material for further research in several directions: 1) an analysis of cumulated material for providing teaching results of high quality; 2) a deeper research of factors infl uencing elective choices; 3) studying of digital technologies opportunities for shaping IET.
1. Доклад Правительства Российской Федерации Федеральному Собранию Российской Федерации о реализации государственной политики в сфере образования. 2021. URL: http://static.government.ru/media/files/ GYRyAxoqmjgpAxer8PRuu2zMB9NBFAa9.pdf (дата обращения: 10.02.2022).
2. Козырева О. А. Проектирование индивидуального образовательного маршрута студентов вуза // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2021. № 7 (160). С. 10‒16.
3. Шаталова А. О. Подход к проектированию индивидуальной траектории обучения студента в высшей школе // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2021. Т. 15, № 1. С. 103‒108. https://doi. org/10.17238/issn1998-5320.2021.15.1.12
4. Анцупова С. Г., Парникова Г. М. Индивидуальная образовательная траектория ‒ будущее образовательного процесса в вузе // Перспективы науки. 2021. № 5 (140). С. 177‒179.
5. Косарева С. А. Педагогическое сопровождение повышения уровня самоорганизации студентов в учебном проекте посредством разработки и реализации индивидуальной образовательной траектории // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2021. Т. 21, вып. 2. С. 207–211. https://doi.org/10.18500/1819-7671- 2021-21-2-207-211
6. Сазонов Б. А. Организация образовательного процесса: возможности индивидуализации обучения // Высшее образование в России. 2020. Т. 29, № 6. С. 35‒50. https:// doi.org/10.31992/0869-3617-2019-29-6-35-50
7. Дробязкин Р. С., Медведев Д. В. Индивидуальная образовательная траектория, польза и вред // Modern Science. 2021. № 2-2. С. 237‒242.
8. Воробьева М. С., Перевалова М. Н. Диагностика предпочтений студентов при проектировании индивидуальных образовательных траекторий // Информатизация образования и методика электронного обучения: цифровые технологии в образовании : материалы V Междунар. науч. конф. (Красноярск, 21‒24 сентября 2021 г.): в 2 ч. Ч. 2 / под общ. ред. М. В. Носкова. Красноярск : Сибирский федеральный университет, 2021. С. 60‒63.
9. Лопатина Н. В. Элективные дисциплины: что предложить студенту? // Культура и образование. 2018. № 3 (30). С. 45‒51.
10. Сулейманова О. А., Водяницкая А. А. Элективный курс как инновационная образовательная среда // Вестник МГПУ. Серия «Филология. Теория языка. Языковое образование». 2019. № 2 (34). С. 77‒83. https://doi. org/10.25688/2076-913X.2019.34.2.08
11. Евсеева А. М. Реализация индивидуальной образовательной траектории для развития аудитивных умений студентов неязыкового вуза в условиях смешанного обучения // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12, № 2. С. 250‒254. https://doi. org/10.30853/fi lnauki.2019.2.54
12. Игнатов С. Б. Индивидуальные образовательные траектории в вузе: проблема моделирования содержательной основы // Перспективы науки. 2021. № 2 (137). С. 118‒123.
13. НикифороваЮ. О.,КоролеваВ. А.Индивидуальная образовательная траектория как обязательный элемент деятельности вуза // Вопросыпедагогики. 2020. № 8-2. С. 85‒88.
14. Глотова М. И. Анализ опыта цифровой трансформации отечественного высшего образования // Современные проблемы науки и образования. 2021. № 1. С. 23. https://doi.org/10.17513/spno.30503
15. Положение об обучении по индивидуальной образовательной траектории в федеральном государственном бюджетном образовательном учреждении высшего образования «Саратовская государственная юридическая академия». URL: http://www. xn--80af5bzc.xn--p1ai/documents/polojenia/2021/polojenie_ob_IOT.pdf (дата обращения: 10.02.2022).
16. Кабанова Л. А., Шкунова А. А. Проектирование индивидуальных образовательных траекторий в вузе // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 59-3. С. 339‒343.
17. Трофимова Е. А., Черчик И. В. Системно-деятельностный подход при формировании индивидуальной образовательной траектории // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2021. № 2 (42). С. 147‒153.
18. Sinha A., Panchamia J., Sachan A., Guru S. Choice of electives among management students in India: A conjoint analysis // The International Journal of Management Education. 2021. Vol. 19, iss. 3. Article 100557. https:// doi.org/10.1016/j.ijme.2021.100557
19. Игнатов С. Б. Использование технологии форсайт в подготовке студентов вуза к обучению в формате «Индивидуальная образовательная траектория» // Перспективы науки. 2021. № 4 (139). С. 142‒146.
20. Тимошкина М. В., Айварова Н. Г. Индивидуальный образовательный маршрут по формированию гибких навыков в условиях высшего образования // Бизнес. Образование. Право. 2021. № 3 (56). С. 467‒471. https://doi.org/10.25683/VOLBI.2021.56.378
21. Ting D. H., Lee C. K. C. Understanding students’ choice of electives and its implications // Studies in Higher Education. 2012. Vol. 37, iss. 3. P. 309‒325. https://doi. org/10.1080/03075079.2010.512383
22. Clayson D. E. Student perception of instructors: The effect of age, gender and political leaning // Assessment & Evaluation in Higher Education. 2020. Vol. 45, iss. 4. P. 607‒616. https://doi.org/10.1080/02602938.2 019.1679715
23. Рожкова К. В., Рощин С. Ю. Влияние некогнитивных характеристик на выбор траекторий в высшем образовании: взгляд экономистов // Вопросы образования. 2021. № 3. С. 138–167. https://doi. org/10.17323/1814-9545-2021-3-138-167
24. Куприянов Р. Б., Агранат Д. Л., Сулейманов Р. С. Использование технологий искусственного интеллекта для выстраивания индивидуальных образовательных траекторий обучающихся // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Информатизация образования. 2021. Т. 18, № 1. С. 27–35. https://doi.org/10.22363/2312-8631-2021-18- 1-27-35
25. Дробязкин Р. С. Определение параметров для создания программного обеспечения, для составления индивидуальной образовательной траектории // Modern Science. 2021. № 4-3. С. 505‒511.