Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Khutorian T. V. Hutoryanskaya T. V. Analysis of Psychological Pedagogical Aspects of Professional Training of Future Teachers. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2013, vol. 2, iss. 1, pp. 95-98. DOI: 10.18500/2304-9790-2013-2-1-95-98

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 21)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.942

Hutoryanskaya T. V. Analysis of Psychological Pedagogical Aspects of Professional Training of Future Teachers

Autors: 
Khutorian Tatyana V., Saratov State University
Abstract: 

The article presents results of the analysis of psychological and pedagogical aspects of professional training of future teachers. The author marks that professional training of future teachers is primarily connected with the formation of the system of psychological and pedagogical knowledge and skills, which are necessary for carrying out pedagogical activity. He singles out internal and external conditions for professional training: interconnection of theoretical and practical thinking in the activity, collective and cooperative performance of the activity, formation of the professional orientation of a personality, creative activity and cooperation. The author comes to the conclusion that in the science of pedagogics there are different approaches to the definition of the students’ professional training, but its definition as social and personal significant purposeful pedagogical process is general and uniting. The applied aspect of the problem under study can be realized in the pedagogical practice of the professional training of future teachers.

Reference: 

1. Анцыферова Л. И. Принцип связи сознания и деятельности и методология психологии // Методологические и теоретические проблемы психологии. М., 1969. С. 57–61.

2. Леонтьев А. Н. Анализ деятельности // Вестн. Московского ун-та. Сер. 14. Психология. 1983. № 2. С. 9–15.

3. Никифоров А. Л. Деятельность, поведение, творчество // Деятельность : теории, методология, проблемы. М., 1990. С. 52–70.

4. Ломов Б. Ю. Познание и общение. М., 1988. 208 с.

5. Зимняя И. А. Педагогическая психология : учеб. для вузов. М., 2004. 384 с.

6. Коротаева Е. В. Педагогика взаимодействий в современном образовательном процессе : дис. … д-ра пед. наук. Екатеринбург, 2000. 346 с.

7. Абдуллина О. А. Общепедагогическая подготовка учителя в системе высшего педагогического образования. М., 1990. 141 с.

8. Сластенин В. А., Тамарина Н. В. Психологические проблемы подготовки учителя к коллективной педагогической деятельности // Вопр. психологии. 1986. № 3. С. 63–70.

9. Греков А. А., Бондаревская Е. В. Совершенствование профессионально-педагогической подготовки студентов // Педагогика. 1998. № 8. С. 83–87.

10. Ковалев Н. Е., Райский Б. Ф., Сорокин Н. А. Введение в педагогику : учеб. пособие для пединститутов. М., 1987. 386 с.

Published: 
12.03.2013
Short text (in English):
(downloads: 17)