For citation:
Sayapina N. N., Sayapin B. N. Forming of the Pedagogical Mastership of Future Teachers in their Didactic Interaction. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2009, vol. 2, iss. 3, pp. 82-87. DOI: 10.18500/2304-9790-2009-2-3-4-82-87
This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 14)
Language:
Russian
Article type:
Article
UDC:
378.147.013.2
Forming of the Pedagogical Mastership of Future Teachers in their Didactic Interaction
Autors:
Sayapina Nataliya N., Saratov State University
Sayapin Basil N., Saratov State University
Abstract:
This article reflects the definition of conception of the pedagogical mastership and its elements. Forming of the pedagogical mastership of future teachers in conditions of professional training is based on the chosen model of didactic interaction and represents forming of each of the pointed elements – personal and energetic.
Key words:
Reference:
- Федеральный государственный образовательный стандарт общего образования (макет) / Под ред. А.И. Адамского. М., 2008.
- См.: Федеральный государственный образовательный стандарт общего образования (макет). М., 2007.
- См.: Маралов В.Г., Бучилова И.А., Клепцова Е.Ю. и др. Психологические особенности ориентации педагогов на личностную модель взаимодействия с детьми / Под ред. В.Г. Маралова. М., 2005.
- См.: Корнетов Г.В. Парадигма базовых моделей образовательных процессов // Педагогика. 1999. № 3. С. 43–49.
- Капто А.С. Профессиональная этика: В 3 ч. М., 1997. Ч. 1. С. 4.
- Педагогическая энциклопедия: В 3 т. М., 1965. Т. 2. С. 549.
- Ожегов С.И. Толковый словарь русского языка. М., 2001. С. 345.
- Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка: В 4 т. М., 1978. Т. 2. С. 231.
- Макаренко А.С. Педагогическая поэма // Макаренко А.С. Педагогические соч.: В 8 т. М., 1984. Т. 3. С. 43–44.
- Основы педагогического мастерства: Учеб. пособие для педвузов / Под ред. И.А. Зязюна. Киев, 1987. С. 10.
- Сластенин В.А., Исаев И.Ф., Шиянов Е.Н. и др. Педагогика: Учеб. пособие для студентов педагогических учебных заведений. М., 2002. С. 411.
- Основы педагогического мастерства... С. 16.
- Указ. соч. С. 27.
- См.: Лихачев Б.Т. Педагогика: Курс лекций. М., 1998.
- См.: Рогов Е.И. Личность учителя: теория и практика. Ростов н/Д., 1996.
- См.: Кузьмина Н.В. Педагогическое мастерство учителя как фактор развития способностей учащихся // Вопр. психол. 1984. № 1. С. 10–16.
- Андриади И.П. Основы педагогического мастерства. М., 1999. С. 4.
- Кухарев Н.В. Диагностика педагогического мастерства и педагогического творчества (Опыт, критерии измерения, прогнозирование): В 3 ч. Минск, 1996. С. 47.
- См.: Сластенин В.А., Исаев И.Ф., Шиянов Е.Н. и др. Указ. соч.
- См.: Абдуллина О.А. Общепедагогическая подготовка учителя в системе высшего профессионального образования. М., 1990. С. 1; Мудрик А.В. Учитель: мастерство и вдохновение. М., 1986. С. 40.
- Щербаков А.И. Психологические основы формирования личности учителя. Л., 1987. С. 91.
Published:
30.10.2009
Short text (in English):
(downloads: 13)