For citation:
Benin V. L. Culture and Higher Education. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2008, vol. 1, iss. 3, pp. 54-62.
Culture and Higher Education
The man lives in two worlds simultaneously in the world of material existence and in the world of spiritual eternalty (in the world of culture). The world of culture results from work and transformation of its forms and methods (pedagogical process), technological equipment of work. The culture represents mastered and enbodied into different subjects experience of ability to live. The social institute of higher education represents the mechanism of purposeful transfer of such experience located in a surtain professional sphere. This fixed unity of knowledge and skills develops in determined models of actions at any situation. The education as a system is nothing but a social institute of purposeful transfer of such experience. In the theory of modern pedagogics it is defined through a concept of “culture conformity of education”. If the education does not follow the principle “culture conformity” it certainly results in a crisis because is not capable to carry out the function of transfering of social experience.
- Долженко О.В. Идея университета и философия образования (материалы к выступлению на конгрессе «Университеты на пороге третьего тысячелетия: проблемы единства и многообразия»). М.,1994. С. 3–12.
- Ладыжец Н.С. Философия и практика университетского образования. Ижевск,1995.
- Фролов И.Т. Перспективы человека. М.,1983.
- Педагогический энциклопедический словарь. М.,2002.
- Зборовский Г.Е. Социология образования: В 2 ч. Екатеринбург,1994. Ч. 2.
- Шапко В.Т. Феномен актуальной культуры // Социс. 1997. № 10. С. 98–106.
- Ахиезер А.С. Архаизация в российском обществе как методологическая проблема // Общественные науки и современность. 2001. № 2. С. 85–92.
- Батищев Г.С. Социальные связи человека в культуре // Культура, человек и картина мира. М.,1987. С. 90–126.
- Видт И.Е. Культурологические основы образования. Тюмень, 2002.
- Никандров Н.Д. Ценности как основа целей воспитания // Педагогика. 1998. № 3. С. 3–12.