Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Filippov A. N. Continuity of traditions of students’ personal development in theological educational. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2023, vol. 12, iss. 1, pp. 77-83. DOI: 10.18500/2304-9790-2023-12-1-77-83, EDN: KEBNZS

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 131)
Полный текст в формате PDF(En):
(downloads: 35)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
37.01
EDN: 
KEBNZS

Continuity of traditions of students’ personal development in theological educational

Autors: 
Filippov Alexander N., Penza Theological Seminary
Abstract: 

The relevance of the research is determined by the demand for the traditions of Orthodox pedagogy. Even during the period of the offi cial prohibition of religion and of the church in the Soviet state, Orthodox pedagogy preserved moral and spiritual values, and also infl uenced the approaches to upbringing in secondary schools. The purpose of the research is to identify the continuity of traditions of students’ personal development in theological educational institutions. Comparing the studies of educational traditions in the early Christian school, the author highlights the characteristic features of students’ personal development: education in mixed-age groups, individualized teaching, hermeneutical approach to teaching, inseparability from everyday life, connection with the family, students’ personal development as the key feature of education. The study presents some examples to illustrate each of the marked characteristics. It also dwells on the self-sacrifi cing activity of S. A. Rachinsky, who opened a number of schools that worked in accordance with the traditions of Orthodox pedagogy. The study hypothesizes that since the time of the fi rst Christian schools to the present days, universality and immutability of the main goal of the Orthodox education has been one of the main factors providing continuity of the traditions of students’ personal development in Christian educational. This goal is connected with teaching students how to achieve the degree personal perfection available to them. The study shows that the continuity of traditions of students’ personal development in theological education is also ensured by the canonical doctrine of the three-part nature of man: body, soul and spirit. The research proves that it is possible to achieve the goal of Orthodox pedagogy by means of purposeful improvement of all the components of a human. Development of the body is connected with the care of physical and mental health and is based on the rules of a godly life. Development of a person’s soul involves taking care of one’s personal and emotional sphere and includes such concepts as love, beauty, work, and a sense of beauty. The development of the spirit is connected with the constant training of one’s will and character. The article concludes that pedagogical experience of theological educational institutions is relevant in modern conditions, since it is based on the spiritual traditions of the Russian people that are historically connected with Orthodoxy.

Reference: 
  1. Остапенко А. А. Начала со-образной педагогики покаяния // Десятые Пюхтицкие чтения: Духовное наследие – его роль в становлении личности современника: материалы междунар. науч.-практ. конф. (11‒12 декабря 2021 г.) / гл. ред. мон. Сергия (Комиссарова). Куремяэ : ЛГУ им. А. С. Пушкина, 2021. С. 39‒45.
  2. Миропольский С. И. Очерк истории церковно-приходской школы от ее возникновения на Руси до настоящего времени. М. : Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет, 2006. 408 с.
  3. From the Second Vatican Council (1965) to the Pan Orthodox Council (2016). URL: https://classicalchristianity.com/2016/06/01/from-the-second-vaticancoun... (дата обращения: 07.07.2022).
  4. On an Orthodox Education. URL: https://classicalchristianity.com/2012/08/29/on-an-orthodox-education/ (дата обращения: 07.07.2022). 
  5. Модзалевский Л. Н. Очерк истории воспитания и обучения с древнейших до наших времен. М. : Алетейя, 2000. 429 с.
  6. Маслов Н. В. Основы русской педагогики. М. : Самшит-Издат, 2007. 542 с.
  7. Рыхлова Д. В. Из истории создания и развития церковно-приходских школ // Высшее образование сегодня. 2018. № 9. С. 44‒48. https://doi.org/10.25586/RNU.HET.18.09.P.44
  8. Мефодий (Зинковский), иеромонах, Кирилл (Зинковский), иеромонах. Монастырские школы: история и современность // Человек. 2019. Т. 30, № 1. С. 125‒153. https://doi.org/10.31857/S023620070003024-3
  9. Сурова Л. В. Древнехристианские школы и их значение для развития современной православной педагогики // Сурова Л. В. Методика православной педагогики. Ч. 1. Педагогика. Школа. Человек. Клин : Фонд «Христианская жизнь», 2002. 63 с.
  10. Шестун Е., протоиерей. Православная педагогика. М. : Про-Пресс, 2001. 576 с.
  11. Милевский О. А. С. А. Рачинский – педагог и общественный деятель // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2010. № 3 (10). С. 115‒122.
  12. Коншин Н. Н. Религиозно-нравственные основы педагогической деятельности С. А. Рачинского // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2009. № 6. С. 158‒161.
  13. Сергей Александрович Рачинский // Жизнеописания отечественных подвижников благочестия XVIII и XIX веков. URL: https://azbyka.ru/otechnik/Zhitija_svjatykh/zhizneopisanija-otechestvenn... (дата обращения: 07.07.2022).
  14. Парошина Р. А. «Воспитание человека ‒ это прежде всего воспитание сердца...» // Мир науки, культуры, образования. 2007. № 3 (6). С. 78‒81.
  15. Дергалев С. М. Введение в православную аскетику. СПб. : Контраст, 2017. 320 с.
  16. Кирилл (Зинковский), иеромонах. Волевые качества личности согласно Святителю Феофану Затворнику // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2017. Т. 18, вып. 2. С. 54‒68.
  17. Склярова Т. В. Развитие субъектной позиции учащихся в процессе изучения религиозных ценностей // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 4: Педагогика. Психология. 2015. № 4 (39). С. 22‒28. DOI: 10.15382/sturIV201539.22-28
  18. Кислинская Г. Е. Преемственность воспитательной системы современных семинарий и раннехристианских школ // Дискуссия. 2013. № 3 (33). С. 106‒110.
  19. Кузнецов В. В. Формирование духовно-нравственной культуры студентов // Современные наукоемкие технологии. 2021. № 6-1. С. 160‒164. https://doi.org/10.17513/snt.38715
  20. Безрогов В. Г. Становление образовательных традиций христианской школы в I‒V веках: дис. … д-ра пед. наук. М., 2004. 345 с. 
  21. Устав религиозной организации – духовной образовательной организации высшего образования «Пензенская духовная семинария Пензенской Епархии Русской Православной Церкви». URL: https:// seminariapenza.ru/sveden/files/Ustav_Ustav_novyy. pdf (дата обращения: 09.07.2022).
  22. Правила поведения учащихся Пензенской духовной семинарии. URL: https://seminariapenza.ru/sveden/files/Pravila_povedeniya_uchaschihsya.pdf (дата обращения: 09.07.2022).
  23. Слободчиков В. И. Способы бытия человека: личностное, внеличностное и окололичностное // Восьмые Пюхтицкие чтения: Православие и духовно-нравственное становление личности современника: материалы междунар. науч.-практ. конф. (11‒12 декабря 2019 г.) / гл. ред. мон. Сергия (Комиссарова). Куремяэ : ЛГУ им. А. С. Пушкина, 2021. С. 13‒22. 
Received: 
09.09.2022
Accepted: 
15.12.2022
Published: 
31.03.2023
Short text (in English):
(downloads: 31)