For citation:
Miniurova S. A. An approach to studying psychological factors of a teacher’s emotional well-being in a digital learning environment. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 4, pp. 315-324. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-4-315-324, EDN: JTCXPM
An approach to studying psychological factors of a teacher’s emotional well-being in a digital learning environment
The relevance of the research stems from the need to identify factors infl uencing the emotional well-being of teachers and to develop eff ective strategies for enhancing their personal resources to maintain mental health, prevent professional burnout, and ensure a high-quality educational process in today’s digital world. The research aims to identify, through a theoretical analysis, the most signifi cant psychological factors that determine teachers’ emotional well-being in a digital learning environment. Methods (tools): the study employs an analysis of scientifi c literature alongside the presentation and synthesis of fi ndings from the author’s empirical research. Results: key challenges impacting teachers’ emotional well-being in the context of digital education transformation were identifi ed, including information overload, evolving teacher roles, and reduced interpersonal communication. Teachers’ emotional well-being is characterized primarily by their ability to cultivate and sustain a positive personal attitude, which supports eff ective teaching in digital settings. The research highlights professional burnout as a prominent indicator of emotional distress among educators teaching digitally. Main conclusions: the study identifi ed three signifi cant psychological factors of teachers’ emotional well-being in the digital educational context: emotional intelligence (the ability to recognize and regulate one’s own emotions and those of others), subjective vitality (the sense of vital energy), and tolerance for uncertainty (resistance in unpredictable situations). The importance of adopting an integrated approach to strengthening teachers’ emotional well-being is emphasized. This approach combines the activation of teachers’ personal resources with institutional support through professional development in digital technologies and the implementation of psychological assistance programs. Practical significance: the research results provide a foundation for designing educational programs aimed at enhancing psychological factors of emotional well-being to better support teachers in digital educational environments.
- Bradburn N. M. The structure of psychological wellbeing. Chicago : Aldine Pub. Co., 1969. 318 p.
- Diener E., Wirtz D., Tov W., Kim-Prieto C., Choi D., Oishi S., Bisqas-Diener R. New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings // Social Indicators Research. 2010. Vol. 97, iss. 2. P. 143–156. https://doi.org/10.1007/s11205-009-9493-y
- Ryff C. D. The contours of positive human health // Psychological Inquiry. 1998. Vol. 9, iss. 1. P. 1–28. https://doi.org/10.1207/s15327965pli0901_1
- Deci E. L., Ryan R. M. Hedonia, Eudaimonia, and Well-Being: An Introduction // Journal of Happiness Studies. 2008. Vol. 9, iss. 1. P. 1–11. https://doi.org/10.1007/s10902-006-9018-1
- Ryan R. M., Deci E. L. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being // American Psychologist. 2000. Vol. 55. January. P. 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68, PMID: 11392867
- Сергиенко Е. А., Нартова-Бочавер С. К. Введение // Современная зарубежная психология. 2024. Т. 13, № 4. С. 5–7.
- Орлова Д. Г. Психологическое и субъективное благополучие: определение, структура, исследования (обзор современных источников) // Вестник Пермского государственного гуманитарно-педагогического университета. Серия № 1. Психологические и педагогические науки. 2015. № 1. С. 28–36. EDN: ULXSTX
- Карапетян Л. В. Теоретические подходы к пониманию субъективного благополучия // Известия Уральского федерального университета. Сер. 1. Проблемы образования, науки и культуры. 2014. T. 123, № 1. С. 171–182. EDN: QHWMLU
- Шамионов Р. М. Субъективное благополучие личности как субъекта социального бытия // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2014. Т. 14, вып. 1. С. 80–86. EDN: SGOMQD
- Шамионов Р. М. Критерии субъективного благополучия личности: социокультурная детерминация // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2015. Т. 4, вып. 3. С. 213–219. EDN: VVQVEB
- Меренкова В. С., Солодкова О. Е. Исследование феномена «удовлетворенность жизнью» // Комплексные исследования детства, 2020. Т. 2, № 1. С. 4–13. https://doi.org/10.33910/2687-0223-2020-2-1-4-13, EDN: BVOORH
- Заусенко И. В. Психологическое благополучие педагога // Педагогическое образование в России. 2012. № 2. С. 28–31. EDN: OYSBMZ
- Никулина Д. С. Подходы к определению эмоционального благополучия // Известия ЮФУ. Технические науки. 2008. № 6 (83). C. 73–76. EDN: KAPBXZ
- Григорова Ю. Б. Структура эмоционального благополучия // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. Т. 8. № 1 (26). С. 331–334. https://doi.org/10.26140/anip-2019-0801-0082, EDN: ZAAJBR
- Zhao H., Sun B., Hu X., Zhu X. The Study of Emotional Education Based on Virtual Reality in E-Learning // First International Conference on Information Science and Engineering (ICISE) (China, Nanjing, December 26–28, 2009). Nanjing : Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2009. P. 3540–3543. https://doi.org/10.1109/ICISE.2009.1291
- Кружкова О. В. Диспозиции защитного и совладающего поведения личности: теоретический конструкт и эмпирическая модель // Ярославский педагогический вестник. 2012. Т. 2, № 3. С. 222–227. EDN: PYTWLX
- Карапетян Л. В., Глотова Г. А. Особенности эмоционально-личностного благополучия педагогов // Педагогическое образование в России. 2018. № 9. С. 44–51. https://doi.org/10.26170/po18-09-06, EDN: YLICEX
- Мельникова Н. И., Бостанджиева Т. М. Взаимосвязь психологического благополучия и ощущения самоэффективности педагогов // Мир науки. Педагогика и психология. 2025. Т. 13, № 1. URL: https://mirnauki.com/PDF/69PSMN125.pdf (дата обращения: 17. 06. 2025).
- Charoenpit S., Ohkura M. Exploring Emotion in an E-learning System Using Eye Tracking // International Journal of Affective Engineering. 2015. Vol. 14, iss. 4. P. 309–316. https://doi.org/10.5057/ijae.IJAE-D-14-29
- Thompson D., Filik R. Sarcasm in written communication: Emoticons // Journal of Computer-Mediated Communication. 2016. Vol. 21, iss. 2. P. 105–120. https://doi.org/10.1111/jcc4.12156
- Курасова О. В. Теоретическая модель механизма эмпатии в онлайн-коммуникации // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. 2019. Т. 8, № 1–1. С. 200–210. https://doi.org/10.25799/AR.2019.43.1.068, EDN: PDHNES
- Воробьева И. В. Психологическое благополучие педагогов: риски эмоционального выгорания // Личность в норме и патологии : материалы IV Междунар. науч.- практ. конф. (Челябинск, 13–14 февраля 2025 г.) / под ред. И. А. Трушиной. Челябинск: Челябинский государственный университет, 2025. С. 40–42. EDN: ZGZTUO
- Писаревская М. А. Эмоциональное выгорание педагога и его психологическое благополучие // Мир науки. Педагогика и психология. 2019. Т. 7, № 4. URL: https://mir-nauki.com/PDF/35PDMN419.pdf. (дата обращения: 17. 06. 2025). EDN: EWNFMP
- Минюрова С. А. Эмоциональный интеллект как ресурс саморазвития педагога при синдроме выгорания в профессии // Педагогическое образование в России. 2024. № 4. С. 39–48. EDN: HNRTJO
- Минюрова С. А., Белоусова Н. С., Валиев Р. А., Водяха С. А., Воробьева И. В., Каримова В. Г., Кружкова О. В., Максимова Л. А. Эмоциональный интеллект как ресурс саморазвития педагога в условиях цифровизации образования / под ред. С. А. Минюровой. Екатеринбург : Уральский государственный педагогический университет, 2024. 286 с. EDN: SIOMLJ
- Люсин Д. В. Современные представления об эмоциональном интеллекте // Социальный интеллект: Теория, измерение, исследования / под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2004. С. 29–36. EDN: UVGYGB
- Александрова Л. А. Субъективная витальность как предмет исследования // Психология. Журнал Высшей Школы Экономики. 2014. Т. 11, № 1. С. 133–163. EDN: TWHXIZ
- Frenkel-Brunswik E. Intolerance of ambiguity as an emotional and perceptual personality variable // Journal of Personality. 1949. Vol. 18, iss. 1. P. 108–143. https://doi.org/10.1111/J.1467-6494.1949.TB01236.X
- Мальцева Т. В. Теоретико-методологическое понимание феноменов «витальность» и «субъективная витальность» как основа концептуальной модели развития субъективной витальности руководителей органов внутренних дел // Прикладная психология и педагогика. 2020. Т. 5, № 3. С. 1–14. https://doi.org/10.12737/2500-0543-2020-1-14, EDN: KXLACM
- Кресова Н. Ю. Толерантность к неопределенности в структуре личностной составляющей ситуаций педагогических затруднений // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В. П. Астафьева. 2021. № 4 (58). C. 117–125. https://doi.org/https://doi.org/10.25146/1995-0861-2021-58-4-309, EDN: QWIZGA
- Леонов И. Н. Толерантность к неопределенности как психологический феномен: История становления конструкта // Вестник Удмуртского университета. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2014. Вып. 4. С. 43–52. EDN: TMYTVT
- Рябинкина А. Н. Толерантность студентов к неопределенности // Ученые записки Орловского государственного университета. 2018. № 1 (78). С. 295–297. EDN: XPQYTZ