Известия Саратовского университета. Новая серия.

Серия Акмеология образования. Психология развития

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


Для цитирования:

Шакурова М. В. Рафинированное воспитательное пространство: к характеристике феномена // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия Акмеология образования. Психология развития. 2017. Т. 6, вып. 1. С. 85-88. DOI: 10.18500/2304-9790-2017-6-1-85-88

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Полный текст в формате PDF(Ru):
(загрузок: 94)
Язык публикации: 
русский
Тип статьи: 
Научная статья

Рафинированное воспитательное пространство: к характеристике феномена

Авторы: 
Шакурова Марина Викторовна, Воронежский государственный педагогический университет
Аннотация: 

The paper outlines the essence and types of educational environment and provides a detailed definition of refined educational space as a distinct type of educational environment. When analyzing educational environment, it is possible to use physicalistic and non-physicalistic logic. It is non-physicalistic logic that underlies this paper’s discussion of the phenomenon of refined educational environment. The paper further justifies the rationale for the research of educational environment in the context of socio-cultural environment. The structure of educational environment is further defined (its components, relationships between them, the position of the child in the system of relations between these components). It is demonstrated that it is the nature of the position of the child that has the highest priority in the system of relationships that determine educational environment. The paper further identifies characteristic features of refined educational environment, leading among them is quasi-subjectivity of the child. It is emphasized that environment of idle consumption, and educational environment with a hyperprotective type of relationships are not equivalent to refined educational environment

Список источников: 

1. Чистяков В. В. Интеграция антропологических наук и научных направлений – основополагающий принцип современного человекознания. URL: http://vestnik.yspu. org/releases/novye_Issledovaniy/5_6/ (дата обращения: 08.09.2016).

2. Подручный М. В. Методологические аспекты социо- биологии в контексте глобального эволюционизма // Тр. Белорусского гос. технол. ун-та. Сер. История, философия, филология. 2012. № 5. С. 113–115.

3. Это неуловимое понятие глобализации. К анализу определений глобализации. URL: http://articlekz.com/ article/7981 (дата обращения: 08.09.2016).

4. Брухман Б. Монолог офизике социальных систем. URL: http://fi losofi a.ru/76512/ (дата обращения: 08.09.2016).

5. Шакурова М. В. Педагогическое сопровождение ста- новления и развития социокультурной идентичности школьников : дис. … д-ра пед. наук. М., 2007. 363 с.

6. Шипова А. В. Феномен воспитательного пространства в современной образовательной парадигме // Тео- рия и практика общественного развития. 2013. № 7. C. 93–96.

7. Новикова Л. И., Соколовский М. В. Воспитательное пространство как открытая система // Общественные науки и современность. 1998. № 1. С. 132–143.

8. Ясвин В. А. Образовательная среда : от моделирования к проектированию. М., 2001. 365 с.

Опубликована: 
25.02.2017