Educational Acmeology. Developmental Psychology
ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


парадигма образования

Pedagogical work with “diffi cult teenagers” in Russia in diff erent educational paradigms

The relevance of the study is determined by the growing number of teenagers with signs of deviant behavior and, as a result, by the necessity to organize a system of effective work with them. The declared multi-paradigm approach allows us to select the forms and methods of work that optimally correspond to the context of interaction. The study objective is to identify the most common approaches to working with so-called diffi cult adolescents in liberal, socially oriented, and learner-centered paradigms of a person’s upbringing.

Практика работы с "Трудными подростками" в России в разных парадигмах воспитания

Аннотация. Актуальность исследования обусловлена ростом числа подростков с признаками отклоняющегося поведения и необходимостью организации системы эффективной работы с ними. Декларируемый полипарадигмальный подход позволяет отбирать формы и методы работы, оптимально соответствующие контексту взаимодействия. Цель: выявление наиболее распространенных подходов к работе с так называемыми трудными подростками в либеральной, социально ориентированной, личностно ориентированной парадигмах воспитания.

Education paradigm in information-oriented society

The article covers the role of knowledge as a value in information-oriented society. The author defines implications of education system modernization, and characterizes personal-oriented education paradigm as most suitable for information-oriented society. The conclusion of development personal characteristics through obtaining universal knowledge is drawn.