Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Шинтяпина Ю. С. Integration processes in the education system. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2022, vol. 11, iss. 3, pp. 277-282. DOI: 10.18500/2304-9790-2022-11-3-277-282

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 189)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378.1

Integration processes in the education system

Autors: 
Abstract: 

The relevance of studying integration processes in the education system is determined by new requirements for the educational environment, which serve as the basis for the further development of the entire system of education. Optimization of integration processes in the education system is specifi ed by their realization principles, which entail “controlled self-organization” of integrated structures in the interests of “the man, society, state”. The purpose of the study is to search for and to justify the methods and means of optimizing integration processes in the education system. The article defi nes a set of methodological principles. Implementation of this set of principles makes it possible to optimize the processes of integration of the educational subjects and the educational environment as a whole. It includes the systemic, integration, synergetic and acmeological approaches. The study specifi es the content and peculiarities of these approaches, presents research data analysis in the context of the issues under discussion. One of the most important results of integration processes in the system of education is the development of the personality and of the person’s role in the “increase” of educational, and also social capital as a signifi cant resource of social development. 

Reference: 
  1. Парсонс Т. О структуре социального действия. М. : Академический проект, 2002. 880 с.
  2. Титовец Т. Е. Генезис подходов к интеграции содержания образования. Сущность, виды и механизмы интеграционных процессов // Народная асвета. 2008. № 4. С. 3–5.
  3. Томакова Р. А., Томакова И. А., Брежнева А. Н. Интегративный образовательный процесс как фактор повышения качества образования в университете // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: Лингвистика и педагогика. 2018. Т. 8, № 4 (29). С. 142–155.
  4. Гревцева Г. Я., Циулина М. В., Болодурина Э. А., Банников М. И. Интегративный подход в учебном процессе вуза // Современные проблемы науки и образования. 2017. № 5. С. 262. URL: https://scienceeducation.ru/ru/article/view?id=26857 (дата обращения: 25.02.2022). 5. Вашурина Е. В., Дрантусова Н. В., Евдокимова Я. Ш., Майбуров И. А. Анализ мировых тенденций развития научно-образовательной деятельности: аналитический обзор. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та. 2006. 219 с.
  5. Ковалевский В. П. Проблемы теории и методологии проектирования регионального университетского комплекса // Университетское управление: практика и анализ. 2003. № 2 (25). С. 25–30.
  6. Асланова М. А., Алентьева М. А., Читао Л. Р. Интеграционные процессы в высшем образовании // Научно-методическое обеспечение преподавания иностранных языков на неязыковых факультетах в свете теории и практики межкультурной коммуникации : межвуз. сб. / ред. С. В. Ляпун, А. А. Хатхе. Майкоп : Электронные издательские технологии, 2020. Т. 16. С. 12–16.
  7. Будущее университетских финансов: перспективы внебюджетного финансирования: сб. науч. тр. междунар. конф. / отв. ред. А. К. Клюев. Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2006. 149 с. 
  8. Александрова Е. А., Максимова Е. А. Управление рисками в образовательных объединениях // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2016. Т. 5, № 4 (17). С. 21–24.
  9. Максимова Е. А. Риски развития образовательных объединений // Сибирский педагогический журнал. 2017. № 1. С. 49–54.
  10. Синицына И. А., Корчаловская Н. В., Сундукова А. Х. Системно-синергетический подход в интерпретации социальных феноменов (на примере управления образованием) // Философия образования. 2018. № 1 (74). С. 97–107. https://doi.org/10.15372/PHE20180111
  11. Магауова А. С., Жангужинова М. Е., Алжигитова А. Т., Атымтаева Б. Е. Системный подход в педагогике // Евразийский Союз Ученых. 2014. № 5–2. С. 123‒126.
  12. Никулина Н. Н., Давитян М. Г., Шевченко С. Н. Системный подход в педагогике как общеметодологический принцип науки // Политематический сетевой электронный научный журнал Кубанского государственного аграрного университета. 2015. № 111. С. 986–1005.
  13. Симонов В. М. Принцип дополнительности как методологическая основа интеграции гуманитарного и естественнонаучного знания // Известия Волгоградского государственного пед. ун-та. 2005. № 1. С. 7‒11.
  14. Зимняя И. А., Земцова Е. В. Интегративный подход к оценке единой социально-профессиональной компетентности выпускников вузов // Высшее образование сегодня. 2008. № 5. С. 14–19.
  15. Морозова А. Р. Синергетическое управление образовательными организациями // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия «Педагогика и психология». 2020. № 3 (263). С. 128–133.
  16. Абдыров А. М. К вопросу об акмеологическом подходе в системе образования // Акмеология профессионального образования : материалы XV Междунар. науч.-практ. конф. / ред. О. Б. Акимова, Н. К. Чапаев, Н. В. Ломовцева. Екатеринбург : Российский государственный профессионально-педагогический университет, 2019. С. 11–14.
  17. Скибицкий Э. Г. Интеграционные процессы в системе высшего профессионального образования // Непрерывное профессиональное образование / науч. ред. Э. Г. Скибицкий. Новосибирск : Изд-во СИФБД, 2007. С. 13–23.
  18. Клюшин М. С. Основные подходы к методологии интеграционных процессов в вузе // Наука и образование XXI века : актуальные вопросы теории и практики : материалы Всерос. науч.-практ. конф. / отв. ред. А. Н. Ярутова. Чебоксары : Экспертно-методический центр, 2020. С. 107–114
Received: 
27.03.2022
Accepted: 
13.06.2022
Published: 
30.09.2022