Educational Acmeology. Developmental Psychology
ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


точка роста

Specifi c features of forecasting in professional education

The relevance of the study is determined by the need of pedagogical theory and practice in prognostic research in order to reveal the prospects and risks of the professional school development programmes. The purpose of the study is to determine the specifi c character of professional education as an object of forecasting. The author notes that professional education is a synergetic system, which is characterized by the following features: disequilibrium, nonlinearity, variability and probability of development.

Специфика прогнозирования в профессиональном образовании

Актуальность исследования определяется потребностью педагогической теории и практики в прогностических исследованиях для определения перспектив и рисков разрабатываемых программ развития профессиональной школы. Цель статьи – показать специфику профессионального образования как объекта прогнозирования. Отмечено, что профессиональное образование является синергетической системой, для которой характерны признаки: неравновесность, нелинейность, вариативность и вероятность развития. Интерпретированы положения методологии социального прогнозирования А.С.