Educational Acmeology. Developmental Psychology
ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


социальное взаимодействие

Collectivism and citizenship in the social interaction of the Russian employee

The relevance of the research consists in discussing the concepts of collectivism and citizenship as phenomena of social interaction of an employee, which is essential for both social and organizational psychology. The research objective is to substantiate a model of social interaction of an employee in which collectivism and citizenship act as phenomena of social interaction. Main results: The employee’s collectivism is understood in the proposed model as the employee’s orientation towards satisfying the interests of the interaction partner.

Коллективизм и гражданственность в социальном взаимодействии российского работника

Аннотация. Актуальность исследования состоит в обсуждении понятий коллективизма и гражданственности как феноменов социального взаимодействия работника, что имеет существенное значение как для социальной, так и для организационной психологии. Цель: состоит в обосновании модели социального взаимодействия работника, в которой коллективизм и гражданственность выступают в качестве феноменов социального взаимодействия. Основные результаты: в предложенной модели коллективизм работника понимается как ориентация работника на удовлетворение интересов партнера по взаимодействию.

Psychological indicators of safe social behavior of preschool children in an inclusive educational environment

The purpose of the research presented in the article is to identify and empirically substantiate the psychological indicators of safe social behavior of preschool children in an inclusive educational environment. The relevance of the study is connected with the need to prevent the risks of inclusive education associated with the manifestations of various forms of mental and physical violence against children with developmental disabilities from their peers.