Educational Acmeology. Developmental Psychology
ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


прощение

Personality and group determinants of forgiveness in the context of inter- and intra-ethnic interactions

This study is relevant due to growing inter- and intra-group tensions, which can be alleviated through forgiveness. The aim of the study is to identify how personality and group factors infl uence forgiveness in inter- and intra-ethnic interactions among representatives of diff erent ethnic and language groups.

Личностно-групповые детерминанты прощения в ситуации меж- и внутриэтнического взаимодействия

Актуальность исследования обусловлена растущей меж- и внутригрупповой напряженностью, снижению которой может способствовать прощение. Цель: выявить эффект личностно-группового фактора на прощения в меж- и внутриэтническом взаимодействии представителей разных этноязыковых групп. Гипотеза: личностно-групповые факторы, представленные субъектными качествами в согласовании с особенностями менталитета и культурными ценностями представителей разных этноязыковых групп, оказывают значимый эффект на прощение в меж- и внутриэтническом взаимодействии.

Hostility Attribution and Behavior Patterns with the Children in Agression Provoking Situation

The article discusses interrelation between the hostility attribution and behavior scenarios with the children in aggression provoking situation. It has been found that the predominant cognitive styles used by the younger students to explain the reasons for peers’ behavior in aggression provoking situation are non-hostility and chance attribution, and tendency to forgiveness. Primary school students regardless of gender tend to choose the strategy of passive aggression and assertive response.