Educational Acmeology. Developmental Psychology
ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


опросник

Опросник повседневных стрессоров для студентов

В статье представлена процедура разработки и стандартизации опросника повседневных стрессоров для студентов. Цель исследования – создание валидного и надежного инструмента для оценки уровня повседневного стресса у студентов. В исследовании приняли участие 310 студентов (17-27 лет) Арзамасского филиала ННГУ им. Н.И. Лобачевского.

Development of the questionnaire “Individual’s Financial Autonomy Scale” and its psychometric verifi cation based on a group of pre-retirees

Relevance: the issues of studying subjective qualities of the pre-retiree’s personality, including their fi nancial autonomy, are of particular relevance due to economic instability and uncertainty. The present article is devoted to the problem of measuring fi nancial autonomy in the situation of retirement planning which is one of the indicators of economic and psychological maturity of a person. The purpose of the work is to conduct a psychometric test of the original author’s questionnaire “Individual’s Financial Autonomy Scale” (T. V. Drobysheva, I. V. Larionov, S.

Разработка опросника «Шкала финансовой автономности личности» и его психометрическая проверка на группе предпенсионеров

Актуальность: в условиях экономической нестабильности и неопределенности особую актуальность приобретают вопросы изучения субъектных качеств личности предпенсионеров, среди которых выделяется финансовая автономность. Представленная статья посвящена проблеме ее измерения в условиях планирования выхода на пенсию, как одного из показателей экономико-психологической зрелости личности. Цель работы: выполнить психометрическую проверку авторского опросника «Шкала финансовой автономности личности» (авт. Т.В. Дробышева, И.В. Ларионов, С.В. Тарасов).

Measuring Cyber Aggression: Development of Russian Version of CYBA Questionnaire

The purpose of the study presented in the article is to adapt and validate the CYBA questionnaire (Cyber-aggression Questionnaire for Adolescents, D. ?lvarez-Garc?a et al.) on a Russian sample. Validation of the Russian version of the questionnaire included the following psychometric procedures: assessment of obvious and substantive validity (method of expert estimates with calculation of Kendall concordance coefficient), refinement of the structure (exploratory factor analysis with equimax rotation), verification of internal consistency (calculation of ?