For citation:
Tolochek V. A. Field research: Problem, tasks, opportunities. Part 2. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 4, pp. 325-339. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-4-325-339, EDN: NOOOCM
Field research: Problem, tasks, opportunities. Part 2
The relevance of the study stems from the evolving nature of social objects and the increasing complexity of their structures and environmental interactions. Additionally, changing respondent attitudes to psychologists’ work necessitates advances in our methodological toolkit. Drawing on V. A. Mazilov’s principle that fi eld researchers should develop methods using a “bottom-up approach,” the study addresses the issues of four levels of methodology and advocates the use of “methodological bundles” (including system triads, vectors, continua, and “cross-cutting” concepts), to harmonize research and development (R&D) and scientifi c and practical work (NPR), integrating them into the disciplinary factual framework. The study aims to provide a historical and theoretical analysis of methodological and organizational aspects of R&D in modern organizations. Methods (tools): involved scientifi c literature analysis, subject-categorical analysis, and refl ection on practical and scientifi c experience in modern organizations. Results: it is shown that: 1) “methodological bundles” enable simplifi cation of reality fragments, reducing complex phenomena to predictable relationships; 2) their simplicity and clarity aids identifi cation of key scientifi c observations and gaps, supporting research continuity across generations; 3) these “bundles” indicate a common or unifi ed ontology of the studied phenomena; 4) although they do not always reconstruct ontologies fully, they reveal possible relationships and properties among reality fragments. Main conclusions: amid accelerating disciplinary development, diff erentiation into fi elds and scientifi c schools, narrowing of disciplinary approaches, and knowledge fragmentation, integrative methodological tools are as crucial as the discovery of new phenomena. Practical significance: such tools facilitate integration of diverse scientifi c knowledge fragments, fostering more constructive R&D in modern organizations.
- Ильин Е. П. Психология и физиология: союз или конфронтация? Исторические очерки. СПб. : Реноме, 2020. 578 с.
- Анохин П. К. Избранные труды. Философские аспекты теории функциональной системы. М. : Наука, 1978. 400 с.
- Росс Л. , Нисбетт Р. E. Человек и ситуация. Перспективы социальной психологии / пер. с англ. В. В. Румынского; под ред. Е. Н. Емельянова, B. C. Магуна. М. : Аспект Пресс, 1999. 429 с.
- Мамардашвили М. К. Классический и неклассический идеалы рациональности. СПб. : Азбука, 2010. 288 с. EDN: QXABRH
- Степин В. С. Теоретическое знание: структура, историческая эволюция. М. : Прогресс-Традиция, 2003. 743 с.
- Мазилов В. А. Методология психологической науки: история и современность. Ярославль : Ярославский государственный педагогический университет им. К. Д. Ушинского, 2017. 419 c. EDN: YLKYJH
- Юревич А. В. Методология и социология психологии. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2010. 272 с. EDN: RAXSZL
- Козлов В. В. Интегративная психология. М. : ООО «Международная Академия психологических наук», 2023. 748 с. EDN: DDHTUL
- Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб. : Питер, 2000. 720 с. EDN: MBNCMQ
- Ананьев Б. Г. О проблемах современного человекознания. СПб. : Питер, 2001. 272 с.
- Корнилова Т. Н., Смирнов С. Д., Питер С. П. Методологические основы психологии. СПб. : Питер, 2006. 320 с. EDN: YZLSYZ
- Толочек В. А. Технологии профессионального отбора. М. : Юрайт, 2024. 269 с. EDN: FFKHCW
- Толочек В. А. Методы и методология полевых исследований: открытые вопросы. Часть 2 // Ярославский педагогический вестник. 2021. № 3 (120). С. 72–86. https://doi.org/10.20323/1813-145X-2021-3-120-72-86, EDN: RRIVFD
- Знаков В. В Психология возможного. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2022. 365 с. https://doi.org/10.38098/prgrs_22_0447, EDN: YSYJVT
- Баранцев Р. Г. Синергетика в современном естествознании. М. : URSS, 2009. 144 с. EDN: QJJURX
- Кант И. Критика чистого разума. Критика практического разума. Критика способности суждения / пер. с нем. Н. Лосского, Н. Соколова. СПб. : Азбука, 2024. 1056 с.
- Гегель Г. В. Ф. Наука логики : в 3 т. Т. 1. / отв. ред. М. М. Розенталь. М. : Мысль, 1970. 501 с.
- Дарвин Ч. Происхождение видов / пер. К. А. Тимирязева; общ. ред. Ф. А. Дворянкина. М. : Сельхозгиз, 1952. 484 с.
- Поппер К. Р. Объективное знание. Эволюционный подход. М. : Эдиториал УРСС, 2002. 384 с.
- Мид М. Культура и мир детства: Избранные произведения / пер. с англ. Ю. А. Асеева. М. : Наука, 1988. 429 с.
- Толочек В. А. Психология труда. СПб. : Питер, 2018. 480 с. EDN: TAQBOI
- Taylor Sh. E. Health Psychology. New York : McGraw-Hill Higher Education, 2017. 464 р.
- Карпов А. А. К началам психики. М. : Московский государственный университет им. М. В. Ломоносова, 2023. 423 с. EDN: HBFWEN
- Куликов Л. В. Общенаучные категории в отечественной психологии. СПб. : Санкт-Петербургский государственный университет, 2013. 176 с. EDN: RXNBLJ
- Платонов К. К. Система психологии и теория отражения. М. : Наука, 1982. 309 с. EDN: WIKYUP
- Петровский А. В., Ярошевский М. Г. Теоретическая психология. М. : Академия, 2003. 496 с. EDN: SNCLLJ
- Журавлев А. Л., Сергиенко Е. А., Федоров А. А. Библиометрический анализ трехтомного труда «Разработка понятий современной психологии» (2018–2021 гг.) // Психологический журнал. 2023. Т. 44, № 1. С. 113–126. https://doi.org/10.31857/S020595920024366-8, EDN: KUAYRC
- Конт О. Дух позитивной философии / пер. с фр. И. А. Шапиро. Ростов н/Д : Феникс, 2003. 256 с.
- Толочек В. А. Декларированные и латентные социальные группы: феномен, эволюция, детерминанты. Часть 1 // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2022. Т. 11, вып. 3 (43). С. 220–231. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2022-11-3-220-231, EDN: QFODOQ
- Толочек В. А. Профессиональная карьера: феномен, эволюция, ресурсы субъекта. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2025. 432 с.
- Сергиенко Е. А. Психическое развитие с позиции системно-субъективного подхода. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2021. 279 с. https://doi.org/10.38098/mng_21_0435, EDN: OGNLRM
- Сидоренков А. В. Психология малой группы: методология и теория. М. : Юрайт, 2019. 185 с. EDN: PORTVF
- Толочек В. А. Полевые исследования: проблема, задачи, возможности. Часть 1 // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2024. Т. 13, вып. 1 (49). С. 26–39. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2024-13-1-26-39, EDN: WKMSPQ