Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Tolochek V. A. Field research: Problem, tasks, opportunities. Part 2. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 4, pp. 325-339. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-4-325-339, EDN: NOOOCM

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 7)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159. 9.07
EDN: 
NOOOCM

Field research: Problem, tasks, opportunities. Part 2

Autors: 
Tolochek Vladimir A., Institute of Psychology RAS
Abstract: 

The relevance of the study stems from the evolving nature of social objects and the increasing complexity of their structures and environmental interactions. Additionally, changing respondent attitudes to psychologists’ work necessitates advances in our methodological toolkit. Drawing on V. A. Mazilov’s principle that fi eld researchers should develop methods using a “bottom-up approach,” the study addresses the issues of four levels of methodology and advocates the use of “methodological bundles” (including system triads, vectors, continua, and “cross-cutting” concepts), to harmonize research and development (R&D) and scientifi c and practical work (NPR), integrating them into the disciplinary factual framework. The study aims to provide a historical and theoretical analysis of methodological and organizational aspects of R&D in modern organizations. Methods (tools): involved scientifi c literature analysis, subject-categorical analysis, and refl ection on practical and scientifi c experience in modern organizations. Results: it is shown that: 1) “methodological bundles” enable simplifi cation of reality fragments, reducing complex phenomena to predictable relationships; 2) their simplicity and clarity aids identifi cation of key scientifi c observations and gaps, supporting research continuity across generations; 3) these “bundles” indicate a common or unifi ed ontology of the studied phenomena; 4) although they do not always reconstruct ontologies fully, they reveal possible relationships and properties among reality fragments. Main conclusions: amid accelerating disciplinary development, diff erentiation into fi elds and scientifi c schools, narrowing of disciplinary approaches, and knowledge fragmentation, integrative methodological tools are as crucial as the discovery of new phenomena. Practical significance: such tools facilitate integration of diverse scientifi c knowledge fragments, fostering more constructive R&D in modern organizations.

Reference: 
  1. Ильин Е. П. Психология и физиология: союз или конфронтация? Исторические очерки. СПб. : Реноме, 2020. 578 с.
  2. Анохин П. К. Избранные труды. Философские аспекты теории функциональной системы. М. : Наука, 1978. 400 с.
  3. Росс Л. , Нисбетт Р. E. Человек и ситуация. Перспективы социальной психологии / пер. с англ. В. В. Румынского; под ред. Е. Н. Емельянова, B. C. Магуна. М. : Аспект Пресс, 1999. 429 с.
  4. Мамардашвили М. К. Классический и неклассический идеалы рациональности. СПб. : Азбука, 2010. 288 с. EDN: QXABRH
  5. Степин В. С. Теоретическое знание: структура, историческая эволюция. М. : Прогресс-Традиция, 2003. 743 с.
  6. Мазилов В. А. Методология психологической науки: история и современность. Ярославль : Ярославский государственный педагогический университет им. К. Д. Ушинского, 2017. 419 c. EDN: YLKYJH
  7. Юревич А. В. Методология и социология психологии. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2010. 272 с. EDN: RAXSZL
  8. Козлов В. В. Интегративная психология. М. : ООО «Международная Академия психологических наук», 2023. 748 с. EDN: DDHTUL
  9. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб. : Питер, 2000. 720 с. EDN: MBNCMQ
  10. Ананьев Б. Г. О проблемах современного человекознания. СПб. : Питер, 2001. 272 с.
  11. Корнилова Т. Н., Смирнов С. Д., Питер С. П. Методологические основы психологии. СПб. : Питер, 2006. 320 с. EDN: YZLSYZ
  12. Толочек В. А. Технологии профессионального отбора. М. : Юрайт, 2024. 269 с. EDN: FFKHCW
  13. Толочек В. А. Методы и методология полевых исследований: открытые вопросы. Часть 2 // Ярославский педагогический вестник. 2021. № 3 (120). С. 72–86. https://doi.org/10.20323/1813-145X-2021-3-120-72-86, EDN: RRIVFD
  14. Знаков В. В Психология возможного. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2022. 365 с. https://doi.org/10.38098/prgrs_22_0447, EDN: YSYJVT
  15. Баранцев Р. Г. Синергетика в современном естествознании. М. : URSS, 2009. 144 с. EDN: QJJURX
  16. Кант И. Критика чистого разума. Критика практического разума. Критика способности суждения / пер. с нем. Н. Лосского, Н. Соколова. СПб. : Азбука, 2024. 1056 с.
  17. Гегель Г. В. Ф. Наука логики : в 3 т. Т. 1. / отв. ред. М. М. Розенталь. М. : Мысль, 1970. 501 с.
  18. Дарвин Ч. Происхождение видов / пер. К. А. Тимирязева; общ. ред. Ф. А. Дворянкина. М. : Сельхозгиз, 1952. 484 с.
  19. Поппер К. Р. Объективное знание. Эволюционный подход. М. : Эдиториал УРСС, 2002. 384 с.
  20. Мид М. Культура и мир детства: Избранные произведения / пер. с англ. Ю. А. Асеева. М. : Наука, 1988. 429 с.
  21. Толочек В. А. Психология труда. СПб. : Питер, 2018. 480 с. EDN: TAQBOI
  22. Taylor Sh. E. Health Psychology. New York : McGraw-Hill Higher Education, 2017. 464 р.
  23. Карпов А. А. К началам психики. М. : Московский государственный университет им. М. В. Ломоносова, 2023. 423 с. EDN: HBFWEN
  24. Куликов Л. В. Общенаучные категории в отечественной психологии. СПб. : Санкт-Петербургский государственный университет, 2013. 176 с. EDN: RXNBLJ
  25. Платонов К. К. Система психологии и теория отражения. М. : Наука, 1982. 309 с. EDN: WIKYUP
  26. Петровский А. В., Ярошевский М. Г. Теоретическая психология. М. : Академия, 2003. 496 с. EDN: SNCLLJ
  27. Журавлев А. Л., Сергиенко Е. А., Федоров А. А. Библиометрический анализ трехтомного труда «Разработка понятий современной психологии» (2018–2021 гг.) // Психологический журнал. 2023. Т. 44, № 1. С. 113–126. https://doi.org/10.31857/S020595920024366-8, EDN: KUAYRC
  28. Конт О. Дух позитивной философии / пер. с фр. И. А. Шапиро. Ростов н/Д : Феникс, 2003. 256 с.
  29. Толочек В. А. Декларированные и латентные социальные группы: феномен, эволюция, детерминанты. Часть 1 // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2022. Т. 11, вып. 3 (43). С. 220–231. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2022-11-3-220-231, EDN: QFODOQ
  30. Толочек В. А. Профессиональная карьера: феномен, эволюция, ресурсы субъекта. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2025. 432 с.
  31. Сергиенко Е. А. Психическое развитие с позиции системно-субъективного подхода. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2021. 279 с. https://doi.org/10.38098/mng_21_0435, EDN: OGNLRM
  32. Сидоренков А. В. Психология малой группы: методология и теория. М. : Юрайт, 2019. 185 с. EDN: PORTVF
  33. Толочек В. А. Полевые исследования: проблема, задачи, возможности. Часть 1 // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2024. Т. 13, вып. 1 (49). С. 26–39. https://doi.org/10.18500/2304-9790-2024-13-1-26-39, EDN: WKMSPQ
Received: 
28.03.2025
Accepted: 
17.09.2025
Published: 
28.11.2025
Short text (in English):
(downloads: 4)