For citation:
klyaev I. S. Pedagogical work with “diffi cult teenagers” in Russia in diff erent educational paradigms. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 2, pp. 183-191. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-2-183-191, EDN: YGQEOJ
Pedagogical work with “diffi cult teenagers” in Russia in diff erent educational paradigms
The relevance of the study is determined by the growing number of teenagers with signs of deviant behavior and, as a result, by the necessity to organize a system of effective work with them. The declared multi-paradigm approach allows us to select the forms and methods of work that optimally correspond to the context of interaction. The study objective is to identify the most common approaches to working with so-called diffi cult adolescents in liberal, socially oriented, and learner-centered paradigms of a person’s upbringing. The study points out vertical paradigms, which determine the specifi cs of educational practices in diff erent historical periods, and horizontal paradigms, which determine their variability at present. Results: the study presents a brief historical overview of the ways of upbringing and re-educating diffi cult teenagers in the Russian Empire and Soviet Russia; it shows the changes in the preferred ways of upbringing from repressive and punitive to correctional, rehabilitating and re-socializing. The study gives some examples of experimental educational institutions, the practice of which was ahead of the traditional approaches to the rehabilitation and reforming diffi cult adolescents in the liberal paradigm (Rukavishnikov orphanage), in the socially oriented paradigm (Gorky colony, Dostoevsky Commune School, etc.). The unproductive character of a unifi ed approach to determining eff ective forms and methods of working with diffi cult adolescents in a learner-centered paradigm is noted. The study identifi es the necessity of creating a school system of preventive work with those teenagers who are at risk and those who are in tough circumstances. It is suggested that such a system is eff ective if it combines rehabilitation forms and ways of maintaining physical, emotional and psychological well-being which are attractive to adolescents. Conclusions: the format of the learner-centered educational paradigm is optimally matched by an extensive system of psychological and pedagogical support for adolescents. This support should provide teenagers with the opportunity to integrate into diff erent types of pro-social activity at the school, neighborhood, district and city levels. Practical significance: the results of the study can be applied in the educational process to conduct conversations about changes in choosing the approaches to organizing pedagogical interaction. They can also be used by researchers who are involved in the development of applied aspects connected with the interaction with diffi cult teenagers
- Беличева С. А., Белинская А. Б. Социально-педагогическая диагностика и сопровождение социализации несовершеннолетних. М. : Юрайт, 2024. 304 с.
- Дадова З. И., Бураева Л. А. Особенности социализации трудных детей и подростков // Социальнополитические науки. 2020. Т.10, № 2. С. 154–157. https://doi.org/10.33693/2223-0092-2020-10-2-154-157, EDN: GOVMXZ
- Клейберг Ю. А., Козлов В. В., Комлев Ю. Ю. Ювенальная девиантология: актуальные тренды развития, интеграции и перспективы. Тверь : Академия национального образования и науки, 2024. 156 с. EDN: FRYUJP
- Хвостунов К. О. Социально-культурные условия профилактики девиантного поведения подростков в учреждениях дополнительного образования : автореф. дис. ... канд. пед. наук. Тамбов, 2004. 24 с. EDN: NJRXFR
- Haqberdiyeva F. G., Rakhmatzhonov J. R., Khushvakov S. F. Prevention of deviant behavior in adolescents // Texas Journal of Multidisciplinary Studies. 2023. № 26. P. 1–3.
- Hanımoglu E. Deviant Behavior in School Setting // Journal of Education and Training Studies. 2018. Vol. 6, № 10. P. 133–141. https://doi.org/10.11114/jets.v6i10.3418
- Педагогика: Большая современная энциклопедия / сост. Е. С. Рапацевич. Минск : Современное слово, 2005. 720 с.
- Корнетов Г. Б. Антропологический фундамент образования // Инновационные проекты и программы в образовании. 2022. № 1 (79). С. 4–9. EDN: FQTQFI
- Ретивых М. В. История педагогики и образования как диалог универсальных культур // Стратегия и тактика подготовки современного педагога в условиях диалогового пространства образования : сборник научных статей международной научно-практической конференции (Брянск, 19–20 апреля 2018 г.) / под ред. Н. А. Асташовой. Брянск : БГУ им. академика И. Г. Петровского, 2018. С. 81–86. EDN: XVXVAT
- Окушова Г. А. Смена педагогических парадигм как методологический резонанс изменения типов философского мышления // Вестник Томского государственного педагогического университета. Серия: Педагогика. 2005. № 2 (46). С. 7–11. EDN: JUDBQZ
- Эмих Н. А., Фомина М. Н. Специфика новой парадигмы высшего образования в условиях его цифровизации // Science for Education Today. 2023. Т. 13, № 4. С. 100–121. EDN: BAYZWX
- Чечева Н. А. Парадигма образования как методологический регулятив профессиональной деятельности педагога // Европейский журнал социальных наук. 2016. № 3. С. 293–298. EDN: XALHWV
- Дмитриева Е. Н. Смысловая парадигма в профессиональной педагогической подготовке учителя иностранного языка // Профессиональная подготовка учителя иностранного языка в России: реалии и перспективы : сборник научных трудов по материалам II Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (Нижний Новгород, 13–14 апреля 2021 г.) / отв. ред. А. С. Шимичев. Нижний Новгород : НГЛУ им. Н. А. Добролюбова, 2021. С. 78–83. EDN: RPVOEB
- Аллагулов А. М. История педагогики. Оренбург : Агентство Пресса, 2020. 263 с. EDN: QBHUYG
- Богуславский М. В. Современные методологические подходы в исследовании истории образования и педагогики // Образование в отечественной философско-педагогической мысли : материалы научно-практической конференции с международным участием (Москва, 26 ноября 2020 г.). Московский государственный университет имени М. В. Ломоносова. М. : Индивидуальный предприниматель Воробьев Александр Викторович, 2020. С. 30–35. EDN: BPKLSB
- Окольский А. С. Об отношении государства к народному образованию. СПб. : Лань, 2013. 627 с.
- Игнатьев П. Н. Очерк о русской школе // Педагогика. 2000. № 2. C. 52–59.
- Скрябина Д. Ю. Образовательные парадигмы в отечественной педагогической теории и практике и педагогике эмиграции 20–30-х годов XX столетия // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. 2008. Т. 14, № 1. С. 249–251. EDN: MUQJEX
- Скрябина Д. Ю. Особенности организации образовательной среды отечественных вспомогательных школ в первой половине XX века: социально-культурологический подход // Проблемы и перспективы развития современного образования в контексте его историко-педагогической интерпретации : сборник научных трудов Международной научно-практической конференции – XXХIII сессии Научного совета по проблемам истории образования и педагогической науки при отделении философии образования и теоретической педагогики Российской академии образования (Санкт-Петербург, 29–30 октября 2020 г.). СПб. : Волгоградская государственная академия последипломного образования, 2020. С. 316–319. EDN: DILMIP
- Лаврентьев М. В. Создание Московского Рукавишниковского приюта для несовершеннолетних преступников (1864 – 1866) // Развитие современной системы образования: теория, методология, опыт : сборник статей / под ред. Ж. В. Мурзиной, О. Л. Богатыревой, А. С. Егоровой. Чебоксары : Среда, 2019. С. 27–28. EDN: KWSTLJ
- Колокольникова З. У., Мосинцев Д. Д., Смагина В. Ю., Васичева А. Н. Учреждения для трудновоспитуемых детей в РСФСР в 1920-е гг. // Современные проблемы науки и образования. 2021. № 2. С. 33–40. https://doi.org/10.17513/spno.30616, EDN: ANDRQF
- Абсатарова Э. Н., Дижонова Л. Б., Хаирова Т. Н., Слепова Л. Н. Физическая культура как средство профилактики социально-негативного поведения в студенческой среде // Успехи современного естествознания. 2013. № 10. С. 202–203. EDN: QZFFBR
- Покровская Т. Ю. Роль физической культуры и спорта в профилактике асоциальных проявлений в молодежной среде // Наука – 2020. 2016. № 5 (11). С. 310–314. EDN: XCNOHZ