Educational Acmeology. Developmental Psychology
ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


удовлетворенность

Theoretical approaches to the study of the subjective well-being phenomenon

The necessity to “reconcile” various research positions regarding the study of subjective well-being phenomenon on the basis of an integrated approach makes the study of the theoretical approaches to the phenomenon relevant. Despite the abundance of modern scientifi c publications in the fi eld of psychology devoted to the study of well-being, there is a lack of a unifi ed understanding of the nature of this phenomenon. Scientists use a lot of concepts that are similar in content, but are not strictly diff erentiated.

Теоретические подходы к изучению феномена субъективного благополучия

Аннотация. На сегодняшний день проблематика феномена субъективного благополучия личности, несмотря на большое количество теоретических изысканий, остаётся актуальной и всё больше интересует исследователей преимущественно в его практическом аспекте. Несмотря на обилие современных научных публикаций в области психологии, посвящённых вопросам изучения благополучия, наблюдается отсутствие единого понимания природы этого феномена. На сегодняшний день в научных кругах используется множество схожих по своему содержанию, строго не дифференцируемых понятий.

Level Satisfaction Students get from Education: Methods of Diagnosis and Inter-Related Factors

The article provides the results of empirical studies on assessment of the consistency and specific diagnostic capabilities of a number of techniques for diagnosing the level of satisfaction of students with the education they receive (sample group size is 266 students). In addition to the author's techniques described in the article the researcher used personality questionnaires: viability tests and method of style self-regulation of behavior.