Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Arendachuk I. V. Psychological Risks of Higher Education Institution’s Educational Environment. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2014, vol. 3, iss. 1, pp. 48-53. DOI: 10.18500/2304-9790-2014-3-1-48-53

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 98)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.6

Psychological Risks of Higher Education Institution’s Educational Environment

Autors: 
Arendachuk Irina V., Saratov State University
Abstract: 

The article presents theoretical approach to the definition of «educational environment», its structural components and specifics in the system of higher professional education. The article describes groups of psychological risks in educational environment of higher professional education institution. External risks are connected with organizational culture and peculiarities of educational process at higher education institutions; social and psychological risks are determined by pedagogical pedagogical interaction of educational environment subjects; their individual characteristics form the basis of psychological risks.

Reference: 
  1. Ясвин В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию. М., 2001. 365 с.
  2. Рубцов В. В., Ивошина Т. Г. Проектирование развивающей образовательной среды школы. М., 2002. 272 с.
  3. Слободчиков В. И. О понятии образовательной среды в концепции развивающего образования.  М., 2000. 230 с.
  4. Регуш Л. А., Орлова А. В. Педагогическая психология. СПб., 2010. 414 с.
  5. Рубцов В. В., Баева И. А. Психологическая безопасность образовательной среды как условие психосоциального благополучия школьника// Безопасность образовательной среды. М., 2008. С. 5–11.
  6. Лактионова Е. Б. Образовательная среда как условие развития личности и ее субъектов// Известия РГПУ им. А. И. Герцена. 2010. №128. С. 40–54.
  7. Леонтьева О. В. Культурнообразовательная среда вуза как психологопедагогическая проблема// Образование и общество. 2009. №6. С. 106–111.
  8. Панов В. И. Психодидактика образовательных систем: теория и практика. СПб., 2007. 352 с.
  9. Лактионова Е. Б. Психологические риски в образовательной среде: типология, классификация, факторы формирования// Экопсихологические исследования. М., 2009. С. 197–212.
  10. Арендачук И. В. Профессионализм личности в научнопедагогической деятельности: структурнофункциональная организация. Саарбрюкен, 2010. 192 с.
  11. Бочарова Е. Е. Границы социальной активности и субъективное благополучие молодежи// Вестн. Моск. гос. обл. унта. Сер.: Психологические науки. 2012. №3 . С. 5–11.
  12. Вагапова А. Р. Экопсихологические характеристики процесса адаптации студентов первого курса к образовательной среде вуза// Учён. зап. пед. инта Сарат. гос. унта. Сер. Психология. Педагогика. 2011. Т. 4, №2 (14). С. 37–41.
  13. Бедрина В. В., Личутин А. В. Психологическая безопасность образовательной среды: формирование понятия// Вестник практической психологии образования. 2010.  №1(22). С. 33–41.
Published: 
17.03.2014
Short text (in English):
(downloads: 46)