Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Sayapina N. N., Al-Jazaeri M. K. Theoretical and methodological principles in development of art education. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2023, vol. 12, iss. 3, pp. 267-275. DOI: 10.18500/2304-9790-2023-12-3-267-275, EDN: JSNPXE

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 76)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378
EDN: 
JSNPXE

Theoretical and methodological principles in development of art education

Autors: 
Sayapina Nataliya N., Saratov State University
Al-Jazaeri Mohammed K., Saratov State University
Abstract: 

The study appears relevant due to the need of theoretical and applied pedagogy to research the issues of art education concerning its theoretical and methodological aspects. The purpose of the research is to study the theoretical and methodological principles in development of art education. Attention is drawn to the content of the Art Education Framework as a federal-level document that develops the strategy of the cultural policy of the Russian Federation in the designated area and regulates art education in educational organizations of diff erent levels. Research results. It is shown that the creation of art education theories is a rather complex process which makes scholars consider basic scientific theories: the theory of artistic perception and the theory of artistic creativity, which are regarded through their applied aspect. Our interest in visual fi ne art determines the prerequisite of considering the theories of visual fi ne arts in various historical periods. These theories serve as a theoretical basis both in the fi eld of art education and in the fi eld of fi ne arts. The article summarizes the main movements in teaching fi ne arts at school created by various authors. The article emphasizes that the study of both these movements and the fi ne arts educational programs that correspond to them facilitate the choice in favor of the program that would fi t the curriculum of a particular educational organization. The idea of what results of students’ visual arts development should be is refl ected in both the concepts and methods of fi ne arts education that are presented in the program an educational organization will choose. These results become the methodological basis in development of art education. Main conclusions: the article emphasizes the necessity to carry out theoretical and methodological research in the fi eld of art education as well as to overcome the problems of creating “coherent” theories of art education, theories of visual fi ne art and methods of teaching it based on the experience accumulated by Russian and foreign theorists and practitioners.

Reference: 
  1. О концепции художественного образования в Российской Федерации: приказ Минкультуры РФ от 28.12.2001 № 1403. URL: https://rulaws.ru/acts/Prikaz-Minkultury-RF-ot-28.12.2001-N-1403/ (дата обращения: 30.09.2022).
  2. Ломов С. П., Аманжолов С. А. Методология художественного образования: учеб. пособие. М. : Прометей ; МПГУ, 2011. 118 с.
  3. Рахимбаева И. Э. Художественное образование в современном мире и перспективы его развития // Современные проблемы науки и образования. 2018. № 4. С. 101. EDN: YMGZFB
  4. Сальдаева О. В. Художественное образование студента как целостная педагогическая система: автореф. дис. ... д-ра пед. наук. Оренбург, 2008. 46 с.
  5. Колбышева С. И. Концептуальные основания художественно-эстетического образования (философский уровень осмысления) // Художественное образование и наука. 2021. № 4 (29). С. 6–16. https://doi.org/10.36871/hon.202104001
  6. Борев Ю. Б. Эстетика. М. : Высшая школа, 2002. 511 с.
  7. Кант И. Критика способности суждения. М. : Искусство, 1994. 367 с.
  8. Каган М. С. Проблемы методологии гуманитарного познания. М. : Юрайт, 2018. 321 с.
  9. Выготский Л. С. Психология искусства. М. : Педагогика, 1987. 344 с.
  10. Ананьев Б. Г. Задачи психологии искусства // Психология художественного творчества / сост. К. В. Сельченок. Минск : Харвест, 1999. С. 452‒464.
  11. Арнхейм Р. Новые очерки психологии искусства. М. : Прометей, 1994. 352 с.
  12. Петрушин В. И. Психология художественного творчества. М. : Юрайт, 2023. 180 с.
  13. Долгих Н. А., Лазарев С. П. Художественное образование как средство развития личности будущих художников-педагогов в процессе обучения основам композиции и цветоведения // Научно-педагогическое обозрение. 2020. Вып. 5 (33). С. 58‒67. https://doi.org/10.23951/2307-6127-2020-5-58-67
  14. Неменский Б. М. Педагогика искусства. Видеть, ведать и творить. М. : Просвещение, 2012. 240 с.
  15. Аль Шаммари А. Б. С. М., Колесник И. И. Изобразительное искусство Ирака XX века (по материалам Государственного музея Востока в Москве) // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета технологии и дизайна. Серия 2: Искусствоведение. Филологические науки. 2018. № 2. С. 3‒10. EDN: YMJUZF
  16. Колбышева С. И. Эстетико-художественное образование как социокультурный феномен // Художественное образование и наука. 2020. № 2 (23). С. 6‒18. EDN: GNZDSH
  17. Рахимбаева И. Э. Художественное образование и пути его развития в эпоху цифровизации // Грани познания. 2022. № 2 (79). С. 30‒33.
  18. Прохоров С. А. Теория и история искусства – важнейшие компоненты художественного образования // Мир науки, культуры, образования. 2012. № 3 (34). С. 241–243. EDN: PCHYDN
  19. Фэнь Я. Теоретические акценты новой научной парадигмы в художественном образовании // Наука и школа. 2020. № 5. С. 211‒218. https://doi.org/10.31862/1819-463X-2020-5-211-218
  20. Жуковский В. И. Теория изобразительного искусства. СПб. : Алетейя, 2011. 496 с.
  21. Гильдебранд A. Проблема формы в изобразительном искусстве и собрание статей / пер. Н. Б. Розенфельда и В. А. Фаворского. М. : Мусагетъ, 1914. 140 с.
  22. Акишина Е. М. Художественное образование и эстетическое воспитание в Российской Федерации: стратегические ориентиры // Учитель музыки. 2020. № 4. С. 4‒8.
  23. Ермолинская Е. А. Современные концепции художественного образования // Евразийский союз ученых. 2015. № 4-5 (13). С. 133‒136. EDN: XDDZVJ
  24. Савенкова Л. Г. Борис Петрович Юсов выдающийся современный ученый: педагог, мыслитель, исследователь // Гуманитарное пространство. Международный альманах. 2012. Т. 1, № 1. C. 11‒23.
  25. Шпикалова Т. Я. Этнохудожественное образование студентов вузов культуры и искусств на основе деятельностной парадигмы // Международный журнал экспериментального образования. 2011. № 6. С. 52‒54. EDN: RAKWPP
  26. Ротмирова Е. А. Изобразительная культура учащихся как устойчивый гуманитарный компонент системы художественного образования // Художественное образование в России на современном этапе: научный поиск, обновление содержания и повышение качества: сборник научных материалов по итогам международного научно-практического кластера «Теория и практика непрерывного художественного образования в современных социокультурных условиях» (ФГБНУ «Институт художественного образования и культурологии Российской академии образования», 19–20 июня 2018 г.) / сост. О. В. Гальчук. М. : ИХОиК РАО, 2018. C. 199 – 210.
  27. Кашекова И. Э. Векторы развития непрерывного общего художественного образования в контексте современной культуры // Художественное образование в России на современном этапе: научный поиск, обновление содержания и повышение качества: сборник научных материалов по итогам международного научно-практического кластера «Теория и практика непрерывного художественного образования в современных социокультурных условиях» (ФГБНУ «Институт художественного образования и культурологии Российской академии образования», 19–20 июня 2018 г.) / сост. О. В. Гальчук. М. : ИХОиК РАО, 2018. С. 17–27. 
Received: 
22.03.2023
Accepted: 
15.06.2023
Published: 
29.09.2023
Short text (in English):
(downloads: 38)